Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 29-06-2021
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPNSLA
Sagsnr.: 2110214
Dok. nr.: 1798231
Folketingets Sundhedsudvalg har den 7. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 1388
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1388:
”Vil
ministeren oplyse, om det er i overensstemmelse med reglerne, hvis en læge-
praksisopkræver honorarer for en række telefonkonsultationer, selvom konsultatio-
nerne aldrig er blevet journalført?”
Svar:
Der er indhentet bidrag fra Danske Regioner til besvarelsen af spørgsmålet. Danske
Regioner oplyser følgende:
”I he hold til vejled i ge for a ve delse af overe sko ste s ydelser, ka e telefo-
nisk henvendelse i dagtiden til almen praksis takseres som telefonkonsultation, hvis
der er ydet lægelig behandling, rådgivning eller vejledning som imødekommer patien-
tens behov for lægehjælp på det pågældende tidspunkt.
I vagttid honoreres en telefonkonsultation, hvis samtalen har medført en sådan stil-
lingtagen, at behovet for akut lægehjælp er imødekommet. Der kan f.eks. være tale
om, at telefonkonsultationen afsluttes med lægeligt råd og vejledning, ordination af
medicin eller henvisning til sygehus eller hjemmesygeplejerske. Henvendelse honore-
res også, hvis samtalen afsluttes med, at der aftales sygebesøg eller fremmøde i vagt-
konsultationen.
En telefonhenvendelse, hvor indhold falder under ovenstående, vil skulle journalføres
i he hold til gælde de lovgiv i g.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Nanna Søndergaard Lauritzen