Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2439655_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 01-09-2021
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPACSN
Sagsnr.: 2110716
Dok. nr.: 1795476
Folketingets Sundhedsudvalg har den 4. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 1375
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 1375:
”Vil
ministeren i forlængelse af svar på SUU alm. del spørgsmål 1175 indhente de ef-
terspurgte oplysninger fra Sverige og Norge vedr. IT-setup med vægt på, hvordan pa-
tienter bliver orienteret om login og nye journaltilføjelser?
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg via Danmarks ambassader i hhv. Sverige og Norge ind-
hentet oplysninger fra svenske og norske myndigheder.
Det svenske Socialdepartement oplyser, at patienter altid har ret til at anmode om
oplysninger om, hvem der har haft adgang til vedkommendes journal. Patienten skal
kontakte den enkelte sundhedsudbyder for at bede om informationen. Visse svenske
regioner tilbyder
e dvidere dette so e del af ”1177 Vårdguide ”, so er de sve -
ske regioners fælles platform for kontakt til sundhedsvæsnet (via internet og telefon).
Patie te vil i disse tilfælde ku e logge i d på ”1177 Vårdguide ”
for at se og an-
mode om journalinformationen og en tidslinje over journalen, herunder hvad der er
blevet tilføjet denne over tid. Der findes ingen automatiske løsninger, der informerer
patienter om aktivitet (adgang eller opdatering) i journalen.
Det svenske Socialdepartement henviser desuden til, at flere myndigheder i juni 2021
fremlagde en rapport om mulighederne for at styrke individets kontrol med sin infor-
mation og data:
Uppdrag att möjliggöra lösningar för individen till kontroll och insyn
av data om individen (ehalsomyndigheten.se).
Det norske Helse- og Omsorgsdepartementet oplyser, at der i Norge er løsninger for
indsigt i patientjournaler og logbog over brug samt en løsning for den nationale ker-
nejournal. Den nationale kernejournal samler vigtige oplysninger om borgerne og gør
dem tilgængelige for borger og sundhedsvæsen. Kernejournalen erstatter ikke jour-
naler hos almen praktiserende læger eller sygehus, men er et sundhedsregister, der
kommer i tillæg til disse og særligt er vigtigt ved uforudsete hændelser, hvor behand-
lingsstedet ikke kender borgere på forhånd. Norske borgere har digital adgang til pa-
tientjournal, logbog og kernejournal via den nationale sundhedsjournal for alle lan-
dets borgere på
helsenorge.no.
Digital adgang til patientjournaler: Tre ud af fire regionale sundhedsvirksomheder,
hvilket svarer til ca. 80 pct. af Norges sygehuse, tilbyder en digital løsning for indsigt i
patientjournaler og logbog. Her kan borgere få en oversigt over, hvilke journaldoku-
menter, der findes. Borgerne kan også åbne en log, der viser alle opslag samt hvem,
der har lavet opslagene i patientjournalen. Borgere kan også se hvilke dokumenter,
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1375: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på 1175 vil indhente de efterspurgte oplysninger Fra Sverige og Norge vedr. IT-setup, til sundhdsministeren
2439655_0002.png
der specifikt er foretaget opslag i, og i adgangsloggen findes der også links til det ak-
tuelle dokument, som opslaget henviser til. Denne digitale løsning tilbyder kun indsigt
i patientjournal og logbog og kan derfor ikke give automatisk besked, når der foreta-
ges opslag eller tilføjelser i patientjournalen. Pt findes der ikke en tilsvarende digital
løsning for adgang til journaler, som lagres hos en almenpraktiserende læge, speciali-
ster eller kommuner.
National kernejournal: Borgere kan kontrollere eller begrænse adgangen til kerne-
journalen og alle opslag i kernejournalen logges, så borgerne kan se, at de er foreta-
get. Borgere kan også få en varsling på e-mail om opslag i egen kernejournal. Ændrin-
ger i indstillingerne for persondatabeskyttelse varsles altid, men borgere kan også ak-
tivere varsling af opslag (sendes som en opsummering hver måned) eller varsling ved
åbning af oplysninger, som borgeren har spærret (sendes inden for et døgn). Der fin-
des eksempler på, at borgere finder fejl i deres journalførelser baseret på, at data er
blevet gjort tilgængelig i kernejournalen. Det vurderes på den baggrund fra norsk
side, at indsigtsløsningerne fører til bedre datakvalitet. Kernejournalen er taget i brug
på sygehuse, lægevagten, almindeligt praktiserende læger og i nogle kommuner. Der
arbejdes på at udbrede løsningen til alle kommuner.
Jeg kan henholde mig til ovenstående og opsummere, at hverken i Sverige eller Norge
bliver borgere på nuværende tidspunkt automatisk varslet om opslag og tilføjelser i
alle deres patientjournaler, men norske borgere kan blive varslet via e-mail om opslag
i deres kernejournal. Borgere i både Sverige og Norge har dog ret til indsigt og kan an-
mode om og tilgå oplysninger om journalopslag og nye journaltilføjelser.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Ann Cecilie Stemann Nielsen
Side 2