Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2422846_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 28-06-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPLINB
Sagsnr.: 2109808
Dok. nr.: 1769272
Folketingets Sundhedsudvalg har den 31. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1337 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1337:
”Vil
ministeren kommentere NOVAVIs forslag til bedre alkoholbehandling i Danmark
og præsentation ifm. med foretræde for udvalget 25/5-21, jf. SUU alm. del
bilag
441?”
Svar:
NOVAVI foreslår en række tiltag, som har til formål at skabe bedre rammer for styrin-
gen af samt øge kvaliteten i alkoholbehandlingen i Danmark, som forestås af både of-
fentlige og private alkoholbehandlingssteder.
Sundhedsstyrelsen offentliggjorde i januar 2020 et servicetjek af offentligt finansieret
alkoholbehandling, som bl.a. viste, at der er udfordringer med varierende kvalitet i
behandlingen samt med rammerne for kommunernes styring af serviceniveau, kvali-
tet og økonomi.
Med afsæt i servicetjekket fremsatte regeringen i oktober 2020 et lovforslag, der
netop skulle tilvejebringe bedre rammer for kommunernes styring af offentligt finan-
sieret behandling for alkoholmisbrug. Dette ud fra en vurdering af, at bedre styring af
og øget gennemsigtighed i den offentligt finansierede behandling for alkoholmisbrug
kunne bidrage til at løfte kvaliteten generelt.
Det er væsentligt at påpege, at der findes masser af viden om kvalitet i behandling for
alkoholmisbrug, som kommunerne og behandlingsstederne allerede i dag kan be-
nytte og bruge i deres styring. Sundhedsstyrelsen har fx udarbejdet nationale kliniske
retningslinjer for behandling for alkoholmisbrug.
Konkret indebar lovforslaget bl.a. muligheden for, at kommunerne lettere kunne ude-
lukke behandlingstilbud, der ikke tilbyder en god kvalitet, fra det offentligt finansie-
rede tilbud om behandling for alkoholmisbrug, og derigennem løfte bundniveauet.
Tilsvarende skulle en skærpelse af reglerne for indgåelse af aftaler mellem kommuner
og private behandlingssteder tilvejebringe mere gennemsigtighed for borgerne, kom-
munerne og behandlingsstederne, ift. hvilken offentligt finansieret behandling et pri-
vat behandlingssted tilbyder og til hvilken takst.
Der var desværre ikke den fornødne opbakning til fremgangsmåden med først at
adressere kommunernes styringsmæssige udfordringer med alkoholbehandlingen.
Regeringen trak derfor lovforslaget tilbage, men det er dog ikke ensbetydende med,
at jeg eller regeringen skrinlægger de gode tanker i lovforslaget.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1337: Spm. om kommentar til NOVAVIs forslag til bedre alkoholbehandling i Danmark, til sundhedsministeren
Regeringen har fortsat et ønske om at forbedre behandlingen for alkoholmisbrug. Re-
geringen er indstillet på en grundig såvel som inddragende proces på tværs af alle
Folketingets partier i forhold til at drøfte, hvordan vi kan få gjort noget ved behand-
lingen for alkoholmisbrug over en bred kam. Øvrige politiske prioriteringer samt den
fortsatte håndtering af COVID-19 skal iagttages i forhold til, hvornår sådanne drøftel-
ser kan finde sted.
Afslutningsvis vil jeg nævne, at regeringen i april måned indgik en politisk aftale om
en række tiltag til en generel styrkelse af socialtilsynet, som foruden at føre tilsyn
med offentlige og private sociale tilbud, som bl.a. botilbud, også fører tilsyn med al-
koholbehandlingssteder. Formålet med aftalen er at styrke rammerne for socialtilsy-
nets arbejde, så socialtilsynet får bedre muligheder for at føre et mere ensartet og ef-
fektivt tilsyn, så det sikres, at tilbuddene lever op til de kvalitetskrav, som i dag stilles
til dem. Det gælder også for alkoholbehandlingssteder, der på lige for med de øvrige
områder, som Socialtilsynet fører til syn med, vil få gavn af tilsynets styrkede styrings-
mæssige rammer. Aftalen skal udmøntes med et lovforslag, som forventes fremsat i
efteråret 2021.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Line Bork
Side 2