Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2421669_0001.png
Sundhedsudvalget 2020-21
B 256 - endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 21-05-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPCFMA
Sagsnr.: 2106029
Dok. nr.: 1687569
Folketingets Sundhedsudvalg har den 22. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 1
(B 256) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan B 256 forholder sig gældende EU-ret, herunder
om det overhovedet er muligt at forbyde endnu ikke markedsførte tobaks- og niko-
tinprodukter i Danmark, selvom disse ellers vil være tilladt i resten af EU? Og vurderer
ministeren, at B 256 er i overensstemmelse med gældende EU-regulering, bl.a. to-
baksvaredirektivet?”
Svar:
Tobaksvaredirektivets artikel 24, stk. 3, fastsætter, at en medlemsstat kan forbyde en
bestemt kategori af tobaksvarer eller relaterede produkter på grund af de særlige for-
hold i den pågældende medlemsstat, hvis bestemmelserne er berettiget på grund af
behovet for at beskytte folkesundheden.
Det vurderes umiddelbart, at denne bestemmelse ikke er mulig at anvende til et ge-
nerelt forbud mod ikke nærmere specificerede nye tobaks- og nikotinprodukter. Et
forbud mod produkter, der er omfattet af direktivet, vil skulle begrundes specifikt i
forhold til de pågældende kategorier af produkter, hvilket ikke er muligt, når der ikke
er kendskab til produkterne endnu.
Bestemmelsen i direktivet retter sig endvidere mod kategorier af tobaksprodukter.
Det skal således være en produktkategori, der forbydes. En produktkategori kan fx
være tyggetobak. Med beslutningsforslaget er det imidlertid ikke tydeligt, hvad der
skal forstås ved ”nye” tobaksprodukter.
Da det allerede med udgangspunkt i tobaksvaredirektivet vurderes, at beslutningsfor-
slaget ikke kan gennemføres, er der i svaret ikke foretaget en nærmere vurdering i
forhold til anden EU-regulering, herunder i forhold til lægemidler og fødevarer.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Camilla Friborg Madsen