Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 25-06-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPCFMA
Sagsnr.: 2109870
Dok. nr.: 1771403
Folketingets Sundhedsudvalg har den 28. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1333 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 1333:
”Ministeren
bedes fremlægge regeringens forklaring på, hvorfor det er regeringens
opfattelse, at B 256 strider imod EU's tobaksvaredirektiv? Herunder om det er mini-
steriets vurdering, at man på ingen måde vil kunne gennemføre beslutningsforslaget
inden for direktivet?”
Svar:
Tobaksvaredirektivet har bl.a. til formål at sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau i
forhold til brugen af tobak og relaterede produkter og samtidig beskytte varernes fri
bevægelighed, som følger af EUF traktaterne.
Af tobaksvaredirektivets artikel 24, stk. 1, fremgår det, at medlemsstater ikke må for-
byde eller begrænse markedsføringen af tobak eller relaterede produkter, der er i
overensstemmelse med dette direktiv, jf. dog artikel 24, stk. 2 og 3.
Tobaksvaredirektivets artikel 24, stk. 2, vedrører medlemsstaternes ret til at opret-
holde eller indføre yderligere krav, som finder anvendelse på alle produkter, der mar-
kedsføres i medlemsstaten, i forbindelse med standardiseringen af tobaksvarers em-
ballage, når det er berettiget af hensyn til folkesundheden, idet der tages hensyn til
det høje sundhedsbeskyttelsesniveau, der sikres med dette direktiv. Sådanne foran-
staltninger skal stå i rimeligt forhold til målet og må ikke udgøre et middel til vilkårlig
forskelsbehandling eller en skjult begrænsning af samhandelen mellem medlemssta-
terne.
Denne artikel 24, stk. 2, blev der henvist til i forbindelse med udmøntningen af den
nationale handleplan mod børn og unges rygning, hvor der er indført standardisering
af tobakspakker, urtebaserede rygeprodukter, elektroniske cigaretter og genopfyld-
ningsbeholdere med og uden nikotin. Bestemmelsen er imidlertid ikke relevant i for-
hold til B 256.
./.
For så vidt angår tobaksvaredirektivets artikel 24, stk. 3, der gør det muligt for en
medlemsstat at forbyde en bestemt kategori af tobaksvarer eller relaterede produk-
ter, kan jeg henvise til mit svar på SUU B 256 spm. 1.
Beslutningsforslaget, som det er udformet, vurderes således ikke mulig at gennem-
føre inden for direktivet.