Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2421309_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 24-06-2021
Enhed: BESS
Sagsbeh.: DEPBIWI
Sagsnr.: 2109748
Dok. nr.: 1780896
Folketingets Sundhedsudvalg har den 27. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1326 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Mette Abildgaard (KF).
Spørgsmål nr. 1326:
”Hvad
agter ministeren at foretage i anledning af, at Region Midtjylland fortsat efter
næsten 1�½ år ikke har stillet de spørgsmål til ministeren, som er fornødne for at af-
klare, i hvilket omfang regionens etablering af et fælleskommunalt servicecenter
”FSC” er fore elig ed su dhedslove s regler? Begru delse: Regio Midtjylla d ori-
enterede i sit notat af 16. januar 2020 regionsrådet om advokatfirmaet Bech-Bruuns
konklusioner vedrørende organiseringen af det fælles kommunale servicecenter
(FSC), som skal varetage telesundhedsopgaver bl.a. på stomiområdet. Af regionens
eget notat fremgår bl.a. følgende (side 3-4
: ”Bech-Bruun
anbefaler, at FSC forelæg-
ger spørgsmålet for Sundhedsministeriet og eventuelt også Social- og Indenrigsmini-
steriet til en endelig udtalelse herom. Dermed afklares, hvilke opgaver deltagerne kan
udføre med hjemmel i sundhedsloven, og hvilket behov der eventuelt måtte være for
at sikre et andet hjemmelsgrundlag.”
Svar:
Sundhedsministeriet har anmodet om et bidrag til svar på ovenstående spørgsmål fra
Danske Regioner, som har oplyst følgende:
”Fælles
Service Center (FSC) er et samarbejde mellem offentlige parter, som blev
etableret 1. maj 2018, som et led i udmøntningen af Sundhedsaftalen. FSC har tidli-
gere været organiseret som et kontraktuelt samarbejde. Ved en gennemgang af sam-
arbejdsaftalen opstod et spørgsmål, om konstruktionen indeholdt det fornødne man-
dat og retlige grundlag for FSC's virke. Med henblik på at få afklaret dels hjemmels-
spørgsmålet, men også hvilken juridisk konstruktionsmodel, der var bedst egnet til at
sætte rammerne og opfylde hensigten med FSC, besluttede Region Midtjylland og de
involverede kommuner, at konsultere advokatfirmaet Bech-Bruun for en nærmere ju-
ridisk vurdering heraf. Det var i denne forbindelse, at Bech-Bruun anbefalede at fore-
lægge spørgsmål for Sundhedsministeriet, og det er denne anbefaling som efterføl-
gende er refereret i Region Midtjyllands notat af 16. januar 2020, som spørgeren hen-
viser til. Af Bech-Bruuns notater fremgår det, at en organisering af FSC som en for-
ening med begrænset ansvar, vil give det nødvendige retlige grundlag og mandat,
samt fleksibilitet i tilrettelæggelsen af samarbejdet. Det vil også medføre, at medlem-
merne på bedste vis kan løse den fælles opgave i medfør af Sundhedsaftalen, herun-
der sikre en bedre og mere sammenhængende patientbehandling. I overensstem-
melse hermed, blev FSC derfor pr. 1. september 2020 etableret og registreret som en
selvstændig juridisk enhed i regi af en forening med begrænset ansvar. Med hensyn
til forelæggelse af spørgsmål for Sundhedsministeriet, og eventuelt også Social- og In-
denrigsministeriet er arbejdet beklageligvis blevet forsinket. Årsagen er primært, at
interne juridiske medarbejderressourcer løbende har måttet prioritere uopsættelige
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1326: MFU spm. om, i hvilket omfang regionens etablering af et fælleskommunalt servicecenter (FSC) er forenelig med sundhedslovens regler, til sundhedsministeren
Covid-19 relaterede opgaver i forbindelse med, at Region Midtjylland forestår den na-
tionale opgave med udbud af udførelse af Hurtig-tests, udbud af privat vaccinebered-
skab, samt udbud og indkøb af testkits m.v. I erkendelse af at Covid-19 relaterede op-
gaver fortsat fylder meget, har FSC for nyligt besluttet at antage Bech-Bruun til at bi-
stå med formulering af de relevante spørgsmål til Sundhedsministeriet. Der forventes
fremsendt en henvendelse til Sundhedsministeriet senest ultimo juni 2021. Det er
FSC og Region Midtjyllands opfattelse, jf. også Bech-Bruuns vurdering, at FSC naturlig-
vis sker på et lovligt grundlag og således er foreneligt med sundhedslovens regler, li-
gesom gældende love og bekendtgørelser på et generelt plan naturligvis efterleves.
Baggrundsoplysninger: Hensigten med FSC er at understøtte Region Midtjylland og de
midtjyske kommuners fælles opgaver om telesundhed, hvorved FSC fungerer som en
fælles offentlig tværsektoriel driftsenhed og serviceplatform for de telemedicinske
brugere og fagpersoner. Centret leverer, via tredjepartsleverandører, ydelser, som er
fleksible og skalerbare. FSC håndterer den samlede proces fra bestilling og frem til, at
produkterne er blevet leveret i borgerens hjem. Fordelen ved dette er, at der kun er
én leverandør af de telemedicinske produkter. Der tilbydes også, via tredjepartsleve-
randører, support og rådgivning, imens borgerne anvender produkterne.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Birgitta Winkler
Side 2