Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2420484_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 23-06-2021
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPMAS
Sagsnr.: 2109499
Dok. nr.: 1775174
Folketingets Sundhedsudvalg har den 26. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1324 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 1324:
”Henset
til at mindst 1,2 mio. danskere lever med kronisk sygdom og antallet af kro-
nisk syge i Danmark forsætter med at vokse, bedes ministeren redegøre for, hvilke
initiativer regeringen har taget siden regeringsskiftet i 2019 for at styrke kronikerbe-
handlingen og hvilke initiativer ministeren fremadrettet vil sætte i værk for at sikre
alle kronikere optimal behandling af høj faglig kvalitet?”
Svar:
En betydelig del af aktiviteten i sundhedsvæsenet berører mennesker med kronisk
sygdom, og derfor kan det være svært at lave en skelnen mellem en forbedret indsats
for mennesker med kronisk sygdom og en generel forbedring af vores sundhedsvæ-
sen. Eksemplerne nedenfor kan derfor ikke ses som en udtømmende liste.
Som et eksempel på en generel styrkelse af sundhedsvæsenet er den netop indgåede
aftale om regionernes økonomi for det kommende år. Økonomiaftalen betyder et
væsentligt løft af sundhedsområdet i 2022 på 1,185 mia. kr. Det kommer oveni øko-
nomiaftalen for 2020, der indebar et løft på 1,5 mia. kr. og økonomiaftalen for 2021,
der indebar et løft på 1,3 mia. kr. Hertil blev der på finansloven for 2020 prioriteret
en styrket psykiatri og flere sygeplejersker med 900 mio. kr. i 2020 inkl. et yderligere
løft på 300 mio. kr. i 2021 og frem. Med finansloven for 2020 forsynes områderne så-
ledes fremadrettet årligt med ekstra 1,2 mia. kr.
Derudover vil jeg fremhæve indsatsen mod rygning. Rygning er den største enkeltstå-
ende årsag til sygdom og død i Danmark. Derfor var regeringen og et bredt flertal af
Folketingets partier i december 2019 enige om en massiv indsats i form af en samlet
national handleplan med en bred vifte af initiativer rettet mod at stoppe og fore-
bygge børn og unges rygning og nikotinafhængighed. Initiativerne i handleplanen er
bl.a. tobak væk fra disken, standardiserede pakker og røgfri skoletid. Lovforslaget, der
udmønter handleplanen, blev vedtaget i Folketinget i december 2020. Flere af initiati-
verne er allerede trådt i kraft og yderligere initiativer træder i kraft i løbet af året.
1
So det fre går af Su dhedsstyrelse s ”risikofaktorrapport” fra
er de skade-
lige konsekvenser af rygning store og omfanget er vidtrækkende. Blandt andet kan
nævnes udviklingen af tobaksrelaterede sygdomme, herunder kronisk obstruktiv lun-
gesygdom (KOL) og hjertesygdom. Det fremgår af Sygdomsbyrderapporten
2
, at 85-90
1
2
Su dhedsstyrelse ”Sygdo sbyrde i Da
Su dhedsstyrelse ”Sygdo sbyrde i Da
ark, Risikofaktorer”
ark, Sygdo
e”
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1324: Spm. om, hvilke initiativer regeringen har taget siden regeringsskiftet i 2019 for at styrke kronikerbehandlingen og hvilke initiativer ministeren fremadrettet vil sætte i værk for at sikre alle kronikere optimal behandling af høj faglig kvalitet, til sundhedsministeren
2420484_0002.png
% tilfælde af KOL, mens en anden beregning har estimeret, at 17 % tilfælde af iskæ-
misk hjertesygdom
3
kan tilskrives rygning. Med den nye lov er det hensigten at
skærpe tobakslovgivningen med henblik på at nedbringe antallet af personer, der ry-
ger
særligt at færre unge begynder at ryge eller blive afhængige af andre tobaks- og
nikotinprodukter. På den måde er vi også med til at forebygge fremtidige generatio-
ner af patienter med kronisk sygdom.
Med Strategi for life science fra april 2021 er det regeringens vision, at Danmark skal
have en life science-industri i verdensklasse til gavn for patienterne, det danske vel-
færdssamfund og dansk økonomi. Med strategien er der bl.a. afsat 11,9 mio. kr. i pe-
rioden 2021-2023 til en task force for indsatser målrettet kroniske sygdomme og ulig-
hed i sundhed. Task forcen skal skabe grundlag for målrettet at styrke kvaliteten i fo-
rebyggelse, behandling og rehabilitering, understøtte sammenhæng på tværs af sek-
torer og mindske uligheden i kronisk sygdom.
Af fremadrettede initiativer vil jeg fremhæve den kommende sundhedsaftale. Den
demografiske udvikling med flere ældre og flere med kroniske lidelse kræver et øget
fokus på at styrke sammenhæng og bedre behandlings- og rehabiliteringsforløb for
de borgere, der har forløb på tværs af regioner kommuner og almen praksis. Samtidig
skal sættes fokus på styrket forebyggelse, kvalitet og omstilling til det nære sund-
hedsvæsen. Det vil være emner i en samlet sundhedsaftale, som regeringen forventer
at kunne præsentere for Folketingets partier til efteråret. Ét element i aftalen vil
være de sundhedsklynger, som netop er aftalt med KL og Danske Regioner, og som
bl.a. skal forbedre forløbene for patienter med kroniske sygdomme.
På forebyggelsesområdet forventes kommende indsatser bl.a. at rette sig mod alko-
holforbrug og drukkultur hos børn og unge.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Maja Sørensen
3
Møller SP, Sørensen I, Christensen AI, Tolstrup JS. Risikofaktorer for udvalgte hjertesygdomme: Livsstil og
Side 2
psykosociale forhold. 2017.