Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2417078_0001.png
Transportministeren
Sundhedsudvalget
Folketinget
17. juni 2021
2021-3775
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Sundhedsudvalget har i brev af 20. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (SUU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1306:
Kan ministeren oplyse, hvordan man beregner trafikstøj, herunder
om der f.eks. bliver taget højde for vindretning m.m., når der udar-
bejdes støjberegninger for et boligområde, jf. SUU alm. del
bilag
419?
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Det
er almindelig praksis i Danmark og også internationalt, at støj
fra vejtrafikken beregnes og ikke måles. Årsagen er, at der findes
en lang række usikkerheder ved støjmålinger, såsom den aktuelle
trafikmængde, vejret, vindforhold og placering af måler. Disse for-
hold bevirker, at et målt støjniveau kun undtagelsesvis kan anses
for mere pålideligt end et beregnet. Desuden er det en kompliceret
og forholdsvis omfattende opgave at fastlægge årsmiddelværdien af
støjniveauet ved målinger, som er den indikatorværdi, der anven-
des, når støjniveauer skal sammenlignes med Miljøstyrelsens vejle-
dende grænseværdier.
Støjens årsgennemsnit udtrykker med ét tal langtidsstøjpåvirknin-
gen af mennesker. Årsgennemsnittet er almindelig anerkendt som
en god indikator for graden af gene, som mennesker oplever ved
forskellige støjniveauer, og som indikator for de helbredsmæssige
effekter af støj.
I Danmark anvendes den fællesnordiske støjberegningsmodel,
Nord2000, hvor rigtigheden af beregningsmodellens resultater er
verificeret ved målinger under kontrollerede forhold.
Med Nord2000 medtages lydens udbredelse under forskellige vejr-
forhold, og der tages udgangspunkt i de gennemsnitlige vejrforhold
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1306: Spm. om, hvordan man beregner trafikstøj, herunder om der f.eks. bliver taget højde for vindretning m.m., når der udarbejdes støjberegninger for et boligområde, til transportministeren
2417078_0002.png
Side 2/2
i Danmark set over et helt år. Herved er det muligt at bestemme
årsmiddelværdien af støjniveauet.
Med modellen tages der også hensyn til trafikmængden, hvor kraf-
tig støjen er, og hvor lang tid den varer. Derudover indregnes det
også, at støj om aftenen og om natten opleves som mere generende
end om dagen. Det betyder i praksis, at der tillægges en genetillæg
på 5 dB i aftenperioden og 10 dB i nattetimerne, før det gennem-
snitlige støjniveau beregnes.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht