Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2423005_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 29-06-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPLINB
Sagsnr.: 2108992
Dok. nr.: 1765783
Folketingets Sundhedsudvalg har den 17. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1290 (alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 1290:
”TUBA
har forslået
”beha dli gsgara ti”
for børn og unge, som har en forældre med
alkoholmisbrug, således at børn og unge ikke skal vente i månedsvis på f.eks. et grup-
peterapi tilbud - hvilke overvejelser giver det anledning til hos ministeren?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Social- og Ældreministeriet.
Sundhedsministeriet har ansvaret for reglerne vedr. behandling for alkoholmisbrug,
møntet på den borger, der har et misbrug, mens Social -og Ældreministeriet har an-
svaret for de sociale tilbud i form støtte til bl.a. børn og unge i udsatte familier, her-
under familier, hvor der er alkoholmisbrug.
Det følger af sundhedslovens § 141, at borgere, der ønsker at modtage behandling
som følge af et alkoholmisbrug, har ret til vederlagsfri behandling herfor. Det er bo-
pælskommunen, der har pligt til at tilbyde alkoholbehandlingen, og kommunen har
pligt til at iværksætte denne senest 14 dage efter, at borgeren har henvendt sig med
et ønske om at komme i behandling. Hvad behandlingsopstart indebærer, afhænger
af den enkelte borger. Derudover gælder, at borgeren har ret til, at den ambulante
behandling foregår anonymt.
Der findes forskellige typer af tilbud om behandling for alkoholmisbrug. Nogle be-
handlingstilbud foregår ambulant, hvorved man kan passe sit arbejde sideløbende
med behandlingen, mens andre behandlingstilbud indebærer, at man bor på et be-
handlingssted i en periode. Desuden findes der familieorienterede behandlingstilbud,
til alkoholmisbrugere, der er forældre. Kommunen vurderer og beslutter, hvilken type
tilbud, borgeren skal visiteres til, ud fra den enkelte borgers situation.
Borgeren har frit valg af ambulant behandlingstilbud uden henvisning. Såfremt borge-
ren har behov for dag- eller døgnbehandling, skal kommunen visitere dertil. Borgeren
har frit valg af behandlingssted inden for visitationen. Borgeren har frit valg af be-
handlingssted, så længe behandlingsstedet er godkendt af socialtilsynet og har ind-
gået en aftale med minimum én kommune.
Retten til alkoholbehandling i medfør af sundhedsloven omfatter således den borger,
som har et misbrug, mens retten til behandling ikke er udstrakt til også at omfatte
misbrugerens familie, herunder børn, som ikke selv har et alkoholmisbrug, men som
er påvirket heraf.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1290: Spm. om ministerens holdning til forslag fra TUBA om en “behandlingsgaranti for børn og unge, som har en forældre med alkoholmisbrug, således at børn og unge ikke skal vente i månedsvis på f.eks. et gruppeterapi tilbud, til sundhedsministeren
Der er imidlertid tilbud inden for sociallovgivningen til børn og unge, der vokser op i
udsatte familier, herunder familier med alkoholmisbrug.
Social-
og Ældre i isteriet oplyser, at: ”Det
er helt afgørende, at alle børn og unge
der har behov for støtte og hjælp får det. Serviceloven er indrettet således, at kom-
munerne er forpligtet til at yde hjælp og støtte til alle udsatte børn, unge og deres fa-
milier uanset årsagen til deres behov for støtte og hjælp. Der er derfor ikke i service-
loven særskilte bestemmelser om støtte til børn og unge i familier med misbrug. Hvis
børn og unge har et behov for særlig støtte fordi deres forældre fx har et alkoholmis-
brug, så har kommunerne en forpligtelse til at sætte ind med relevant støtte.
Regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet er for nylig
blevet e ige o refor e ”Bør e e Først”.
Med aftalen er der afsat en pulje der skal sikre at flere børn og unge fra familier med
misbrug får behandling. Puljen skal mere specifikt sikre en øget indsats for målgrup-
pen under 18 år, herunder at civilsamfundsorganisationer kan udvide kapaciteten på
eksisterende tilbud. Puljen skal desuden ses i relation til den pulje på over 70 mio. kr.
årligt til udbredelse af behandlingstilbud for børn og unge i familier med alkohol- eller
stofmisbrug, der følger af aftalen om satspuljen for 2015. På baggrund af monitore-
ring heraf ved vi, at 60 pct. af de børn og unge, som har fået hjælp som følge af
denne pulje er 17 år eller derover. Derfor har den nye pulje fokus på at øge indsatsen
for børn og unge under 18 år. Hertil kommer, at der skal foretages en evaluering af
den nye pulje, som bl.a. skal se på, om der er tilstrækkelig kapacitet.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Line Bork
Side 2