Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2425008_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 01-07-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 2108726
Dok. nr.: 1776838
Folketingets Sundhedsudvalg har den 10. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1276 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 1276:
”Har
der de seneste år forekommet klager over Afdel ing for Kønsidentitet hhv. Afde-
ling for Plastikkirurgi og Brandsårsbehandling, Rigs hospitalet, som omhandler sprog-
brug over for transkønnede personer i strid med god forvaltningsskik, hvorefter myn-
digheder skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til
den offentlige forvaltning? Hvad kan ministeren i givet fald oplyse, om klagernes an-
tal, indhold og afgørelser?””
Svar:
Sundhedsministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Region Ho-
vedstaden, som oplyser følgende:
”Region
Hovedstaden vægter det respektfulde møde mellem patienten og den sund-
hedsprofessionelle højt og har stort fokus på utilsigtede hændelser og læring. Alle pa-
tienter og pårørende skal føle sig ventede og velkomne i deres møde med sundheds-
væsenet i Region Hovedstaden, herunder på Rigshospitalet. Det inkluderer selvsagt,
at alle skal opleve, at der bliver talt på en ordentlig og respektfuld måde.
Det kan generelt oplyses, at Styrelsen for Patientklager behandler klagesager, men
alene har kompetence til at udtale kritik vedrørende den sundhedsfaglige behandling.
Klager om sprogbrug vil som regel ikke omfattes af denne kompetence og vil blive
oversendt fra styrelsen til det respektive hospitals videre behandling, i dette tilfælde
Rigshospitalet. Derudover modtager Rigshospitalet også klager direkte fra patienter.
Klagerne bliver nærmere undersøgt med ledelsen på den relevante afdeling, hvoref-
ter borgeren modtager svar fra direktionen indeholdende eventuel klagevejledning.
Rigshospitalet har foretaget søgning i hospitalets administrative system med henblik
på fremsøgning af klager over Center for Kønsidentitet og Afdeling for Plastikkirurgi
og Brandsårsbehandling, omhandlende sprogbrug de seneste par år. Nedenstående
sager er fremkommet ved denne søgning:
2019
Center for kønsidentitet
Afdeling for Plastikkirurgi og
Brandsårsbehandling
1
3
2020
2021
1
1
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1276: Spm., om der de seneste år har forekommet klager over Afdeling for Kønsidentitet hhv. Afdeling for Plastikkirurgi og Brandsårsbehandling, Rigshospitalet, som omhandler sprogbrug over for transkønnede personer i strid med god forvaltningsskik, til sundhedsministeren
Patienter har krav på, at sundhedspersoner iagttager tavshed om, hvad de under
udøvelsen af deres erhverv erfarer eller får formodning om angående helbredsfor-
hold og andre fortrolige oplysninger jf. Sundhedslovens § 40, stk. 1. Det kan oplyses,
at klager i høj grad forekommer i rel ation til konkrete patientforløb, og at de således
indeholder personfølsomme oplysninger. Det er derfor ikke muligt at gå nærmere ind
i klagernes indhold.
Vedr. fokus på LGBT+ personers møde med sundhedsvæsenet
Region Hovedstaden besluttede med Budgetaftale 2020 følgende:
”Su dhedsvæs et skal have respekt for det e kelte e eske. Partier e bag aftale
er enige om, at der er behov for opmærksomhed på LGBT+ personer, som skal mødes
med respekt og uden fordomme på vores hospitaler. Derfor igangsætter partierne et
arbejde med inddragelse af organisationer på området, sundhedsprofessionelle samt
deres faglige organisationer og regionsrådets politiske partier. Arbejdet skal skabe di-
alog og et fælles billede af LGBT+ personers møde med sundhedsvæsenet og komme
ed bud på, hvorda dette ka forbedres og styrkes.”
På baggrund af ovenstående holdt Region Hovedstaden tirsdag den 1. juni 2021 et di-
alogmøde om LGBT+ personers møde med sundhedsvæsenet. Formålet med mødet
var at skabe dialog og samle inspiration til, hvordan LGBT+ personers møde med
sundhedsvæsenet kan styrkes og forbedres.
Der var på mødet en dialog og udveksling af idéer om, hvordan man i fællesskab kan
styrke det respektfulde møde, så alle parter oplever en positiv kontakt og føler sig
velkommen. På mødet deltog en række relevante interesseorganisationer, sundheds-
professionelle fra Region Hovedstadens hospitaler og politikere fra regionsrådet mfl.”
Jeg kan henholde mig til Region Hovedstadens bidrag.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Cecilie Salejärvi Pedersen
Side 2