Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2289261_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 25-11-2020
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPTAAR
Sagsnr.: 2015765
Dok. nr.: 1448072
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 127 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 127:
”Ministeren
bedes oplyse, hvor mange nedbrud der har været på it-platformen sund-
hed.dk, imens der har været udbrud af covid-19 i Danmark og herunder oplyse, hvor
lang tid disse nedbrud har varet? Og har disse nedbrud på sundhed.dk haft betydning
for smitteopsporingen? Og finder ministeren det acceptabelt, at mange borgere over
tid melder, at de har problemer med at se svarene for deres covd-19-test?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra sundhed.dk, der oplyser, at der i
perioden 1. marts 2020 til 31. oktober 2020 er observeret 28 hændelser, hvor bor-
gere ikke har kunne tilgå COVID-19 testsvar på sundhed.dk, eller hvor der har været
længere ventetid på at få adgang til svaret. En del af disse hændelser omhandler så-
kaldte ”servicevi duer”, so er pla lagte edluk i ger, hvor der la ceres ye løs i -
ger eller rettes i de eksisterende, og som brugerne informeres om på forhånd.
Sundhed.dk oplyser, at varigheden af de enkelte hændelser varierer fra 10 minutter
til op imod 20 timer med ustabilitet på portalen. I tre tilfælde har portalen været
nede det meste af dagen, men i langt de fleste tilfælde har portalen været oppe at
køre igen efter et par timer. Borgerne har således kunne logge på senere samme dag
og tilgå deres testsvar.
Nedbrud og ustabilitet skyldes, ifølge sundhed.dk, dels udfordringer hos sundhed.dk
med overbelastning af portalen og serverfejl, dels manglende stabilitet hos andre ak-
tører, der i dgår i ”kæde ” for vis i g af COVID-19
testsvar på sundhed.dk. Det gæl-
der fx fejl med NemLog-in og NemID.
Nedbrud og ustabilitet på sundhed.dk har betydning for, hvornår borgere kan tilgå
deres oplysninger om testsvar og dermed også for, hvornår borgerne evt. selv tager
kontakt til Coronaopsporingsenheden i Styrelsen for Patientsikkerhed eller til nære
kontakter, som de selv vil informere om eventuel smitterisiko. Selve smitteopsporin-
gen, hvor Coronaopsporingsenheden hurtigst muligt tager kontakt til den smittede
borger er dog ikke afhængig af visning af testsvar på sundhed.dk, da styrelsen selv
har adgang til testresultat på de borgere som konstateres smittet.
Nedbrud og ustabilitet på sundhed.dk er stærkt beklagelig, netop fordi mange bor-
gere hver dag skal kunne tilgå svar på COVID-19 test hurtigst muligt. Ministeriet har
under pandemien løbende dialog med sundhed.dk, om hvad det kræver, at sund-
hed.dk kan understøtte den danske indsats for håndtering af COVID-19, både når det
gælder visning af COVID-19-svar og øvrige udviklingsønsker relateret til COVID-19.
./.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 127: Spm. om, hvor mange nedbrud der har været på it-platformen sundhed.dk, imens der har været udbrud af covid-19 i Danmark, til sundheds- og ældreministeren
COVID-19 har medført langt mere trafik på portalen, end der tidligere har været. I ok-
tober 2020 havde portalen 4,3 mio. unikke besøgende, mens der til sammenligning
var 2,5 mio. unikke besøgende i oktober 2019. Tilsvarende har der været knap 6,7
mio. opslag i Laboratoriesvar, COVID-19 svar og det digitale COVID-19 pas, mens der i
oktober 2019 kun var 172.000 opslag i alt i Laboratoriesvar på portalen. I forlængelse
heraf har sundhed.dk også oplevet en markant stigning i antallet af supporthenven-
delser, som de har skulle håndtere.
Bag sundhed.dk står Sundheds- og Ældreministeriet, Danske Regioner og KL, hvor
Danske Regioner har en ejerandel på 76 pct., mens ministeriet og KL har en ejerandel
på hhv. 14 og 10 pct. Sundheds- og Ældreministeriet og de øvrige parter bag sund-
hed.dk, er i tæt dialog med sundhed.dk, for at sikre, at der sættes nødvendige tiltag i
værk, der skal forebygge nedbrud og øge stabilitet, og ministeriet følger nøje udvik-
lingen i både nedbrud og servicevinduer på portalen i den kommende tid. Derudover
arbejder sundhedsmyndighederne og sundhed.dk på en løsning, så borgere kan få di-
rekte besked, når der ligger svar på testresultat i bl.a. appen Minsundhed. Det skal
understøtte, at borgere hurtigere kan se svar på test, men det kan tage presset på
trafikken på sundhed.dk. Sundhed.dk forventer, at notifikationen er i drift inden års-
skiftet.
I forbindelse med Økonomiaftalen for 2021 indgik regeringen desuden en aftale med
Danske Regioner og KL om at give sundhed.dk et løft på 8,5 mio. kr. årligt, netop med
det formål at sikre, at sundhed.dk fremover er bedre rustet til at varetage drift, vedli-
gehold og support på et højt niveau. Det er af afgørende betydning, at driften på
sundhed.dk er stabil, og at sundhed.dk har kræfter til også fortsat at kunne levere
nye borgervendte digitale løsninger i takt med epidemiens udvikling
for sundhed.dk
er en vigtig brik i den samlede indsats mod COVID-19 i Danmark.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Trine Aagren Rasmussen
Side 2