Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 25-11-2020
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPTAAR
Sagsnr.: 2015765
Dok. nr.: 1448072
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 127 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 127:
”Ministeren
bedes oplyse, hvor mange nedbrud der har været på it-platformen sund-
hed.dk, imens der har været udbrud af covid-19 i Danmark og herunder oplyse, hvor
lang tid disse nedbrud har varet? Og har disse nedbrud på sundhed.dk haft betydning
for smitteopsporingen? Og finder ministeren det acceptabelt, at mange borgere over
tid melder, at de har problemer med at se svarene for deres covd-19-test?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra sundhed.dk, der oplyser, at der i
perioden 1. marts 2020 til 31. oktober 2020 er observeret 28 hændelser, hvor bor-
gere ikke har kunne tilgå COVID-19 testsvar på sundhed.dk, eller hvor der har været
længere ventetid på at få adgang til svaret. En del af disse hændelser omhandler så-
kaldte ”servicevi duer”, so er pla lagte edluk i ger, hvor der la ceres ye løs i -
ger eller rettes i de eksisterende, og som brugerne informeres om på forhånd.
Sundhed.dk oplyser, at varigheden af de enkelte hændelser varierer fra 10 minutter
til op imod 20 timer med ustabilitet på portalen. I tre tilfælde har portalen været
nede det meste af dagen, men i langt de fleste tilfælde har portalen været oppe at
køre igen efter et par timer. Borgerne har således kunne logge på senere samme dag
og tilgå deres testsvar.
Nedbrud og ustabilitet skyldes, ifølge sundhed.dk, dels udfordringer hos sundhed.dk
med overbelastning af portalen og serverfejl, dels manglende stabilitet hos andre ak-
tører, der i dgår i ”kæde ” for vis i g af COVID-19
testsvar på sundhed.dk. Det gæl-
der fx fejl med NemLog-in og NemID.
Nedbrud og ustabilitet på sundhed.dk har betydning for, hvornår borgere kan tilgå
deres oplysninger om testsvar og dermed også for, hvornår borgerne evt. selv tager
kontakt til Coronaopsporingsenheden i Styrelsen for Patientsikkerhed eller til nære
kontakter, som de selv vil informere om eventuel smitterisiko. Selve smitteopsporin-
gen, hvor Coronaopsporingsenheden hurtigst muligt tager kontakt til den smittede
borger er dog ikke afhængig af visning af testsvar på sundhed.dk, da styrelsen selv
har adgang til testresultat på de borgere som konstateres smittet.
Nedbrud og ustabilitet på sundhed.dk er stærkt beklagelig, netop fordi mange bor-
gere hver dag skal kunne tilgå svar på COVID-19 test hurtigst muligt. Ministeriet har
under pandemien løbende dialog med sundhed.dk, om hvad det kræver, at sund-
hed.dk kan understøtte den danske indsats for håndtering af COVID-19, både når det
gælder visning af COVID-19-svar og øvrige udviklingsønsker relateret til COVID-19.
./.