Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2424975_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 01-07-2021
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPCHLY
Sagsnr.: 2108733
Dok. nr.: 1768140
Folketingets Sundhedsudvalg har den 5. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 1259
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 1259:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 2/5-21 fra Osteoporoseforeningen om
udfordringer for osteoporosepatienter m.m., jf. SUU alm. del
bilag 399?”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet indhentet bidrag fra Sund-
hedsstyrelsen, der oplyser følgende:
”Der er i esvarelser e taget udga gspu kt i Su dhedsstyrelse s pu likatio fra
8
Osteoporose. En afdækning af den samlede indsats mod osteoporose
1
, samt i anbefa-
lingerne vedrørende behandling af osteoporose i Sundhedsstyrelsens udgivelse Ratio-
nel Farmakoterapi, februar 2019
2
.
I henvendelsen af 2/5-21fra Osteoporoseforeningen (bilag 399) nævnes en række ud-
fordringer, som tematisk kan opdeles som følger:
Osteoporose er underdiagnosticeret i befolkningen, herunder hvordan der ses på
landsdækkende
indførelse af ”FLS”
Der henvises til Sundhedsstyrelsens bidrag til besvarelse af SUU alm. del spm. 1882,
af 19. november 2020, idet det bemærkes at
”FLS” fra ture liasio servi e er det
samme som hvad der
i idraget, ed da ske ter er, o tales so ”FFP” fraktur-fo-
rebyggelses-programmer).
Ulighed i hvem der udredes
Udredning for osteoporose vil i nogle tilfælde ske på patientens initiativ. Det kan
medføre en ulighed i, hvem der får stillet diagnosen, og dermed får mulighed for at få
behandling, da forskellige samfundsgrupper kan have forskellig tilbøjelighed til at op-
søge egen læge med et ønske om udredning.
De alment praktiserende læger spiller en nøglerolle i opsporingen af borgere med
osteoporose, men også andre aktører kan spille en rolle. Eksempelvis kan en vurde-
ring af risikofaktorer for osteoporose finde sted i forbindelse med de forebyggende
hjemmebesøg i kommunalt regi, kontakt til kiropraktor eller fysioterapeut ved
rygsmerter eller ved kontakt til andet sundhedsfagligt personale i primærsektor.
. /.
1
Sundhedsstyrelsen. Os teoporose - En a fdækning a f den samlede indsats mod osteoporose.
2018
2
La ut KG, Reventlow J og Rejnmark L. Behandling af primær os teoporose i almen praksis. Rati-
onel Farmakoterapi, februar 2019 (nr. 2), Sundhedsstyrelsen.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1259: Spm. om kommentar til henvendelse af 2/5-21 fra Osteoporoseforeningen om udfordringer for osteoporosepatienter m.m., til sundhedsministeren
En mistanke om osteoporose - hos andet sundhedsfagligt personale eller borgeren -
bør således give anledning til at søge alment praktiserende læge, som evt. kan hen-
vise til en DXA-skanning på baggrund af en helhedsorienteret risikovurdering.
På baggrund af ovenstående foreslås det i Sundhedsstyrelsens
Afdækning
1
, at der ret-
tes opmærksomhed mod risikofaktorer for osteoporose i forbindelse med øvrige kon-
takter til sundhedsvæsenet. Særlig opmærksomhed bør rettes mod kendte risiko-
grupper for osteoporose.
Mange borgere bliver ikke ved med at tage den foreskrevne medicin
hvordan under-
støttes compliance?
Sundhedsstyrelsen
Afdækning
1
peger på, at det kan være vanskeligt at motivere bor-
gere til at forblive i en foreskreven langvarig medicinsk behandling mod osteoporose
(compliance). Lignende udfordringer gør sig gældende ved forebyggende behandling
af andre kroniske sygdomme, hvor patienterne ikke oplever en direkte effekt af læge-
midlerne. Når medicinen ikke tages som foreskrevet, er der risiko for utilstrækkelig
behandlingseffekt.
I
Afdækningen
1
konstateres det, at forskning viser, at rådgivning, oplysning, støtte og
positiv feedback fra sundhedsfagligt personale kan understøtte compliance. Det kon-
kluderes dog i
Afdækningen
1
, at der overordnet er sparsom viden om, hvilke faktorer,
der mest effektivt øger borgernes forbliven i langvarig behandling.
Sundhedsstyrelsen har, i samarbejde med relevante aktører, udarbejdet sygdomsspe-
cifikt materiale til sygdomsmestring i form af en osteoporose-app.
App’e er pri ært
henvendt til borgere med osteoporose, og har til formål at borgerne i højere grad har
den rette information og værktøjer til at mestre sygdommen og leve med osteopo-
rose. Herunder indgår også information om medicinsk behandling, blandt andet med
det formål at øge borgernes motivation for at forblive i foreskreven medicinsk be-
ha dli g. App’e forve tes la eret i efteråret
.
Uklar ansvarsfordeling i behandlingsforløb
sammenhæng mellem sektorer
I de komplekse og ofte langvarige forløb for borgere med osteoporose, er det ikke al-
tid klart, hvem der har ansvaret på hvert trin af patientforløbet. Der konkluderes i
Sundhedsstyrelsens
Afdækning
1
, at patientforløbet for osteoporosepatienter bør be-
skrives, herunder ansvarsfordeling og organisering på tværs af aktører og sektorer.
Forløbsbeskrivelser for borgere med osteoporose, dvs. beskrivelser af patientforløb
på tværs af aktører og sektorer vil kunne medvirke til at sikre en klar ansvarsfordeling
og sammenhæng i forløbene.
Ensartethed i kvalitet af behandling på tværs af landet
Osteoporose kan medføre knoglebrud, herunder hoftebrud. Et vigtigt aspekt af be-
handlingen af osteoporose, er derfor den behandling, der tilbydes borgere med oste-
oporose-relaterede brud.
Sundhedsstyrelsens
Afdækning
1
har peget på, at der er danske studier som viser, at
ikke alle borgere, der indlægges med hoftebrud, modtager behandling i henhold til
gældende nationale og internationale anbefalinger, hvilket giver sig udslag i en højere
sygelighed og dødelighed. Der er observeret store forskelle på tværs a f landets afde-
linger, hvad angår såvel metode som omfanget af den kirurgiske og peri -operative be-
handling, der tilbydes borgere med osteoporose-relaterede brud.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1259: Spm. om kommentar til henvendelse af 2/5-21 fra Osteoporoseforeningen om udfordringer for osteoporosepatienter m.m., til sundhedsministeren
Regionerne har i 2018 iværksat et lærings - og kvalitetsteam program (LKT) til videns-
deling i forbindelse med behandling af hoftebrudspatienter. Ønsket er at reducere
variationen i kvaliteten af behandlingen på tværs af afdelinger i Danmark, reducere
30-dages dødeligheden og forbedre borgernes generelle sundhed efter hoftebrud.
I
Afdækningen
1
konkluderes det, at der fortsat bør være fokus på implementering af
eksisterende initiativer til at reducere variationen i kvalitet af behandlingen på tværs
af landet. Der bør fortsat være fokus på at implementere retningslinjer for kirurgisk
behandling af hoftebrud, med sigte på, at alle borgere har lige adgang til medicinsk
og kirurgisk behandling af samme høje kvalitet. Lignende initiativer kan udbredes til
andre typer af knoglebrud.
Sundhedsstyrelsens
Afdækning
1
peger på, at indsamling af data kan styrkes, og at den
datadrevne benchmarking og monitorering bør fortsættes. Det gælder både den me-
dicinske behandling, der sigter på at forebygge brud, og den kirurgiske behandling af
osteoporose-relaterede brud.
Vil Sundhedsudvalget støtte vores arbejde for opdaterede retningslinjer fra
DSAM, sidst opdateret i 2002?
Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at opdaterede retningslinjer vil kunne bidrage
til øget e sartethed i kvalitete af eha dli g af orgere ed osteoporose.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Charlotte Lyngholm
Side 3