Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
Su dheds i isteriet 
 
E hed: FOPS 
Sagsbeh.: DEPCFMA 
Koordi eret  ed:  
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
Dato:  ‐ ‐
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[D. 29. april 2021 kl. 15.00, Folketingets Sundhedsudvalg]
Samråd om samrådsspørgsmål CM-CN vedr.
Danskernes Rygevaner
[Indledning]
Tak for spørgsmålene og for invitationen til det her samråd.
Jeg er meget glad for, at Liselott Blixt fra starten af slår fast,
at børn og unge skal ikke starte med at ryge. De skal ikke
bruge nikotinprodukter, og de skal ikke blive afhængige. Vi
ved, at rygning er den største dræber, vi har, det slår folk
ihjel. De fleste rygere starter, før de fylder 18 år. Så der er en
klar sammenhæng.
Vi har i Danmark i et bredt flertal i Folketinget aftalt at sætte
markant ind mod børn og unges rygning og afhængighed af
nikotin. Det er der, det starter, det er der, der skal sættes ind
for at forebygge.
Bagtæppet for den aftale om en handleplan mod børn og
unges rygning det var en udvikling, hvor vi efter mange års
langsomt fald, havde set en stagnation i rygningen og nogle
tal, der endda pegede i retning af, at flere børn og unge
begyndte at ryge.
Hvis nogen går rundt i den opfattelse, at det for mig
handlede om, hvorvidt det gik lidt op eller lidt ned i den ene
undersøgelse til den anden, så er jeg nødt til at korrigere den
opfattelse med det samme.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-21 om oplysninger om danskernes rygevaner og seneste tobakslov, til sundhedsministeren
 
Uanset hvilke undersøgelser man ser på, af alle dem, der er
til rådighed, så mener jeg, at vi kan konkludere, at tallet for
børn og unges rygning er alt, alt for højt. Alt, alt for højt i
Danmark. Der er ikke nogen undersøgelser, som har et tal for
børn og unges rygning, som på nogen måde er
tilfredsstillende.
Hvornår er det tilfredsstillende? Jeg mener først, det er
tilfredsstillende, når der er ingen, når vi har nul. Når vi har
en røgfri generation. For det starter jo med de nye
generationer. Så det rigtige tal – målet – det må være nul!
Det er ikke kun min holdning, det er også sådan, jeg forstod
holdningen hos de partier, der jo endte med at være med i
aftalen. Det er så nogen andre end dem, der indkaldte her.
Men min forståelse var – og er – at der er bred enighed
politisk om, at vi har et mål i Danmark om en røgfri
generation. Det er min opfattelse. Men selvfølgelig så kan
partierne jo naturligvis tale for sig selv i forhold til det
spørgsmål.
Så det konkrete forløb om en undersøgelse, som er en årlig
tilbagevenden, der hedder Danskernes Rygevaner. Det vil
jeg selvfølgelig gerne svare på.
[Danskernes Rygevaner]
Sundhedsstyrelsen har jo allerede redegjort for det, og jeg
har viderebragt flere skriftlige svar til Folketinget.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-21 om oplysninger om danskernes rygevaner og seneste tobakslov, til sundhedsministeren
 
Det er sådan, at siden 1994 har Sundhedsstyrelsen i
samarbejde med Kræftens Bekæmpelse og Hjerteforeningen
og Lungeforeningen årligt undersøgt danskernes rygevaner.
Det er en undersøgelse, der gennemføres for at skabe viden
og grundlag for forebyggelse af forskellige tiltag mod brug
af tobaks- og nikotinprodukter.
Siden 1994 der er det jo sådan, at dataindsamlingsmetoden
og stikprøverne har ændret sig. Det er nok forudsigeligt, at
det sker. Et af de skift skete faktisk mellem undersøgelsen
om Danskernes Rygevaner fra 2018 til 2019.
[Ændring i dataindsamlingsmetode i 2019]
Og der vil jeg godt ridse det forløb op.
Sundhedsstyrelsen og deres samarbejdspartnere, altså
Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og
Lungeforeningen, de blev i foråret 2019 enige om at skifte
dataindsamlingsmetode for Danskernes Rygevaner. Målet
var at forbedre undersøgelsen ved at gøre den mere
repræsentativ og få mulighed for at koble data til registerdata
fra Danmarks Statistik.
Særligt Sundhedsstyrelsen ønskede at afprøve et skift i
dataindsamlingsmetoden, så et evt. nyt og bedre
datagrundlag kunne være grundlaget for efterfølgende
analyser. Det er ikke nogen analyser, som vi, eller jeg som
minister – ja ja nu var jeg jo ikke minister præcis, hvis det
skete tilbage i foråret 2019 – men jeg er oplyst, at den
daværende minister var heller ikke involveret.
Sundhedsministeriet har ikke været involveret i disse
overvejelser.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-21 om oplysninger om danskernes rygevaner og seneste tobakslov, til sundhedsministeren
 
Danmarks Statistik foreslog en indsamlingsmetode til at
udvælge et tilfældigt udsnit af befolkningen til den her
undersøgelse.
Så bad man Statens Institut for Folkesundhed (SIF) om at
vurdere metoden og muligheden for sammenligning med
tidligere års undersøgelse. Altså når man vælger ny metode,
så kan det jo give udfordringer i forhold til sammenligning
med tidligere års undersøgelse.
Instituttet for Folkesundhed (SIF) vurderede, at et skift til
Danmarks Statistik ville forbedre datakvaliteten. Men de
pointerede så også, at der ville være tale om det man kalder
et databrud, altså det ville være muligt at sammenligne, men
der er nogle forbehold i sådan en sammenligning, når man
har en ny opgørelsesmetode.
Så på den baggrund besluttede man altså fra
Sundhedsstyrelsens side og fra Kræftens Bekæmpelse,
Lungeforeningen og Hjerteforeningen at indgå en aftale med
Danmarks Statistik om at gennemføre den her undersøgelse
Danskernes Rygevaner 2019.
Dataindsamlingen ville ændres fra at indeholde besvarelser
fra et panel hos en leverandør til og indeholde svar fra et
tilfældigt udvalgt udsnit af befolkningen, som ville modtage
et link til spørgeskema i e-boks med en række påmindelser.
[Skævhed i den nye indsamlingsmetode]
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-21 om oplysninger om danskernes rygevaner og seneste tobakslov, til sundhedsministeren
 
Da Sundhedsstyrelsen og samarbejdspartnerne modtog data
fra den nye indsamlingsmetode i november 2019, der blev
det imidlertid vurderet, at der var en skævhed i hvem, der
havde besvaret spørgeskemaet.
Vægtningen fungerede derfor ikke optimalt – det vil sige, der
kunne ikke korrigeres optimalt for de frafald, der har været i
besvarelsen. Når man inviterer, er det jo ikke alle, der lige
klikker på linket og har lyst til at deltage, så man skal vægte
for det, og det skal jo så også fungere statistisk
tilfredsstillende.
Det var en skævhed, som Sundhedsstyrelsen drøftede med
Statens Institut for Folkesundhed (SIF), og de fandt, at der i
Sundhedsprofilundersøgelsen er set forskelle i besvarelserne
på spørgeskemaer, besvaret ved e-boks og spørgeskemaer
besvaret ved postbrev.
Så derfor var der altså behov for at supplere undersøgelsen
med enten spørgeskema pr. brev eller via interview, så
forskellene i, hvem der er tilbøjelige til at besvare et
spørgeskema via e-boks, og hvem der er mindre tilbøjelige,
blev imødekommet.
Og det betød så, at man besluttede at igangsætte en
interviewdel, hvor de personer, der ikke havde reageret på
spørgeskemaet via link i e-boks, så blev kontaktet telefonisk
for at gennemgå spørgeskemaet telefonisk.
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-21 om oplysninger om danskernes rygevaner og seneste tobakslov, til sundhedsministeren
 
Og det fremgår af metodenotatet fra Statens Institut for
Folkesundhed (SIF), der blev offentliggjort i forbindelse med
Danskernes Rygevaner 2019, at der var 19 %, der røg
dagligt, blandt de deltagere, der havde besvaret
spørgeskemaet via telefoninterview, mod 12 % af de, der
havde besvaret spørgeskemaet via link i e-boks. Der var en
mindre forskel, når det drejer sig om lejlighedsvis rygning.
Men det viser jo så, dem der klikker på e-boks og har lyst til
at deltage i et sådant spørgeskema, der er altså kun 12 % af
dem, der angiver, at de er daglige rygere, mens der, når man
bliver ringet op, så er der 19 %. Så der er altså en kæmpe
stor forskel. Og det er der nok rigtig mange grunde til.
Interviewdelen den blev foretaget i perioden 6.-31. december
– og jeg kan da lige forestille mig, hvordan det har været at
ringe til folk d. 31. december og forstyrre dem med sådan en
undersøgelse, men det er altså det, jeg har fået oplyst –
hvorefter Danmarks Statistik så foretog vægtning af de nye
data. Derfor kunne undersøgelsen ikke offentliggøres i
januar 2020 som planlagt.
Sundhedsstyrelsen og samarbejdsparterne modtog data fra
undersøgelsen i slutningen af januar 2020. Statens Institut
for Folkesundhed (SIF) bearbejdede data for
Sundhedsstyrelsen fra februar og frem til marts med henblik
på, at Sundhedsstyrelsen skulle udarbejde en rapport med
udgangspunkt i disse data.
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-21 om oplysninger om danskernes rygevaner og seneste tobakslov, til sundhedsministeren
 
Og efterfølgende gik Sundhedsstyrelsen i gang med at skrive
de fire rapporter, der skulle offentliggøre resultaterne. Så har
Sundhedsstyrelsen selvfølgelig lige præcis i de måneder også
haft fuld travlhed med Covid-19, så den skriveproces den
blev forsinket, det må man erkende, og det vil sige det blev
ikke i marts, april, men det blev i maj, at man så kunne
offentliggøre de her resultater i de her rapporter.
[Den nationale handleplan mod børn og unge]
På baggrund af det beskrevne forløb, så var Danskenes
Rygevaner 2019 altså ikke klar i efteråret 2019, hvor
forhandlingerne om den nationale handleplan mod børn og
unges rygning fandt sted.
Og selv i det tilfælde, hvor forløbet med Danskernes
Rygevaner 2019 var gået som planlagt, altså hvis det var
gået som planlagt, og der altså ikke havde været behov for
den her interviewdel, så ville data stadig først være
færdigbearbejdet i løbet af december 2019 og offentliggjort
januar 2020 – for det er netop sådan man har gjort det
tidligere år, altså offentliggøre det. Jeg tror, det er først i
januar, man plejer at offentliggøre det.
Så det vil sige, så havde de altså stadig ikke været klar til
forhandlingerne i efteråret 2019, og det har heller aldrig være
tænkt, at der skulle være en sammentænkning af
udarbejdelsen af 2019-udgaven af undersøgelsen og
forhandlingsforløbet.
[Sammenligning af data]
Side 7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-21 om oplysninger om danskernes rygevaner og seneste tobakslov, til sundhedsministeren
 
Uanset timingen, så ændrer det ikke ved, at resultaterne ikke
direkte kan sammenlignes med de her resultater, der var for
2018-undersøgelsen og det har Sundhedsstyrelsen også
tidligere redegjort for. Det er en almindelig omkostning ved
at lave forbedringer – og dermed forandringer – i den måde,
en undersøgelse laves på.
Sundhedsstyrelsen har altså bedt Statens Institut for
Folkesundhed (SIF) om at konkret vurdere muligheden for at
sammenligne data fra 2019 til 2018 på baggrund af
ændringerne i dataindsamlingsmetoden og ændringerne i
spørgerammen.
Folkesundhedsinstituttet vurderede, at de to undersøgelser
adskiller sig fra hinanden på en række parametre, og at man
med fordel kan anse Danskernes Rygevaner 2019 for en ny
baselineundersøgelse. Og det fremgår også af metodenotatet,
at data fra de to undersøgelser ikke direkte kan
sammenlignes.
Det kan derfor heller ikke direkte udledes, at der er sket et
fald i andelen af rygere mellem 2018 og 2019.
[Danskernes Rygevaner 2020]
I mellemtiden så er der samlet data ind for 2020-udgaven.
Det er jo det gode ved det, at der er nogle tilbagevendende –
som vi sidder her nu, så er der også data fra 2020. Og den
metode er identisk med den, man havde for 2019. Så de to
rapporter kan godt sammenlignes.
Side 8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-21 om oplysninger om danskernes rygevaner og seneste tobakslov, til sundhedsministeren
 
Og her fremgår det, at der overordnet set er sket et fald i
andelen af personer, der ryger dagligt eller lejlighedsvist fra
20 % i 2019 til 18 % i 2020. Blandt de 15-29-årige angav 26
% i 2019 at ryge dagligt eller lejlighedsvist, mens det er 23
% sidste år. Så altså også der kan man se et fald.
Der er altså og det er ikke kun for hele befolkningen, det er
også blandt de unge, det synes jeg er ekstremt positivt.
[Trods fald er rygeprævalensen stadig høj]
Men selvom rygeprævalensen er faldet, så er det stadig
næsten hver fjerde, altså 23 %, der svarer, at de ryger dagligt
eller lejlighedsvist af de 15-29 årige. Og det mener jeg stadig
er helt uden for diskussion er alt, alt, alt, alt for mange.
Så vi har stadigvæk et kæmpe problem, selvom det er rigtig
godt, det går den rigtige vej, så er vi stadigvæk massivt
problem, det koster alt for mange liv i fremtiden. Vi skal nå
vores mål om en røgfri generation. Vi kan ikke bare slappe
af, så snart vi ser, at udviklingen går bare lidt i den rigtige
retning.
[Tiltag i tobaksloven træder i kraft]
Og derfor mener jeg, at den nationale handleplan var mere
end berettiget.
Og pr. 1. april i år trådte flere af de her bestemmelser i kraft.
Tobakken gemt væk i butikkerne, reklameregler blev
skærpet, nikotinprodukterne er med i reguleringen med
aldersgrænser o.s.v. Og i løbet af året træder endnu flere af
initiativerne i kraft.
Side 9
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-21 om oplysninger om danskernes rygevaner og seneste tobakslov, til sundhedsministeren
 
Så jeg tror og håber, at vi vil se nogle resultater, af de
reguleringer i fremtidige undersøgelser om Danskernes
Rygevaner og i de øvrige undersøgelser, der vil følge
udviklingen i de kommende år.
Side 10