Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2300697_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 26-11-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPKFB
Sagsnr.: 2015908
Dok. nr.: 1478607
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 121 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 121:
”Ministeren bedes oplyse, hvor mange bekymringshenvendelser og klager Styrelsen
for Patientsikkerhed har modtaget fra pårørende og ældre over plejen og omsorgen
pålandets plejehjem i perioden januar 2019 – september 2020? Oversigten bedes op-
gjort pr. kommune/år.”
Svar:
Styrelsen for Patientsikkerhed har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst, at
styrelsen på nuværende tidspunkt ikke anvender specifikke datafelter, der muliggør
dataudtræk over modtagne bekymringshenvendelser, herunder antallet af disse eller
om der er tale om bekymringshenvendelser fra pårørende eller borgere/beboere. Det
er således ikke muligt at foretage et dataudtræk på de ønskede oplysninger.
Styrelsen vurderer alle de bekymringshenvendelser, som styrelsen modtager, og ta-
ger stilling til, om der er grundlag for nærmere undersøgelser eller øvrige tilsynsmæs-
sige tiltag. Styrelsen kan danne sig overblik over bekymringshenvendelser gennem de
enkelte plejeenheders tidligere og aktuelle reaktive tilsynssager samt tidligere og ak-
tuelle oplysningssager og udfaldet af disse. Via sagerne har de tilsynsførende i praksis
blandt andet kendskab til omfanget og karakteren af bekymringshenvendelser i til-
knytning til en bestemt plejeenhed. En bekymringshenvendelse vurderes således bl.a.
i lyset af tidligere modtagne bekymringer om samme plejeenhed eller styrelsens
kendskab til plejeenheden i øvrigt, herunder om der eksempelvis er specifikke møn-
stre eller visse fællestræk i bekymringshenvendelserne. De tilsynsførende vil i praksis
også have kendskab til fællestræk i bekymringshenvendelserne relateret til flere ple-
jeenheder i samme kommune. Styrelsen bemærker, at en enkeltstående bekymrings-
henvendelse vedrørende en plejeenhed også kan give styrelsen anledning til yderli-
gere tiltag, fx et reaktivt tilsynsbesøg.
Jeg vil tilføje hertil, at regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier den 24.
november 2020 indgik
Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på so-
cial-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024.
Det er vigtigt for mig, at vi i
fællesskab har prioriteret ældreområdet markant.
Her har vi bl.a. aftalt, at Styrelsen for Patientsikkerhed skal indføre en ny registre-
ringspraksis, som i højere grad understøtter, at Ældretilsynet kan fange mønstre i be-
kymringshenvendelser fra pårørende og medarbejdere. Ældreordførerne vil årligt
modtage en afrapportering om bekymringshenvendelser til Styrelsen for Patientsik-
kerheds Ældretilsyn på baggrund af den nye registreringspraksis. Vi aftalte endvidere,
at Styrelsen for Patientsikkerhed skal iværksætte en informationsindsats omkring mu-
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om, hvor mange bekymringsskrivelser Styrelsen for Patientsikkerhed har modtaget vedr. bekymringer på plejehjem, til sundheds- og ældreministeren
ligheden for at indgive bekymringshenvendelser til styrelsen, da det er relevant, at
der er kendskab til ordningen.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Kirstine Friis Børsting
Side 2