Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 09-12-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 2015780
Dok. nr.: 1496763
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 120 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares
endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 120:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvor mange bekymringsskrivelser Styrelsen for Pati-
entsikkerhed har modtaget vedr. bekymringer på plejehjem, herunder fordelt på
landsplan, samt hvor mange af henvendelserne der har medvirket til et tilsynsbesøg
på et plejehjem, herunder opdelt på anmeldt og uanmeldte? Samt hvor mange der
har medvirket til et påbud?”
Svar:
Jeg har anmodet Styrelsen for Patientsikkerhed om bidrag til besvarelsen. Styrelsen
har oplyst følgende:
”Ma ka ko takte Styrelse for Patie tsikkerhed, hvis a har ista ke o , at e
sundhedsperson udgør en risiko for sine patienter, eller hvis man er bekymret for pa-
tientsikkerheden på et behandlingssted eller, hvis man er bekymret for kvaliteten af
den fornødne hjælp, omsorg og pleje, som ydes i ældreplejen.
Via styrelsens hjemmeside kan man søge nærmere vejledning om, hvorledes bekym-
ringshenvendelse kan indgives, hvilke oplysninger henvendelsen bør indeholde for, at
styrelsen kan vurdere bekymringen samt, hvorledes sagsbehandlingen videre foregår.
En bekymringshenvendelse kan derfor komme til styrelsens kundskab på mange for-
skellige måder fx ved et fund gennem et ligsyn, ved anonym henvendelse til vagttele-
fonen, henvendelser fra offentligheden, organisationer og myndigheder, borgere, på-
rørende og sundhedspersonale mv., hvilket medfører, at en henvendelse kan komme
ind i styrelsen via en bred vifte af indgange, og skal vurderes herefter.
Det kan oplyses, at styrelsen dagligt modtager bekymringshenvendelser, og at styrel-
sen foretager en vurdering i forbindelse med alle modtagne bekymringshenvendel-
ser.
Det skal i den forbindelse pointeres, at ældretilsynet og det sundhedsfaglige tilsyn
begge er organisatoriske tilsyn, hvilket betyder, at begge er tilsyn rettet mod organi-
seringen af plejeenheden
–
og ikke er tilsyn rettet mod den enkelte medarbejder eller
borger på plejeenheden.
En del af de bekymringshenvendelser som styrelsen modtager på ældreområdet an-
går en konkret bekymring for plejen af en konkret beboer/borger.
Såfremt styrelsen på baggrund af den konkrete bekymring for en borger/beboer vur-
derer, at der er forhold i henvendelsen, som giver anledning til at kigge nærmere på