Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
Sundhedsministeriet
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPTKVI
Koordineret med:
Sagsnr.: 2105571
Dok. nr.: 1685990
Dato: 23-04-2021
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Samråd CJ-CL, torsdag den 22. april 2021
Samråd CJ-CL om implementering af V 82 og NICE-
guidelines
Samrådsspørgsmål CJ:
”Mener
ministeren, at der er sket
en korrekt og fyldestgørende implementeringen af
Folketingets vedtagelse 13/3-19 (V 82) om ME-
træthedssyndrom bl.a. i lyset af ME-foreningens kritiske
bemærkninger (SUU alm. del
bilag 225, 227 og 287), og
hvor bl.a. svenske erfaringer er blevet inddraget, jf. SBU-
rapport om ME (295/2018)?”
Samrådsspørgsmål CK:
”Ifølge patientforeningen bliver
patienterne fortsat henvist til fysisk genoptræning (GET) og
kognitiv terapi (CBT), selvom international ME-forskning og
sundhedsstyrelser i lande omkring os er stoppet med den
skadelige behandling af ME-patienter. Senest har udkastet til
nye guidelines for ME fra National Institute for Health and
Care Excellence (NICE) også konsekvent frarådet denne
tilgang til ME-patienter, da evidensen simpelthen mangler.
NICE-udkastet ventes godkendt i april. Danmark har siden
2007 fulgt NICE guidelines for ME herhjemme. Hvad er
ministerens holdning hertil?
Samrådsspørgsmål CL:
”Hvordan vurderer ministeren
nuværende diagnosticering og behandling af ME-patienter i
det danske sundhedsvæsen, og overvejer ministeren politiske
initiativer og tiltag på dette område?”
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/4-21 om implementeringen af Folketingets vedtagelse af 14/3-19 (V 82) om ME-træthedssyndrom, til sundhedsministeren
Det er helt grundlæggende, at alle patienter i vores
sundhedsvæsen bliver sikret den bedst mulige behandling, og
derfor tak til hele udvalget for muligheden for at drøfte
behandlingen af patienter med ME/CFS.
For som jeg også har slået fast mange gange, så må vi
desværre erkende, at situationen er den, at alt for mange
patienter med ME ikke har oplevet et sundhedsvæsen i
Danmark, der har været i stand til at give dem en ordentlig
behandling, og det er ikke acceptabelt.
Selve sygdommen er kendetegnet ved en længerevarende og
unormal følelse af træthed og en mangel på energi. Det kan
ikke forklares med blodprøver, røntgenbilleder og
scanninger, men det hæmmer almindelige aktiviteter i
dagligdagen, og for nogle patienter er bare det at sidde eller
stå op en stor belastning. For de sværest ramte patienter er
der tale om en meget invaliderende sygdom med en markant
forringet livskvalitet til følge.
Tilbage i marts 2019 blev man som bekendt på tværs af alle
partier i Folketinget enige om, at ME-patienter skulle opleve
en bedre behandling i sundhedsvæsenet. Man pålagde den
daværende regering en pligt til at følge op på en
vedtagelsestekst bestående af en række punkter. Men
arbejdet med at følge op er selvfølgelig fortsat på trods af
regeringsskiftet efter valget.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/4-21 om implementeringen af Folketingets vedtagelse af 14/3-19 (V 82) om ME-træthedssyndrom, til sundhedsministeren
Og som jeg gjorde opmærksom på, da sidst vi drøftede ME i
januar 2020
lige før der kom andre ting på dagsordenen
sundhedspolitisk
gennemgik vi punkterne, og der var noget
at arbejde videre med. Nu vil jeg gennemgå dem igen for at
gøre status på, hvor langt vi er nået med de enkelte punkter i
denne vedtagelsestekst.
Der er faktisk sket meget på området på trods af, at der også
har været andre ting på den politiske dagsorden i vores
styrelser. Men lad mig tage de seks punkter i samme
rækkefølge, som de fremgår af vedtagelsesteksten.
Første punkt drejer sig om, at indsatsen er mangelfuld. Det
punkt tror jeg alle var og stadig er helt enige om. Jeg har
gentagne gange selv sagt det, og det samme har
Sundhedsstyrelsen; indsatsen for ME-patienter har været
mangelfuld. Et stort antal patienter har mødt et
sundhedsvæsen, der ikke var i stand til at give dem den
behandling, de havde brug for. I høj grad fordi mange læger
ikke har haft den tilstrækkelige viden om sygdommen.
Og fordi vi jo står i den situation, at det stadig i dag er en
sygdom, som vi ikke forstår til bunds, og som vi ikke har
nogen entydig rigtig behandling til. Men det skal selvfølgelig
ikke forhindre, at patienterne
føler
sig ordentligt behandlet
og bliver
og føler, at de bliver
taget alvorligt.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/4-21 om implementeringen af Folketingets vedtagelse af 14/3-19 (V 82) om ME-træthedssyndrom, til sundhedsministeren
Netop det, tror jeg, er vigtigt at huske på. Selvom der er
uenigheder om evidensgrundlaget, og hvilken behandling der
er bedst egnet til hvilke patienter, ønsker alle
sundhedsprofessionelle at give den bedst mulige behandling
til patienterne. Sundhedsvæsenet
det burde være
fuldstændig selvfølgeligt, men lad mig understrege det
er
til for patienten. Det tror jeg også alle her i dag er enige om.
Ikke kun enige på papiret, man skal også i praksis kunne se
det. Altid, alle steder.
Med næste punkt vedtog man, at der skulle tages initiativ til
oprettelsen af specialiseret behandling af ME. Det bør ske i
et tværfagligt setup med alle relevante specialer og bør
organisatorisk forankres i somatikken.
Dette punkt har vi desværre ikke kunnet sige, at der har
været fulgt op på.
Derfor er det også er med tilfredshed, at jeg kan meddele
det blev netop meddelt på den tekniske gennemgang før,
men lad os tage det her i det åbne samråd også
at der i regi
af Sundhedsstyrelsens specialeplan bliver oprettet en række
specialiserede tværfaglige behandlingstilbud både til børn og
unge og til voksne. Det gælder ikke mindst nye
behandlingstilbud til de allermest syge patienter, hvor det er
nødvendigt at indlægge og ofte langvarigt.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/4-21 om implementeringen af Folketingets vedtagelse af 14/3-19 (V 82) om ME-træthedssyndrom, til sundhedsministeren
Sundhedsstyrelsen har i løbet af dette forår, efter
ansøgninger fra regionerne, godkendt oprettelsen af
regionsfunktioner for både voksne og for børn og unge.
Derudover har Sundhedsstyrelsen godkendt oprettelsen af
højt specialiserede funktioner både for voksne og for børn og
unge. De højt specialiserede funktioner er for de hårdest
ramte patienter, der kræver specialiseret behandling og
rehabilitering under indlæggelse. Regionsfunktionerne og de
højt specialiserede funktioner er etableret eller forventes
etableret inden et halvt år. De nye funktioner forankres i
somatikken, hvilket flugter med vedtagelsestekstens krav.
Det er et stort fremskridt, som vil kunne bidrage til
udviklingen af udredning og behandling af denne
patientgruppe. Det vil også sikre de bedste forudsætninger
for, at vi får opsamlet ny viden om behandlinger, og vi
sikrer, at den hurtigst muligt kommer de enkelte patienter til
gavn.
Næste punkt i vedtagelsesteksten gik ud på, at
Sundhedsstyrelsen fik til opgave at opdatere alle relevante
specialevejledninger på tværs af hele ME-sygdomsforløbet.
Dette er i høj grad sket med oprettelsen af de nye funktioner,
der er beskrevet i en ny specialevejledning for tværgående
funktioner for voksne. Men Sundhedsstyrelsen har derudover
også opdateret specialevejledningerne på en række områder,
herunder infektionsmedicin, kardiologi og neurologi.
Formålet er, at hovedfunktionsniveau i de relevante specialer
kan sikre den rigtige udredning, sygdomsforståelse og
anbefale den rigtige behandling.
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/4-21 om implementeringen af Folketingets vedtagelse af 14/3-19 (V 82) om ME-træthedssyndrom, til sundhedsministeren
Punkt nummer fire indebar, at Sundhedsstyrelsen skulle
anerkende og anbefale brugen af WHO’s
klassifikationssystem ICD-10 og det kommende ICD-11. Vi
kan konstatere
som vi også lige har fået at vide af
Sundhedsstyrelsen
at Sundhedsstyrelsen i mange år har
anerkendt og anbefalet ICD-10, der har været anvendt i
Danmark siden 1994. Det samme vil gøre sig gældende for
ICD-11, når den træder i kraft. Det betyder, at en læge i
Danmark kan anvende diagnosekoden for ME, der i
Sundhedsvæsenets Klassifikationssystem i Danmark hedder
DG933 og DG933A, hvis lægen vurderer, at denne
diagnosekode er den korrekte.
Så langt, så godt.
Med det femte punkt besluttede Folketinget følgende:
”at Sundhedsstyrelsen og Sundhedsdatastyrelsen med den
nye kodepraksis adskiller ME/CFS fra samlebetegnelsen
»funktionelle lidelser«”
Det kan konstateres, at der fra den 1. juli 2019 blev indført
nye koder for funktionelle lidelser i Sundhedsvæsenets
Klassifikations System (SKS). Her skal man holde tungen
lige i munden, for de nye diagnoser for funktionelle lidelser
er placeret i afsnittet DR68 ”Andre generelle symptomer og
abnorme fund” i SKS. Det
vil selvfølgelig stadig være muligt
at anvende koderne for ME, der er placeret i afsnittet DG93
Andre hjernesygdomme.
Den nye kodepraksis, der blev
indført for funktionelle lidelser, er dermed adskilt fra
koderne for ME.
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/4-21 om implementeringen af Folketingets vedtagelse af 14/3-19 (V 82) om ME-træthedssyndrom, til sundhedsministeren
Sundhedsstyrelsen har i januar 2020 offentliggjort en
kodevejledning, og har i forbindelse med offentliggørelsen
blandt andet anført, at kodevejledningen også giver en
anvisning på, hvordan koden for ME kan anvendes, således
at kodevejledningen følger vedtagelsesteksten.
Den nye kodepraksis blev gennemgået af Sundhedsstyrelsen
for jer ordførere på et møde i januar 2020, hvor jeg også selv
deltog, og vi talte om det lige før. Og der har været en
skriftlig ordførerorientering i februar 2020 om denne nye
kodevejledning. Så det er der altså også fulgt op på.
Det sjette og sidste punkt handlede om, at der skulle samles
viden fra andre lande og igangsatte behandlinger.
Sundhedsstyrelsen har på den baggrund indhentet viden fra
Norge, Sverige og England om anbefalinger og guidelines
for behandling samt oplysninger om organisering af
udredning, behandling og rehabilitering af patienter med
kronisk træthedssyndrom. Det er udvalget blevet orienteret
om, og der er oversendt til jer omkring det.
Det vil sige, at disse punkter, jeg her har gennemgået, er der
nu fulgt op på.
Det er vigtigt, at vi er åbne og fuldstændig transparente om
opfølgningen af vedtagelsesteksten, og jeg mener også, at det
er evident, når vi har en folketingsbeslutning
et enigt
folketing i øvrigt
at der skal leves op til det. Jeg kan også
konstatere, at det er en sag, som har høj prioritet her i
sundhedsudvalget.
Side 7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/4-21 om implementeringen af Folketingets vedtagelse af 14/3-19 (V 82) om ME-træthedssyndrom, til sundhedsministeren
Så det er én ting at leve op til seks punkter, men det betyder
jo ikke, at vi stopper med at styrke indsatsen, og det er jo
nok det, der er nok så væsentligt.
Som der også blev nævnt til at starte med, så har vi desværre
ikke en entydigt helbredende behandling, som vi bare kan
tilbyde. Så var det selvfølgelig indført, og så havde det været
lidt nemmere det hele. Så der er altså et stort arbejde foran os
stadigvæk.
Men jeg mener dog, at vi med opfyldelsen af de enkelte
punkter i vedtagelsesteksten og ikke mindst de nye
specialfunktioner har taget et stort fremskridt, som vil kunne
bidrage til udviklingen af udredning og behandling af denne
patientgruppe. Det vil også sikre de bedste forudsætninger
for, at ny viden om behandling hurtigst muligt kommer vores
patienter til gavn.
[Spørgsmål vedr. behandling og nye NICE guidelines]
Så spørges der også i samrådsspørgsmålet om udkastet til
nye guidelines fra NICE, eller National Institute of Health
and Care Excellence,om ME/CFS .
Det er sendt i offentlig høring i november 2020.
Offentliggørelsen af de endelige retningslinjer fra NICE
skulle være sket i denne måned, men er netop blevet rykket
til august. Det vi forstår er, at de har modtaget mange
høringssvar.
Side 8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/4-21 om implementeringen af Folketingets vedtagelse af 14/3-19 (V 82) om ME-træthedssyndrom, til sundhedsministeren
2382293_0009.png
Det understreger jo lige præcis, at fagligheden og evidensen
ikke er klokkeklar her. Men ikke desto mindre er det vigtigt
at pointere, at Sundhedsstyrelsen selvfølgelig løbende følger
med i den internationale udvikling på området. Og vi er
meget opmærksomme på, om der kommer endelige
guidelines derovrefra, som vil indeholde noget, som vi skal
lære af, og det vil man fra Sundhedsstyrelsens side være
meget opmærksom på
Jeg har også allerede over for Folketinget tilkendegivet, at
når de endelige retningslinjer offentliggøres, vil
Sundhedsstyrelsen naturligvis tage stilling til, om de giver
anledning til at ændre deres anbefalinger på området. Det er
ikke fordi Danmark skal
følge NICE’s linje, men fordi NICE
selvfølgelig gør et rigtig grundigt stykke arbejde, som vi
også kan blive klogere af herhjemme.
Netop det understreger, at det er et område i konstant
udvikling. Og det er i hvert fald positivt. Vi kender fortsat
ikke årsagen til ME
i faglige kredse drøfter man stadig,
hvordan man bedst tilgår sygdommen klinisk og
forskningsmæssigt. Så det er vigtigt, at vi hele tiden
forholder os til den nyeste viden på området. Og den
udvikling skal Sundhedsstyrelsen selvfølgelig følge.
[Afslutning]
Side 9
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 22/4-21 om implementeringen af Folketingets vedtagelse af 14/3-19 (V 82) om ME-træthedssyndrom, til sundhedsministeren
Til allersidst: Der er stadig uafklarede, ubesvarede spørgsmål
hvad angår ME-sygdom. Hvorfor opstår den? Hvordan
behandler vi den? Kan vi finde helbredelse fra den? Og det
arbejde skal ikke stoppe, fordi vi nu har opfyldt Folketingets
vedtagelsestekst. Det skal fortsætte, fordi det er en sygdom
som rammer mange, og som rammer nogle ubærligt hårdt,
og de patientgrupper har selvfølgelig fortjent den bedst
mulige behandling i vores danske sundhedsvæsen, og at vi
sikrer, at vores danske sundhedsvæsen følger med og er klar
til, så snart der er gennembrud forskellige steder på kloden
omkring det her, at man løfter opgaven.
Tak formand, og jeg beklager, at jeg gik lidt over tid.
Side 10