Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2419909_0001.png
Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse
Videreuddannelsesregion Nord
Dato
11. juni 2021
Sagsbehandler
Bertil Selde Krogh
E-mail og telefon
[email protected]
Sagsnr.
1-01-72-1-21
Bidrag fra Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse i
Videreuddannelsesregion Nord ifm. spørgsmål 1155 om kriterier for den
geografiske fordeling af speciallægeuddannelsesstillinger
Sundhedsministeriet har anmodet Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse i
Videreuddannelsesregion Nord om bidrag til besvarelse af SUU alm. del
spørgsmål
1155 om kriterier for den geografiske fordeling af speciallægeuddannelsesstillinger
Spørgsmål 1155 lyder:
”Vil ministeren redegøre for hvilke kriterier, som lægges til grund for
den geografiske fordeling af speciallægeuddannelsesstillinger og for
hvordan/på hvilket grundlag disse kriterier
udarbejdes?”
Kriterier for geografisk fordeling af uddannelsesstillinger i den lægelige videreuddannelse
i Videreuddannelses Region Nord
Planlægningen af hvorledes uddannelsesstillinger skal sammensættes og fordeles på de
enkelte hospitalsenheder/uddannelsesgivende afdelinger i Videreuddannelsesregion Nord
foregår indenfor rammerne af Sundhedsstyrelsens dimensioneringsplan og
bekendtgørelse om uddannelse af speciallæger
1
.
I Videreuddannelsesregion Nord foregår den konkrete planlægning inden for rammerne af
videreuddannelsesregionens vejledende retningslinje for sammensætning af
hoveduddannelsesforløb. I hvert speciale fastlægges sammensætning og fordeling af
uddannelsesstilling i lægefaglige indstillinger.
I Videreuddannelsesregion Nord er der to driftsregioner og der er vedtaget en overordnet
fordelingsnøgle mellem disse. Udgangspunktet er, at 1/3 af uddannelsesstillingerne
placeres i Region Nordjylland og 2/3 af stillingerne i Region Midtjylland. Fordelingsnøglen
er udarbejdet på baggrund af befolkningsgrundlaget i de to driftsregioner og er aftalt
mellem de to driftsregioner.
Med udgangspunkt i ovenstående rammer og fordelingsnøgle sker den konkrete
planlægning under hensyntagen til ledelsesmæssige beslutninger og baseres på et fagligt
skøn. Til grund for det faglige skøn lægges blandt andet geografiske forhold,
befolkningsgrundlag, driftshensyn, afdelingernes størrelse, uddannelsespotentialet samt
uddannelsernes kvalitet bl.a. bedømt ved inspektorrapporter og evalueringer.
1
Sundheds- og Ældreministeriets, BEK nr 96 af 02/02/2018 "Bekendtgørelse om uddannelse af speciallæger"
Sundhedsuddannelser
Skottenborg 26 - 8800 Viborg
Tlf.: 7841 0000
[email protected]
- www.videreuddannelsen-nord.dk
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1155: Spm. om, hvilke kriterier, som lægges til grund for den geografiske fordeling af speciallægeuddannelsesstillinger og for hvordan/på hvilket grundlag disse kriterier udarbejdes, til sundhedsministeren
2419909_0002.png
Når den geografiske fordeling af uddannelsesstillinger skal fastlægges i et speciale, eller
hvis der i øvrigt skal ændres i en lægefaglig indstilling, sker det i
Videreuddannelsesregion Nord efter følgende proces.
-
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg med repræsentanter fra alle
uddannelsesafdelingerne drøfter og kommer med anbefaling til en ny lægefaglig
indstilling herunder af sammensætning og placering.
Specialets Postgraduate kliniske lektor
2
udarbejder på baggrund af drøftelserne i
det specialespecifikke uddannelsesudvalg en ny lægefaglig indstilling, der sendes i
høring ved hospitalsledelserne i videreuddannelsesregionen.
En ny lægefaglig indstilling og dermed den endelige sammensætning og placering
godkendes i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse (DRRLV).
-
-
Som uddybende supplement til ovenstående kan der henvises til følgende notater fra
Videreuddannelsesregion Nord:
- Procedure for godkendelse af sammensætning og fordeling af
uddannelsesstillinger
https://e-dok.rm.dk/edok/editor/FSTBHR.nsf/vLookupUpload/ATTACH-RMAP-
AEWHPE/$FILE/procedure%20for%20godkendelse%20af%20sammensætning%2
0og%20fordeling%20af%20uddannelsesstillinger.pdf
-
Vejledende retningslinje for sammensætning af hoveduddannelsesforløb
https://e-dok.rm.dk/edok/editor/FSTBHR.nsf/vLookupUpload/ATTACH-RMAP-
AEWHP8/$FILE/Vejledende retnningslinje for sammensætning af
hoveduddannelsesforløb.pdf
2
Den postgraduate kliniske lektors overordnede funktion er at sikre og udvikle kvaliteten i den lægelige
videreuddannelse i specialet.