Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 23-06-2021
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPTLAN
Sagsnr.: 2107570
Dok. nr.: 1790021
Folketingets Sundhedsudvalg har den 21. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1155 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Spørgsmål nr. 1155:
”Vil
ministeren redegøre for hvilke kriterier, som lægges til grund for den geografiske
fordeling af speciallægeuddannelsesstillinger og for hvordan/på hvilket grundlag
disse kriterier udarbejdes?”
Svar:
Ministeriet har til brug for min besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Sund-
hedsstyrelsen og de Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse i hver af de tre Vide-
reuddannelsesregioner (Nord, Syd og Øst), som jeg kan henholde mig til.
Sundhedsstyrelsen har oplyst følgende:
”Su dhedsstyrelse fastsætter i di e sio eri gspla e , årlige ra
er for di e sio-
nering af introduktions- og hoveduddannelsesforløb (speciallægeuddannelsen) i hver
enkelt videreuddannelsesregion og for hver enkelt speciale. Det sker efter rådgivning
fra Prognose- og Dimensioneringsudvalget under det Nationale Råd for Lægers Vide-
reuddannelse (jf. § 16 i bekendtgørelsen BEK nr. 96 af 02/02/2018 om uddannelse af
speciallæger), og Task Force for dimensionering af speciallæger.
Task Force for dimensionering af speciallæger blev af Sundhedsstyrelsen nedsat
primo 2020 og supplerer de på daværende tidspunkt allerede eksisterende fora
–
det
Nationale Råd for Lægers Videreuddannelse og det permanente Prognose- og Dimen-
sioneringsudvalg. Formålet med Task Forcen er at sikre en optimal koordinering og
bredere tilgang til planlægning af sundhedsvæsenets behov for speciallæger. Fokus i
Task Forcen er drøftelser og samarbejde mellem regionsråd/driftsherrer, Sundheds-
ministeriet og Sundhedsstyrelsen blandt andet med henblik på at sikre et fælles ud-
gangspunkt for den overordnede ramme for antallet af speciallægeuddannelsesfor-
løb, med hensyntagen til relevans og beskæftigelsesmuligheder for speciallæger.
Herunder følger principperne for dimensionering af introduktionsforløb og hovedud-
dannelsesforløb i speciallægeuddannelserne samt overordnede principper (kriterier)
for den geografiske fordeling af speciallægeuddannelsesforløb samt hensynstagen til
faktorer (kriterier) ved udarbejdelse af dimensioneringsplaner, herunder fordeling af
speciallægeuddannelsesforløb. Slutteligt anføres grundlaget for udarbejdelse af disse
kriterier.
Dimensionering
Dimensionering af antallet af introduktionsforløb har til formål at udbyde et tilstræk-
keligt antal stillinger til, at sikre kvalificerede ansøgere til hoveduddannelsesforlø-
bene. Det bør samtidig sikres, at der er en balance mellem antallet af forløb mellem