Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2395184_0001.png
Folketingets Sundhedsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
17. maj 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 1149 alm. del stillet af udvalget den 19. april
2021 efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren i forlængelse af en række borgerhenvendelser - senest i for-
bindelse med DN’s store Affaldsindsamling 2021 i dagene fra den 12. til
18. april 2021, hvor der blev fundet en del blå megagaspatroner i naturen
oplyse:
a) om man har kunnet iagttage en nedgang af især unges misbrug af
lattergas
b) hvordan man målrettet oplyser unge om faren ved at indtage latter-
gas
c) om politiet har kunnet iagttage et illegal salg og/eller illegal indfø-
relse af store lattergaspatroner efter vedtagelsen af lov om salg og
markedsføring af lattergas til forbrugere i juni 2020?
Svar:
Grundet det stigende misbrug af lattergas som rusmiddel, der var med til
at skabe utryghed blandt unge og forældre, indgik regeringen i en bred po-
litisk aftale med V, DF, RV, SF, EL, KF og ALT om indgreb mod misbrug
af lattergas i januar 2020, hvilket resulterede i lattergaslovens ikrafttræ-
delse d. 20. juni 2020.
Formålet med aftalen og lattergasloven er at sende et klart budskab om, at
lattergas er farligt at indtage samt at skærpe kontrollen med salget at latter-
gas og skabe klare og strammere regler for ulovligt salg af lattergas.
I aftalen om indgreb mod misbrug af lattergas konstateres det af aftalepart-
nerne, at effekten af reglerne og den igangsatte forbyggende indsats skal
evalueres senest et år efter ikrafttrædelse med henblik på, om der skal fo-
retages yderligere restriktioner for salget af lattergas til private. Evaluerin-
gen vil derfor være færdigudarbejdet inden sommeren 2021.
I forbindelse med at besvare delspørgsmål a) og b) har jeg indhentet bidrag
fra Sundhedsministeriet, som har indhentet bidrag hos Sundhedsstyrelsen,
der oplyser følgende:
"Fsva (a) nedgang i misbruget af lattergas fra gaspatroner
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1149: Spm., om misbrug af lattergas, til erhvervsministeren
2395184_0002.png
Sundhedsstyrelsen har i forbindelse med udarbejdelse af bidraget indhen-
tet oplysninger fra Giftlinjen over antal henvendelser af sager efter mis-
brug af lattergas fra gaspatroner efter indførelsen af lov om salg og mar-
kedsføring af lattergas i juni 2020. Sundhedsstyrelsen vurderer, at nedgan-
gen i antal henvendelser til Giftlinjen, der vedrører lattergas efter lovæn-
dringen, indikerer en nedgang i omfanget af misbruget. I tabel 1, gives
overblik over udviklingen af antal henvendelser til Giftlinjen gennem
årene.
Tabel 1. Udviklingen af antal henvendelser om lattergas fra Giftlinjen gennem årene
År
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
An-
tal
90
62
39
18
22
16
2
2
4
1
0
Der ses af tabel 2, at der i 2020 med skæringsdato 1.7.2020 (efter lovæn-
dringen), er sket ca. en halvering af antallet henvendelser til Giftlinjen om
lattergas fra ca. 10 henvendelser per måned til 5 henvendelser per måned.
Tabel 2. Antal henvendelser til Giftlinjen om lattergas i perioder i 2020 og 2021.
Måned
Jan-juni*
Juli-december**
Jan-april 2021***
Antal
62
28
25
*ca. 10 henvendelser per måned
**ca. 5 henvendelser per måned
*** Jan 2021; 6 henvendelser, febr 2021; 1 henvendelse, marts 2021; 8 henvendelser, apr 2021; 10 henvendel-
ser
Ligeledes ses en nedgang af henvendelser til Giftlinjen i første måneder af
2021 sammenlignet med før lovændringen, dog ses flere end 5 henvendel-
ser i marts og april 2021. At antallet af henvendelser i marts 2021 (8 hen-
vendelser) og april 2021 (10 henvendelser) er flere end i tidligere måneder
efter lovændringen, kan muligvis skyldes en presse-effekt som følge af en
del presseomtale disse to måneder. Helt overordnet vurderer dog Sund-
hedsstyrelsen, at det er tale om en nedgang i misbruget af lattergas fra
gaspatroner efter lovens indtrædelse i juni 2020, eftersom henvendelser til
Giftlinjen generelt er faldet markant.
Giftlinjen har til Sundhedsstyrelsen oplyst, at langt de fleste skadevirknin-
ger ifm. henvendelserne om lattergas i de første måneder af 2021 er tale
om egentlige nerveskader og forfrysninger (i 20 ud af de i alt 25 henven-
delser).
Der er derudover indhentet bidrag fra Sikkerhedsstyrelsen (SIK), da de er
ansvarlig kontrolmyndighed med salg og markedsføring af lattergas. SIK
oplyser følgende:
"I forbindelse med at besvare delspørgsmål a) kan Sikkerhedsstyrelsen
(SIK) svare fsva. kontrollen med salget af lattergas, hvilket SIK fører tilsyn
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1149: Spm., om misbrug af lattergas, til erhvervsministeren
2395184_0003.png
med både i fysiske og online butikker. SIK kontrollerer, om mængdebe-
grænsningen på 17 gram lattergas pr. kunde pr. dag, aldersgrænsen på 18
år samt forbuddet mod at sælge lattergas i samme butik som alkohol/to-
bak/e-cigaretter mv., overholdes.
Efter lattergaslovens ikrafttræden i juni 2020 ser SIK salg af lattergas i
betydeligt færre tilfælde, end før lattergaslovens ikrafttræden. Det betyder,
at de små kiosker, minimarkeder og tankstationer, som tidligere havde pro-
dukterne stående fremme på hylderne, nu i altovervejende grad er stoppet
med synligt salg af lattergas.
SIK har derudover observeret en stigning i omfanget af forskellige grupper
på Snapchat og Facebook, hvor der sker salg af lattergas. SIK overvåger
disse kanaler og kommunikerer med dem om at få lukket de sites eller pro-
filer ned, som foretager ulovligt salg af lattergas.
Sundhedsministeriet, som har indhentet bidrag hos Sundhedsstyrelsen, oply-
ser følgende
vedr. kommunikationsindsatsen (b):
Fsva. kommunikation målrettet unge om faren ved at inhalere lattergas
foregår den rusmiddelforebyggende indsats målrettet unge primært på
kommunalt niveau og understøttes af nationale indsatser. I forhold til lat-
tergas er der fokus på at informere unge om konsekvenser og skadevirk-
ninger ved brug af lattergas som en del af den øvrige rusmiddelforebyg-
gende undervisning og indsats i kommunerne. Indsatsen varetages ofte af
SSP-konsulenter eller rusmiddelkonsulenter i kommunerne, som også føl-
ger brugen af rusmidler blandt de lokale unge tæt og kan sætte ind med
mere specifikke og omfattende indsatser ved behov.
For at understøtte den kommunale indsats udarbejder Sundhedsstyrelsen
løbende rådgivningsmaterialer mv., som kan bruges i dialogen lokalt med
fx unge og forældre. Sundhedsstyrelsen har udarbejdet sitet
www.alt-
omstoffer.dk
målrettet unge, hvor der blandt andet findes information om
lattergas, herunder konsekvenser og skadevirkninger ved brug. Herudover
står Sundhedsstyrelsen også for sitet
www.snakomlattergas.dk
målrettet
forældre og andre voksne omkring de unge. Sitet skal klæde forældre m.fl.
på at til kunne tage snakken med den unge om lattergas. Sundhedsstyrelsen
vurderer udviklingen løbende ift. den nye lovgivning mht. om der er behov
for nye indsatser.
Det skal bemærkes, at det i forhold til forebyggelse af brug af stoffer, her-
under brug af lattergas, er væsentligt, at indsatserne nationalt og lokalt
tilrettelægges med udgangspunkt i den forholdsvise lave udbredelse blandt
unge. Fx er det ikke hensigtsmæssigt at iværksætte store og brede kampag-
neindsatser målrettet alle unge om brug af lattergas, da det kan føre til
flertalsmisforståelser, som i sig selv kan understøtte og normalisere bru-
gen. I stedet skal der fokuseres på segmenteret kommunikation til unge i
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1149: Spm., om misbrug af lattergas, til erhvervsministeren
relevante arenaer og målgrupper, samtidig med at informationen skal gø-
res tilgængelig, hvis man som ung eller voksne omkring den unge, søger
efter informationen."
I forbindelse med at besvare delspørgsmål c) har jeg indhentet bidrag fra
Justitsministeriet, som oplyser følgende:
"Justitsministeriet har anmodet Rigspolitiet om et bidrag til brug for be-
svarelse af litra c.
Rigspolitiet kan oplyse, at lattergas ikke i sig selv er et ulovligt produkt,
men salg og markedsføring er reguleret i lov om salg og markedsføring af
lattergas til forbrugere, der trådte i kraft i juni 2020. I loven er der blandt
andet fastsat mængdebegrænsninger for salg af lattergaspatroner til pri-
vatpersoner, ligesom der er fastsat en aldersgrænse, som gør det ulovligt
at sælge eller markedsføre lattergaspatroner til unge under 18 år.
Rigspolitiet har foretaget en bred søgning i politiets sagsstyringssystem
(POLSAS) og har for perioden fra juni 2020 til dags dato identificeret i alt
9 sager om overtrædelse af lov om salg og markedsføring af lattergas til
forbrugere, heraf 7 sager i 2020 og 2 sager i 2021. Med undtagelse af en
enkelt sag, omhandler de pågældende sager mindre til moderate mængder
af små lattergaspatroner. En enkelt sag fra 2021 omhandler salg fra en
kiosk, hvor der blev beslaglagt en større mængde af lattergaspatroner i
industristørrelse (0,95 liter). Disse formodes at være identiske med de
nævnte ”megagaspatroner”. Politiet har således kun registreret et enkelt
forhold, der omhandlede større lattergaspatroner, siden lov om salg og
markedsføring af lattergas til forbrugere trådte i kraft."
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
4