Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2454988_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 04-10-2021
Enhed: KOK
Sagsbeh.: DEPSSS
Sagsnr.: 2109702
Dok. nr.: 1886768
Folketingets Sundhedsudvalg har den 19. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1145 (Alm. del) til Sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Morthen Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 1145:
”Vil i istere oplyse, o der er sket ogle æ dri ger på i istere s ressort i rela-
tion til SUU alm. del spørgsmål 26 siden besvarelsen den 10. november 2020 i så fald
hvilke?”
Svar:
Siden 10. november 2020 ved besvarelsen af SUU alm. del spørgsmål 26 har
Sundhedsministeriet gennemført følgende personalemæssige og organisatoriske æn-
dringer:
Sundhedsministeriet har afgivet ældreområdet til Social- og Ældreministeriet jf. Kon-
gelig resolution af 21. januar 2021. Ressortdelingen indebar, at departementet har
overført de medarbejdere, der arbejdede med ældreområdet samt tilhørende over-
headmedarbejdere til Social- og Ældreministeriet. Det drejer sig om 15 medarbejdere
(1 kontorchef, 3 chefkonsulenter, 2 specialkonsulenter, 5 fuldmætige, 3 studenter og
1 praktikant).
Endvidere er der foretaget nedenstående personalemæssige og organisatoriske æn-
dringer, der bl.a. skal ses i lyset af situationen med COVID-19 og øvrige politiske prio-
riteringer:
Presse- og kommunikation:
Opnormeret med i alt 5 medarbejdere fordelt på:
1 Social Media kommunikationsmedarbejder
1 visuel designer
1 AC-fuldmægtig
1 specialkonsulent
1 student
Koncern HR:
Opnormeret med i alt 2 medarbejdere fordelt på:
2 AC-fuldmægtige (1 midlertidig)
Sundhedsøkonomi og Analyse:
Opnormeret med i alt 7 medarbejdere fordelt på:
6 AC-medarbejdere
1 student (midlertidig)
Koncernøkonomi:
Opnormeret med i alt 1 medarbejder fordelt på:
1 Specialkonsulent
Sygehuspolitik:
Opnormeret med i alt 1 medarbejder fordelt på:
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1145: MFU spm., om der er sket nogle ændringer på ministerens ressort i relation til spørgsmål 26 siden besvarelsen 10/11-20 og i så fald hvilke, til sundhedsministeren
1 student (midlertidig)
Sundhedsjura:
Opnormeret med i alt 1 medarbejder fordelt på:
1 fuldmægtig
Forebyggelse og Psykiatri:
Opnormeret med i alt 1 medarbejder fordelt på:
1 student
Borgernær Sundhed:
Opnormeret med i alt 1 medarbejder fordelt på:
1 student
Sundhedsdata og Personlig Medicin:
Opnormeret med i alt 8 medarbejdere fordelt
på:
2 AC-fuldmægtige
4 fuldmægtige og konsulenter
1 CSISO (Chief Information Security Officer)
1 DPA (Data Protection Authority)
Lægemidler og internationale forhold:
Opnormeret med i alt 2 medarbejdere fordelt
på:
1 AC-fuldmægtig
1 AC-medarbejder (midlertidig)
Udvikling, Evaluering og Læring:
Opnormeret med i alt 2 medarbejdere fordelt på:
1 AC-fuldmægtig
1 specialkonsulent
Derudover er der etableret følgende enheder, der indeholder nye opnormeringer:
Der er blevet oprettet et aktindsigtssekretariat, der organisatorisk hører til i
Kontor for Jura og Lovkalitet med 4 medarbejdere, der behandlinger aktind-
sigtsanmodninger, herunder afgrænsning af aktindsigter, juridisk gennem-
gang af sagerne og udfærdigelse af afgørelser, samt behandling af klagesa-
ger.
Endvidere blev der den 10. maj 2021 oprettet en enhed til besvarelse og
håndtering af de mange henvendelser Sundhedsministeriet får fra borgerne.
Enheden ledes af en chefkonsulent med personaleledelse og består derud-
over af tre fuldmægtige og otte studentermedhjælpere.
Der er oprettet en ekstra stilling som kontorchef i Center for Forebyggelse
og Psykiatri. Det skyldes, at der er sket en omprioritering af ledelsesressour-
cer i forbindelse med den ekstraordinære forskydning og tilførsel af opgaver
som følge af pandemien. Det nødvendiggør, at der tilføres ledelsesressour-
cer til dels at sikre den basale drift, dels at løfte centrale regeringsprioriteter,
som ikke har kunne gives den ønskede fremdrift i den aktuelle situation.
Specifikt er der behov for at udvikle kerneprioriteten ulighed i sundhed, ud-
vikling af konkrete løsninger på sundhedstjek mv. og implementering af
handleplanen mod børn og unges rygning.
I forbindelse med den politiske afaftale om en Life Science Strategi af 20.
maj, er der sket en omklassificering fra chefkonsulent til kontorchef i kontor
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1145: MFU spm., om der er sket nogle ændringer på ministerens ressort i relation til spørgsmål 26 siden besvarelsen 10/11-20 og i så fald hvilke, til sundhedsministeren
for Personlig Medicin, hvilket skyldes at enhedens ansvarsområde udvides
med syv nye indsatser ift. at levere på ambitionen om bedre brug af sund-
hedsdata samt at kontoret er blevet tilført opgaven med at være sekretariat
for Sundhedsministeriets samarbejde med Granskningskommissionen. Der
er derudover sket en opnormering med 3 medarbejdere til arbejdet med Life
Science Strategien.
Der er også sket følgende omorganiseringer, der ikke indebærer en ændring i antallet
af medarbejdere:
Sundhedsministeriet har i forbindelse med oprettelsen af Epidemikommissi-
onen pr. 1. marts 2021 oprettet et sekretariat, som skal bistå Epidemikom-
missionen i dens arbejde. Sekretariatet står herunder for den praktiske for-
beredelse, gennemførelse og opfølgning på kommissionens møder, herun-
der udfærdigelse og samling af dagsorden og mødemateriale. Sekretariats-
betjeningen varetages af medarbejdere i kontoret for Evaluering og Læring.
Sundhedsministeriet har i forbindelse med oprettelsen af Granskningskomis-
sion om mink pr. 23. april 2021 oprettet et sekretariat, som skal bistå kom-
missionen i dens arbejde. Sekretariatet står herunder for kontakten til kom-
missionen, herunder levering af materiale og varetagelse af koordineringen
med styrelser og øvrige ministerier.
I foråret 2021 indførte departementet anvendelsen af teamledere med fag-
lig ledelse som en funktion. Der er pt. 15 medarbejdere, der er udnævnt som
teamleder. Der er tale om varetagelse af en funktion i en eksisterende stil-
ling og således ikke tale om omklassificeringer. En teamleder vil normalt
have et fagligt ansvar for et begrænset område.
Udgifter forbundet med ovenstående afholdes inden for Sundhedsministeriets eksi-
sterende økonomiske ramme samt en yderligere bevillingstilførelse på 22,0 mio. kr.
årligt i 2021 og 2022, som dækker en generel styrkelse af departementet som følge af
COVID-19 og til pukkelafvikling. Midlerne for 2022 fremgår af forslaget til finanslov
for 2022, mens midlerne i 2021 overføres via aktstykke.
Endvidere bemærkes, at der løbende i Sundhedsministeriets departement foretages
personalemæssige udskiftninger, ansættelse af barselsvikariater og rokeringer mel-
lem de enkelte kontorer som led i departementets almindelige virksomhed.
Hertil kommer, at der løbende tages bestik af covid-19 situationen, som afhængig af
udviklingen i smitte mv., vil kunne medføre behov for yderligere ansættelser i depar-
tementet.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Anna Daugaard Sillasen
Side 3