Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2385744_0001.png
Ministeren
Sundhedsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 19. april 2021 har udvalget efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 1141
Vil ministeren redegøre for de principper som anvendes ved eksport af offentlige
forskningsresultater vedr. vaccineteknologier til en spin-out virksomhed eller di-
rekte til en privat virksomhed?
Svar
Forskerpatentloven (lov om opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner) regu-
lerer ejerskabet til de opfindelser, der gøres af de ansatte ved de offentlige forsk-
ningsinstitutioner, og fastslår hvem på institutionerne, der kan indgå aftaler med
eksterne om at udnytte retten til opfindelserne. Loven gælder for universiteterne,
sektorforskningsinstitutionerne, det offentlige sygehusvæsen under regionerne
samt GEUS.
Det gælder jf. loven, at ansatte ved de offentlige forskningsinstitutioner som ud-
gangspunkt ejer retten til opfindelser, som de selv har gjort. For opfindelser gjort
som led i ansættelsen kan forskningsinstitutioner dog overtage rettighederne med
henblik på kommercialisering af opfindelsen. Forskningsinstitutionen kan på den
baggrund indgå aftale med private virksomheder om at udnytte opfindelsen.
Forskningsinstitutionens eventuelle overskud fra kommercialiseringen skal deles
med de pågældende opfindere. Såfremt en ansat selv bevarer retten til egen op-
findelse, kan den ansatte indgå aftale med private virksomheder om at udnytte ret-
tigheden eller anvende den i egen virksomhed.
Det følger endvidere af forskerpatentloven, at forskningsinstitutionen kan accep-
tere, at en opfindelse ikke skal gøres til genstand for erhvervsmæssig udnyttelse,
herunder beskyttes ved indgivelse af ansøgning om patent, når dette af en ar-
bejdstager er begrundet med henvisning til særlige etiske forhold.
Som udgangspunkt gælder det for fælles forsknings- og udviklingsprojekter mel-
lem forskningsinstitutioner og private virksomheder, at retten til opfindelser tilfalder
den part, der har skabt dem, medmindre andet er aftalt på forhånd. Det følger i
den forbindelse af forskerpatentloven, at forskningsinstitutionerne på forhånd kan
4. maj 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
$dossier_documentnumber$
Side 1/2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1144: Spm., om redegørelse for de principper som anvendes ved eksport af offentlige forskningsresultater vedr. vaccineteknologier til en spin-out virksomhed eller direkte til en privat virksomhed, til uddannelses- og forskningsministeren
2385744_0002.png
indgå aftale med private virksomheder om rettigheder til kommende opfindelser,
der måtte udspringe af et fælles projekt.
Forskerpatentloven fastsætter ikke nærmere regler om udformningen af de aftaler,
som forskningsinstitutionerne kan indgå med private virksomheder om udnyttelse
af retten til opfindelser. Det er således forskningsinstitutionerne selv, der udfærdi-
ger aftalerne inden for de rammer, der måtte følge af national og international lov-
givning i øvrigt. Herunder skal universiteterne følge reglerne i Finansministeriets
budgetvejledning om prissætning af varer og ydelser og iagttage de til enhver tid
gældende konkurrence- og statsstøtteregler. Det betyder, at universiteters aftaler
om overdragelse af immaterielle rettigheder til erhvervsdrivende virksomheder og
andre private grundlæggende skal indgås på de vilkår, der gælder på det private
marked.
Forskerpatentloven giver mulighed for, at forskningsinstitutioner kan foretage så-
kaldt apportindskud af rettigheder til en spin-out virksomhed. Det vil sige, at forsk-
ningsinstitutionen som betaling opnår ejerandele i en spin-out virksomhed med
henblik på, at disse senere kan afhændes til andre investorer. Forskningsinstituti-
oner må ikke opnå bestemmende ejerandel i de virksomheder, hvor de på denne
måde foretager apportindskud af rettigheder.
Regelgrundlaget for overdragelse af immaterielle rettigheder fra den offentlige
forskning sondrer ikke mellem forskellige teknologiområder, lige som der ikke son-
dres mellem overdragelse til danske eller udenlandske virksomheder.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2/2