Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1128
Offentligt
Sundhedsministeriet
Enhed: BESS
Sagsbeh.: DEPJNY
Koordineret med:
Sagsnr.: 2105022
Dok. nr.: 1695014
Dato: 12-04-2021
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Den 15. april 2021, kl. 14.30-16, Folketinget, Sundheds- og Ældreudvalget]
Samrådstale CH og CI om anbefalinger for antigentest
Samrådsspørgsmål
Spm. CH:
Vil ministeren redegøre for ministerens, Sundhedsstyrelsens,
Danske Regioners og KL
́
s roller og involvering i processen
vedrørende udarbejdelsen af anbefalinger om lyntest af
personale på plejecentre for at forebygge smitte, samt oplyse,
hvilke bemærkninger dette giver ministeren anledning til?
Spm. CI:
Hvad er ministerens holdning til, at der fra den 20. december
til den 1. februar døde 474 plejehjemsbeboere med eller af
coronavirus, og at den manglende brug af lyntest blandt
plejehjemsansatte ifølge eksperter kan have ført til dødsfald
blandt beboerne?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF), Jane
Heitmann (V), Karina Adsbøl (DF).
Tale
Tak.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1140: Spm. om dokumentation for tilkendegivelse fra Danske Regioner til bl.a. KL det ikke kunne lade sig gøre at lave systematisk udkørende test på plejehjemmene, til sundhedsministeren
Jeg har fået en række samrådsspørgsmål og jeg vil starte med
at adressere det sidste spørgsmål og dernæst besvare det
første spørgsmål. Der er indhentet bidrag fra Danske
Regioner, KL og Sundhedsstyrelsen, for der spørges netop til
dem.
Jeg vil starte med at adressere selve situationen med
dødsfald blandt plejehjemsbeboere. Det er dybt ulykkeligt, at
der på mange plejehjem i Danmark ifm. den anden
smittebølge var smitteudbrud, hvor beboere på plejecentre
endte med at afgå ved døden med COVID-19.
Det har i Danmark været vores klare mål igennem hele
epidemien at holde smitten mest muligt ude af plejecentre og
andre steder, hvor der bor personer i risiko for alvorlige
covid-19 forløb.
Som bekendt, har det jo i særdeleshed været med tanke på de
sårbare og ældre medborgere, at det har været nødvendigt at
lukke dele af samfundet ned i perioder.
Jeg vil samtidigt gerne understrege, at test
og det ved
udvalget selvfølgelig også godt, men jeg vil for en god
ordens skyld sige det
test kan naturligvis ikke stå alene
som tiltag til at bremse eller forhindre smitte. Derfor har der
udover test jo været en lang række konkrete tiltag på landets
plejehjem for at forebygge smittespredning, ligesom det også
var der, vi startede med at vaccinere. Systematisk test af
personalet har været et vigtig redskab i den forbindelse, men
det står heller ikke alene.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1140: Spm. om dokumentation for tilkendegivelse fra Danske Regioner til bl.a. KL det ikke kunne lade sig gøre at lave systematisk udkørende test på plejehjemmene, til sundhedsministeren
Det er vigtigt, at vi har blik for kompleksiteten i at forebygge
smittespredning på ældreområdet i en situation med udbredt
smitte i samfundet generelt.
For er det alene hyppige test af personalet, der havde kunnet
forhindret smittespredning og dødsfald på vores plejehjem?
Og, ville det have været introduktion af antigentest, der
havde været den afgørende faktor? Her taler vi om en test,
hvor der er en risiko for et falsk negativt svar
altså man får
en test, hvor man er negativ, men der er risiko for at svaret er
falsk
og det er der jo særligt for personer uden symptomer.
Hvis man har symptomer skal man naturligvis ikke møde op
på et plejehjem. Det skal man stadigvæk ikke, selvom man er
vaccineret. Heller ikke hvis man arbejder på et plejehjem.
Det vil sige, hvis man ingen symptomer har, så er dersom
bekendt, når det drejer sig om antigentest, altså de her
hurtigtest, så er der som bekendt en risiko for et falsk
negativt svar. Man får at vide, at prøven er negativ, men man
har i virkeligheden smitten med sig.
Det fremgår konkret af Sundhedsstyrelsens seneste
anbefalinger for brug af antigentest (af 18. februar 2021), at
antigentest har højere følsomhed hos personer med
symptomer (bredt set omkring 75-85 %) end hos personer
uden symptomer (bredt set helt nede omkring 45-55 %). Det
tal er blevet bekræftet af Statens Serum Institut lige inden
påske, hvor det er fundet, at 47 % af dem, der reelt er
smittede, får et negativt testsvar ved en antigentest. Det
betyder, at der er risiko for, at omkring halvdelen af
asymptomatiske personer ikke opdages af én antigentest.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1140: Spm. om dokumentation for tilkendegivelse fra Danske Regioner til bl.a. KL det ikke kunne lade sig gøre at lave systematisk udkørende test på plejehjemmene, til sundhedsministeren
Så det er et vigtigt redskab, men det kan ikke stå alene, og
derfor er det heller ikke det perfekte redskab, men det er et
vigtigt redskab.
Derfor kan jeg ikke svare fyldestgørende på spørgsmålet og
vi kommer nok ikke til at afgøre det i dag. Jeg forventer at
blive klogere på det med den undersøgelse, der er aftalt
mellem et flertal af Folketingets partier, om baggrunden for
covid-19 udbrud samt covid-19 dødsfald på plejehjem og i
hjemmeplejen i Danmark i 2020-2021. En undersøgelse som
regeringen giver sin fulde opbakning til.
***
Jeg vil nu gå videre til spørgsmålet om udarbejdelse af
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for brug af antigentest
herunder ift. personale på plejecentre.
Der spørges de forskellige parters rolle. Jeg vil begynde med
Danske Regioners rolle ift. at indgå aftaler med private
leverandører af antigentest. Danske Regioner har efter
anmodning fra Sundhedsministeriet sendt et bidrag til dette
samråd, hvor de bl.a. oplyser følgende
og jeg citerer:
”Den
9. december bad staten desuden Danske Regioner om
at afsøge mulighederne for at indkøbe antigentest, da
Sundhedsstyrelsen skulle være på vej med nye retningslinjer
for anvendelsen.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1140: Spm. om dokumentation for tilkendegivelse fra Danske Regioner til bl.a. KL det ikke kunne lade sig gøre at lave systematisk udkørende test på plejehjemmene, til sundhedsministeren
Den 11. december var der enighed mellem Danske Regioner
og Sundhedsministeriet om, at antigentestene i den initiale
fase skulle aflaste PCR fx ved testning ved storcentre, hvor
der var et stort fremmøde af personer, der hermed kunne
screenes.
Den 11. december fik Danske Regioner tilsendt udkast til
faglig vejledning i brug af antigentest fra Sundhedsstyrelsen,
som anbefalede antigentest som supplement til PCR-tests.”
Danske Regioner og Sundhedsstyrelsen har oplyst
Sundhedsministeriet om, at de to parter mødtes den 11.
december for at drøfte ibrugtagning af antigentest og
regionernes arbejde med at indgå aftaler med private
udbydere. Danske Regioner gav bl.a. input til organisering af
antigentest-indsatsen. Det fremgår ikke af referatet fra
mødet, at der blev drøftet prioritering af konkrete
målgrupper.
Danske Regioner oplyser videre i deres bidrag
og jeg
citerer:
”Herefter
indgik regionerne aftaler med eksterne
leverandører om antigentest. Den første aftale blev indgået
den 11. december til ikrafttrædelse dagen efter.
Kapaciteten skulle løbende opjusteres til 50.000 tests dagligt
og en andel på 10 pct. til mobil kapacitet.”
Altså 10 pct. af 50.000 op til 5000 mobil kapacitet.
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1140: Spm. om dokumentation for tilkendegivelse fra Danske Regioner til bl.a. KL det ikke kunne lade sig gøre at lave systematisk udkørende test på plejehjemmene, til sundhedsministeren
”Den
15. december blev der indgået kontrakter med
yderligere leverandører, så der var en samlet kapacitet på
100.000 daglige antigentests.
Den oprindelige plan var, at aftalerne skulle gælde til den 4.
januar 2021. De blev den 23. december forlænget til den 1.
februar 2021, hvor et nyt udbud kunne træde i kraft.
[…]
De første aftaler skulle særligt sikre en hurtig opbygning af
et net af hurtigteststationer til aflastning af PCR-testene og
hermed en nedbringelse af ventetid til både test og til
testsvar.”
Den 15. december 2021 afholdte Sundhedsstyrelsen et møde
om anvendelse af antigentest med Danske Regioner, Statens
Serum Institut, Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsministeriet. Sundhedsstyrelsen præsenterede sine
anbefalinger og modtog input om implementering og
ansvarsfordeling. Heller ikke på dette møde blev
målgrupperne og prioritering mellem disse drøftet.
Danske Regioner informerede på mødet om status ift.
kontrakter med private udbydere, som på dette tidspunkt løb
frem til primo januar 2021.
Danske Regioner tilkendegav, at når der blev oprettet et
udbud, kunne man tage højde for de faglige anbefalinger.
[Udbuddet blev offentliggjort den 29. december 2020.]
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1140: Spm. om dokumentation for tilkendegivelse fra Danske Regioner til bl.a. KL det ikke kunne lade sig gøre at lave systematisk udkørende test på plejehjemmene, til sundhedsministeren
Danske Regioner understregede på mødet, at betingelserne i
kontrakterne medførte, at alle borgere kunne møde op uden
booking over hele landet. Det var derfor ikke muligt at sikre
en central visitation i den indeværende kontraktperiode.
Jeg vil nu sige lidt om KL’s rolle,
som der også spørges til.
KL har efter anmodning fra ministeriet ligeledes bidraget til
dette samråd. KL oplyser bl.a. følgende i deres bidrag
og
jeg citerer:
”KL
får den 17. december tilsendt anbefalingerne.
KL er i telefonisk kontakt med Sundhedsstyrelsen om
anbefalingerne. KL sender på mail et forslag til en mindre
ændring til Sundhedsstyrelsens nyhedstekst.
[…]
Den 18. december formidler KL Sundhedsstyrelsens nye
retningslinjer for brug af kviktest til kommunerne med
direktørmailen.
Den 21. december er KL til møde med SUM, Danske
Regioner, SST og SSI
om opfølgning på SST’s anbefalinger
om hurtigtest, herunder test på plejecentre. Det drøftes om
man kan iværksætte en pilot med hurtigtest på plejehjem.
[…]
Københavns Kommune og Region Hovedstaden
gennemfører pilot med kviktest på flere plejehjem i
Side 7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1140: Spm. om dokumentation for tilkendegivelse fra Danske Regioner til bl.a. KL det ikke kunne lade sig gøre at lave systematisk udkørende test på plejehjemmene, til sundhedsministeren
København ad 2 omgange, lige før nytår samt lige efter
nytår.”
Jeg har desuden noteret mig, at KL på sin hjemmeside
orienterer om, at de med Sundhedsstyrelsen
og jeg citerer
”har haft en dialog
om, hvordan man kunne anvende den
stationære testkapacitet, der var til rådighed. Den kapacitet er
ikke egnet til test af plejepersonale, fordi plejepersonale er
nødt til at blive testet på arbejdspladsen, da det ellers vil gå
ud over den tid, som personalet har til de ældre.”
Så kommer jeg til Sundhedsstyrelsens rolle, som der også
spørges til. De har redegjort for forløbet med udarbejdelse af
deres anbefalinger for brug af antigentest. Der kan jeg
henvise til samrådet den 4. marts og mit skriftlige svar på
SUU alm del
spm. 775.
Jeg vil dog gerne gentage denne oplysning fra
Sundhedsstyrelsen
og jeg citerer:
”Konkret
var det på baggrund af bl.a. dialog med KL, at det
blev klart, at det ikke ville være logistisk muligt at etablere
gentagen testning af plejepersonalet med antigentest inden
jul 2020 på baggrund af den daværende, primært stationære,
antigentest-kapacitet.
[…]
Der var ikke tale om en ændret prioritering, men
udelukkende et spørgsmål om at sikre, at den eksisterende
testkapacitet blev udnyttet med det samme.”
Side 8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1140: Spm. om dokumentation for tilkendegivelse fra Danske Regioner til bl.a. KL det ikke kunne lade sig gøre at lave systematisk udkørende test på plejehjemmene, til sundhedsministeren
Og nu til slut lidt om Sundhedsministeriets rolle, som er det
sidste element i spørgsmålet.
Først og fremmest kan jeg oplyse, at Sundhedsministeriet
under udarbejdelsen af anbefalingerne ikke har kommenteret
på udvælgelse af eller prioritering mellem målgrupperne.
Sundhedsstyrelsens udkast til anbefalinger, som de forelå
inden dialogen mellem Sundhedsstyrelsen og KL, blev
forelagt for og godkendt af mig den 17. december 2020. Det
er fuldstændig standard.
Sundhedsministeriet blev i dagene op til og efter udgivelse af
anbefalingerne bekendt med KL’s bekymringer for
implementering. Sundhedsministeriet drøftede som nævnt
implementeringen med Sundhedsstyrelsen, KL og Danske
Regioner den 21. december 2020. Det var det møde, som jeg
var inde på tidligere.
Der var på dette møde en fælles erkendelse af, at nogle af
anbefalingerne kunne gennemføres på kort sigt, mens andre
måtte ske på længere sigt i takt med, at den mobile
antigentest-kapacitet blev opbygget.
I forhold til plejecentrene blev det bl.a. konstateret, at der
med det set-up, der i midten af december var etableret, kunne
plejepersonalet
på den korte bane
ikke blive testet
systematisk med antigentest, som supplement til PCR-
testene ude på hver eneste af deres arbejdspladser.
***
Side 9
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1140: Spm. om dokumentation for tilkendegivelse fra Danske Regioner til bl.a. KL det ikke kunne lade sig gøre at lave systematisk udkørende test på plejehjemmene, til sundhedsministeren
Jeg vil runde mit svar af med at nævne, at testområdet har
været i rivende udvikling under pandemien. Regeringens
beslutning om at tage antigentest i brug som et nyt redskab
var jo et paradigmeskift i den nationale teststrategi
og det
var jo et helt nyt testspor, som vi i dag har glæde af at have.
Det hjælper os rigtig meget. Der er nogle begrænsninger,
men det hjælper os rigtig meget.
Der blev opbygget en kapacitet i de uger. Parallelt blev der
udarbejdet og udmeldt anbefalinger om målgrupper. Dernæst
blev der opbygget et set-up til at organisere og målrette
brugen af antigentestene. Dette påbegyndtes i december og
løb videre ind i det nye år.
Jeg er ikke i tvivl om, at antigentestene var medvirkende til,
at det lykkedes at imødekomme den store efterspørgsel på
test i en højtid, hvor mange mennesker forsamlede sig, og
hvor der samtidig var alarmerende høj smittespredning i
samfundet.
Det var min indledning.
Side 10