Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2404544_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 28-05-2021
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPBIWI
Sagsnr.: 2107350
Dok. nr.: 1745813
Folketingets Sundhedsudvalg har den 19. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1134 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 1134:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen fra Mads Sebbelov om justering af
lovgivningen om organdonation i Danmark, jf. SUU alm. del - bilag 349?”
Svar:
Mads Sebbelov foreslår, at reglerne om samtykke til organdonation ændres, således
at det nuværende krav om informeret samtykke ændres til en model med et aktivt
fravalg, også kaldet
”for odet sa tykke”.
Formålet med en ændring af reglerne er
ifølge Mads Sebbelov at sikre, at flere borgere tager stilling til organdonation.
Dansk Center for Organdonation har i nedennævnte rapport beskrevet de to model-
ler således:
”Organdonation
gennemføres efter to grundlæggende modeller for samtykke:
• Et i for eret sa tykke, hvor orga er ka udtages til tra spla tatio fra
en afdød
person, når donor eller pårørende har givet samtykke til donationen.
• Et for odet sa tykke, hvor orga er ka udtages til tra spla tatio fra e afdød
person, medmindre vedkommende har tilkendegivet, at vedkommende ikke ønsker
at donere organer.”
Jeg har til brug for min besvarelse af SUU alm. del spm. 1134-1138 bedt om bidrag fra
Sundhedsstyrelsen. Sundhedsstyrelsen har bl.a. oplyst følgende vedr. formodet sam-
tykke mv.:
”Dansk
Center for Organdonation (DCO) har 18. maj 2021 udgivet en rapport om for-
modet samtykke. Rapporten er en gennemgang af evidensen på indførelsen af formo-
det samtykke internationalt, og hvorvidt det øger antallet af organdonationer.
./.
Pr. 2019 havde 18 OECD lande indført formodet samtykke til organdonation. Spanien
har en model, som kan betragtes som både informeret og formodet samtykke, og er
inkluderet i de 18 lande. Den fulde liste kan ses i DCO’s rapport (bilag 3). Formodet
sa tykke praktiseres i to variatio er; e ”hard opt-out” og e ”soft opt-out” varia t.
Ved
”hard opt-out” vil e
a gle de tilke degivelse betyde, at orga er e ka udta-
ges til tra spla tatio ude videre, e s det ved e ”soft opt-out” betyder, at de på-
rørende vil blive bedt om at træffe beslutningen. I de enkelte lande, fungerer det dog
i praksis således, at de pårørende bliver spurgt om samtykke, hvis den afdødes stil-
lingtagen er ukendt, uanset hvad den formelle lovgivning er. I praksis er der derfor
ikke særlig stor forskel på de pårørendes rolle, om der er indført informeret og for-
modet samtykke.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Mads Sebbelov om justering af lovgivningen om organdonation i Danmark, til sundhedsministeren
Hovedkonklusionerne i rapporten er, at antallet af studier, som undersøger effekten
af at gå fra en model med informeret samtykke til formodet samtykke, er begrænset
og af lav kvalitet. Man kommer ikke frem til en entydig konklusion i rapporten, da
nogle studier viser, at indførelsen af formodet samtykke øger donorraten, mens an-
dre viser, at det enten reducerer antallet eller det ingen forskel gør. Det er desuden
svært at sammenligne landenes donorrater, da ikke alle lande har et donorregister,
og organiseringen af et donationsforløb fungerer meget forskelligt fra land til land”.
Sundhedsstyrelsen oplyser desuden:
”Indførelsen
af formodet samtykke vil altså ikke nødvendigvis øge antallet af organ-
donationer. Antallet af donationer er ikke kun afhængig af, om man har informeret
eller formodet samtykke, men er i høj grad også påvirket af mange andre faktorer,
heriblandt informationsindsatser, organisering af donationsområdet og tiltag målret-
tet hospitaler og sundhedspersoner for at øge donorpotentialet.”
Sundhedsstyrelsen oplyser endvidere:
”I
2020 var antallet af afdøde organdonorer 124, hvilket var rekordhøjt. Donorraten
var i 2020 ligeledes steget (20,4) og dermed højere end i både Sverige (16,8) og Norge
(18,8), som begge har indført formodet samtykke. Det viser yderligere, at antallet af
donationer kan påvirkes af flere faktorer og ikke kun lovgivningen om samtykke.”
Jeg kan supplerende oplyse, at spørgsmålet om informeret versus formodet samtykke
til organdonation er taget op af Det Etiske Råd i 1998, 2008 og senest i 2017, hvor
flertallet af medlemmerne var af den opfattelse, at informeret samtykke bør bibehol-
des.
Ovenstående oplysninger omhandler primært sammenhængen ml. formodet sam-
tykke og
antallet
af organdonationer. Henvendelsen fra Mads Sebbelov har fokus på
at øge antallet af borgere, som
tager stilling
til organdonation. DCO har oplyst, at de
supplerende til ovennævnte studie er ved at gennemføre et litteraturstudie af, hvor-
dan indførelse af formodet samtykke påvirker befolkningens holdning og adfærd i
forhold til organdonation. Den supplerende rapport forventes offentliggjort i efter-
året 2021 og vil blive oversendt til Sundhedsudvalgets orientering.
Regeringen har på baggrund af ovenstående ikke på nuværende tidspunkt planer om
at ændre reglerne vedr. samtykke til organdonation, men vil fortsat følge erfarin-
gerne på området, herunder den kommende supplerende rapport fra DCO om formo-
det samtykke, og vil ved anledning genoverveje spørgsmålet.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Birgitta Winkler
Side 2