Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2392478_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 12-05-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPMARP
Sagsnr.: 2106607
Dok. nr.: 1728083
Folketingets Sundhedsudvalg har den 12. april stillet følgende spørgsmål nr. 1112
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Stén Knuth (V).
Spørgsmål nr. 1112:
”Hvad
agter ministeren at gøre fremadrettet for at sikre, at borgere, der er berørt af
øget indtag af PFOS, undgår sundhedsproblemer fremadrettet?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende bidrag fra Sund-
hedsstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed, som jeg kan henholde mig til:
”Styrelserne
tolker spørgsmålet som indeholdende to problemstillinger, henholdsvis
eksponering af den generelle befolkning for PFOS og eksponering for PFOS i forbindelse
med den aktuelle forureningssag i Slagelse Kommune. Spørgsmålet besvares i henhold
hertil.
PFOS tilhører gruppen af syntetisk fremstillede fluorstoffer og består af en fluoreret
kulstofkæde på 8 kulstofatomer. Bindingen mellem kulstof og fluor medfører, at stoffet
er stabilt selv ved høje temperaturer, er svært nedbrydeligt og er vand- og fedtsky-
ende. I modsætning til andre persistente stoffer ophobes stoffet ikke i fedtvævet, men
i blodet, leveren og nyrerne. Halveringstiden hos mennesker anslås til at være 5 år.
Forebyggelse af udsættelse for kemiske forureninger varetages af Fødevarestyrelsen
og Miljøstyrelsen, der kan indhente sundhedsfaglig rådgivning hos Styrelsen for Pati-
entsikkerhed og hos Sundhedsstyrelsen.
A. Forebyggelse af den generelle befolknings eksponering
FNs Stockholmkonvention danner rammen for den internationale regulering af POP-
stoffer (persistent organic pollutants). Der er fire kriterier for, om et stof hører til grup-
pen af POP-stoffer, henholdsvis stabilitet, bioakkumulering, toksicitet og langdistance-
transport. Når et stof nomineres til en POP-vurdering under Stockholm Konventionen,
og det vurderes, at kriterierne er opfyldt, udarbejdes der en risikovurdering med hen-
blik på at vurdere, om stoffet udgør en risiko for mennesker og/eller miljøet. Der findes
tre former for regulering under konventionen:
Anneks A Eliminering
Reguleringen kan tillade tidsbegrænsede undtagelser. Fluorstoffet PFOA indgår i denne
gruppe.
Anneks B. Restriktion
PFOS hører til denne gruppe og må fortsat bruges til definerede anvendelser, hvor der
mangler substitutionsmuligheder.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1112: MFU spm. om, hvad ministeren agter at gøre fremadrettet for at sikre, at borgere, der er berørt af øget indtag af PFOS, undgår sundhedsproblemer fremadrettet, til sundhedsministeren
2392478_0002.png
Anneks C. Utilsigtet produktion
Denne regulering omfatter bl.a. stoffer som PCB og dioxin. Der skal anvendes den bedst
tilgængelige teknik til at nedbringe den utilsigtede produktion.
I en ny risikovurdering fra 2020 har Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA) vurderet de fire fluorerede stoffer PFOA, PFNA, PFHxS og PFOS, der bidrager til
ca. halvdelen af den mængde fluorerede stoffer, som vi udsættes for gennem maden.
Eksponeringen sker fortrinsvis fra fisk, frugt, æg og æggeprodukter.
For de fire stoffer samlet har EFSA fastsat en tolerabel ugentlig indtagelse på 4,4 nano-
gram per kilo legemsvægt. EFSA vurderer, at dele af den europæiske befolkning over-
skrider denne indtagsgrænse.
1
I Danmark indgår fluorerede forbindelser i Fødevarestyrelsens overvågning af kemiske
forureninger i fødevarer. Der findes ikke grænseværdier for fluorerede forbindelser i
fødevarer, men der forventes grænseværdier i EU for visse fødevarer inden for de næ-
ste par år. I kontrolprojekter anvendes aktionsværdier for PFOS og PFOA i animalske
fødevarer undtagen for fisk, hvor der anvendes en særskilt aktionsværdi.
2
Miljøstyrelsen har fastsat kvalitetskrav til drikkevandets indhold af PFAS-forbindelser,
inklusive PFOS
3
, og alle vandforsyninger skal undersøge drikkevandet i overensstem-
melse med drikkevandsbekendtgørelsen
4
.
Miljøstyrelsen har desuden fastsat jord- og grundvandskriterier for PFAS-forbindelser
5
.
Kommunerne skal, med hjemmel i miljøbeskyttelsesloven
6
, foretage forebyggende
indsatser, mens regionerne, med hjemmel i jordforeningsloven
7
, skal foretage under-
søgelser og afværgeindsatser af jord- og grundvandsforurening med henblik på at for-
hindre eller forebygge skadelig virkning fra jordforurening på natur, miljø og menne-
skers sundhed.
B. Eksponering i forbindelse med forureningssagen i Slagelse Kommune
Slagelse Kommune orienterede i februar 2021 Styrelsen for Patientsikkerhed om fund
af høje koncentrationer af PFOS i spildevand og regnvand fra Korsør Brandskole. Spil-
devandet ledes til renseanlæg, mens regnvandet ledes urenset til Korsør Nor.
Kommunen har efterfølgende iværksat supplerende miljøundersøgelser af forurening
på og uden for virksomheden, som endnu ikke er afrapporteret.
Ligeledes har Fødevarestyrelsen udført undersøgelser af forurening med perfluorerede
alkylsyreforbindelser (PFAS-forbindelser), herunder PFOS, i marine produkter fanget i
1
Risk to human health related to the presence of perfluoroalkyl substances in food
https://www.efsa.eu-
ropa.eu/en/efsajournal/pub/6223
2
Kemiske forureninger i fødevarer. Tjekliste. Udarbejdet af Fødevarestyrelsen januar 2021
https://www.foedevare-
styrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Kemi%20og%20foedevarekvalitet/Tjekliste%20til%20kemiske%20forureninger.pdf
3
Datablad for stoffer med jord- og drikkevandskvalitetskriterier, Perfluorerede alkylsyreforbindelser (PFAS-forbin-
delser) incl. PFOA, PFOS og PFOSA. Udarbejdet af Miljøstyrelsen, opdateret juli 2019
https://mst.dk/me-
dia/177442/datablad-pfas-2019.pdf
4
Bekendtgørelse nr. 1070 af 28. oktober 2019 om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1070
5
Liste over kvalitetskriterier i relation til forurenet jord. Udarbejdet af Miljøstyrelsen, opdateret juni 2018:
https://mst.dk/media/150779/liste-over-jordkvalitetskriterier-juni-2018_.pdf
6
Lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019 om miljøbeskyttelse:https://www.retsinforma-
tion.dk/eli/lta/2019/1218
7
Lovbekendtgørelse nr. 282 af 27. marts 2017 om forurenet jord.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1112: MFU spm. om, hvad ministeren agter at gøre fremadrettet for at sikre, at borgere, der er berørt af øget indtag af PFOS, undgår sundhedsproblemer fremadrettet, til sundhedsministeren
Korsør Nor, nær regnvandsudledningen, og undersøgelser af kød fra kalve, der har
græsset på en nærliggende strandeng.
På baggrund af de indledende miljøundersøgelser og ud fra et forsigtighedsprincip råd-
gav Styrelsen for Patientsikkerhed den 31. marts 2021 Slagelse Kommune til at fraråde
borgere aktiviteter i Korsør Nor, der medfører kontakt til vand og sediment. Når kom-
munen har tilvejebragt et tilstrækkeligt grundlag til at foretage en konkret risikovurde-
ring vil anbefalingen blive revurderet.
Fødevarestyrelsen har påvist høj koncentration af PFOS i kød fra en kalv samt lavere
koncentration ved en foreløbig undersøgelse af marine produkter. Fødevarestyrelsen
har på baggrund af deres undersøgelser rådgivet borgerne til ikke at spise kød fra kal-
vene, og de har frarådet indtag af fisk fanget i Korsør Nor.
Region Sjælland har besluttet at udføre kliniske undersøgelser af en afgrænset gruppe
borgere i Korsør, der er eksponeret for PFOS efter indtag af forurenede fødevarer.
Når de relevante miljøundersøgelser foreligger, kan der søges rådgivning hos Styrelsen
for Patientsikkerhed om tiltag til forebyggelse af borgernes eksponering for forure-
ning.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Maria Petersen Ølholm
Side 3