Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2270208_0001.png
27. oktober 2020
J.nr. 2020 - 7562
Samrådsspørgsmål D-G
- Tale til besvarelse af spørgsmål D-G den 27. oktober 2020
Spørgsmål D
”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor ulovlige
mentolcigaretter fort-
sat florerer i de danske butikker? Herunder hvordan det kan lade sig
gøre, at visse typer af cigaretter er sendt på markedet med et for gammelt
og billigt afgiftsstempel?”
Spørgsmål E
”Ministeren bedes redegøre for forløbet om, hvornår
ministeriet første
gang blev gjort opmærksom på, at der florerer ulovlige cigaretter i de
danske butikker?”
Spørgsmål F
”Hvad har regeringen konkret tænkt sig at gøre nu for at fjerne de ulov-
lige cigaretter fra markedet?”
Spørgsmål G
”Hvad har ministeren
tænkt sig at gøre i næste afgiftsfase, hvor cigaret-
terne stiger fra 55 til 60 kroner, så vi undgår at ende i samme situation,
hvor der florerer ulovlige cigaretter i de danske butikker?”
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/10-20 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker, til skatteministeren
2270208_0002.png
Indledning
Først vil jeg gerne sige tak for invitationen til dette samråd om tobak.
Jeg vil også gerne takke sundhedsministeren og erhvervsministeren for
deres redegørelse til spørgsmålene om mentolcigaretter.
Som sundhedsministeren indledte med at sige, hører tobaksafgifterne
under Skatteministeriets ressort.
Formålet med forhøjelsen og den nuværende situation
I
Finansloven for 2020
forhøjede vi tobaksafgifterne, fordi vi som rege-
ring ønsker, at færre skal begynde at ryge, herunder særligt børn og
unge. Når man nu flere måneder efter forhøjelsen stadig kan finde ci-
garetter med gammel pris, går det i sagens natur imod det formål.
Ved tidligere afgiftsforhøjelser har man også set, at cigaretter kunne
købes til den gamle pris i en kortere periode efter afgiftsstigningen
men ikke i nærheden af det niveau, som vi oplever nu.
Det nye er, at tobaksproducenterne nu direkte modarbejder formålet
med forhøjelsen. De har dumpet priserne og bestilt stempelmærker
med en værdi, som medfører, at de simpelthen taber penge på deres
salg af cigaretter.
Som skatteminister synes jeg, at det er både groft og direkte usmage-
ligt, at man ikke respekterer hensigten i den lovgivning, der kommer
fra Folketinget. Det er usmageligt, fordi formålet jo helt sikkert er at
sælge flere cigaretter og dermed skabe større afhængighed af rygning
med den sikre følgevirkning, at flere vil dø af kræft som følge af ryg-
ning.
Derfor skal der også tages hårdere fat. På den baggrund har regeringen
i dag lanceret en handleplan med 7 tiltag.
1. Den 1. januar 2022 stiger afgifterne på tobak yderligere. En
pakke cigaretter vil stige med ca. 5 kr.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/10-20 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker, til skatteministeren
2270208_0003.png
2. Muligheden for at indføre minimumspriser løftes over for EU-
Kommissionen.
3. Muligheden for at indføre afgifter på substituerende nikotinpro-
dukter afsøges.
4. Tobaksproducenter begrænses yderligere i deres køb af stempel-
mærker med gammel afgift forud for den 1. januar 2022.
5. Tobak med gamle stempelmærker må kun sælges i en begrænset
periode på 3 måneder efter den 1. januar 2022.
6. Kontrollen med handel af varer, der er pålagt afgifter, herunder
tobak, styrkes i forbindelse med ansættelsen af 250 nye kontrol-
medarbejdere i 2021.
7. Muligheden for at indføre skærpet bødestraf over for tobakspro-
ducenter og -forhandlere for at modvirke salg af tobak med
gamle stempelmærker undersøges.
Jeg kommer tilbage til de 7 tiltag under besvarelsen af spørgsmål G.
[Spørgsmål D - Salget af cigaretter med gammel afgift i detailhandlen]
For så vidt angår spørgsmål D vil jeg sige, at der er tre årsager til, at ci-
garetter bliver solgt til en lavere pris end forudsat i detailhandlen.
Den første årsag er, at en del detailhandlere har købt meget store lagre
af tobak med gamle stempelmærker før den 1. april 2020. Det er lov-
ligt.
Den anden årsag er, hvis tobaksproducenterne efter den 1. april 2020
har solgt og udleveret cigaretter med gamle stempelmærker. Det er i
strid med værnsreglen i tobaksafgiftsloven.
Den tredje årsag er, at nogle cigaretproducenter har valgt at dumpe
priserne på deres cigaretter i et forsøg på at vinde markedsandele. Det
opfatter jeg som en ren provokation, da det er i direkte modstrid med
vores politiske intentioner.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/10-20 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker, til skatteministeren
2270208_0004.png
I forbindelse med priskrigen er der beklageligvis udleveret stempel-
mærker med en værdi påtrykt, som er lavere end moms og afgifter.
Det er i strid med tobaksafgiftsloven.
[Spørgsmål E
Forløbet]
Det bringer mig videre til besvarelsen af spørgsmål E vedrørende selve
forløbet. På baggrund af erfaringer fra tidligere forhøjelser af tobaksaf-
gifterne har både Skatteministeriet og Skattestyrelsen været klar over,
at der ville blive solgt cigaretter med gammel afgift efter forhøjelsen.
Det var baggrunden for, at der i lovgivningen blev indsat en værnsre-
gel, der skulle sikre, at forhøjelsen af afgifterne slog hurtigst muligt
igennem i detailhandlen. Samme type værnsregel har været anvendt
ved tidligere afgiftsforhøjelser, hvor reglen har virket efter hensigten.
Denne gang er værnsreglen ovenikøbet blevet skærpet, fordi der er tale
om en meget stor afgiftsstigning.
Med værnsreglen lægges der et loft over tobaksproducenternes køb af
stempelmærker til gammel afgift. Producenterne kunne i perioden op
til, at afgiftsforhøjelsen trådte i kraft den 1. april 2020, kun købe 5 pct.
flere stempelmærker til gammel afgift, end de normalt ville købe i en
periode på samme længde.
Ved tidligere værnsregler har tobaksproducenterne kunnet købe 20
pct. mere end normalt. Så værnsreglen er altså blevet skærpet ved
denne afgiftsforhøjelse.
Det er tobaksproducenterne selv, der skal holde styr på, hvor mange
mærker de plejer at købe. Hvis det ved den efterfølgende kontrol viser
sig, at producenterne har købt flere stempelmærker end de 5 pct. over
”det normale”,
medfører værnsreglen, at de vil blive efteropkrævet af-
gift. Det vil sige, at de vil blive opkrævet differencen mellem den lave
afgift, som de har betalt, og den høje afgift, som de skulle have betalt.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/10-20 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker, til skatteministeren
2270208_0005.png
Som et forebyggende initiativ udsendte Skattestyrelsen i februar 2020
et nyhedsbrev til tobaksproducenterne om, hvordan værnsreglen skulle
forstås, for at sikre at der ikke ville opstå misforståelser. Det blev
blandt andet præciseret, at cigaretter med gammel afgift skulle være
solgt og udleveret fra tobaksproducenterne før 1. april 2020.
Skattestyrelsens kontrol med værnsreglen
Det er Skattestyrelsen, som foretager kontrollen med tobaksafgiften,
herunder værnsreglen.
Den indledende kontrol med værnsreglen, som i første omgang foku-
serede på, om tobaksproducenterne havde købt mere end de forud-
satte 5 pct. stempelmærker, har umiddelbart medført, at der er regnin-
ger på vej til tobaksbranchen for knap 10 mio. kr.
Herudover har Skattestyrelsen modtaget en anmeldelse om, at en to-
baksproducent i strid med værnsreglen har solgt cigaretter med gam-
mel afgift efter den 1. april 2020. Anmeldelsen kom fra en konkurre-
rende tobaksproducent, som også har henvendt sig til Skatteministe-
riet.
Skattestyrelsen er derfor i gang med at kontrollere, om der er produ-
center, som ulovligt kan have frigivet varelagre med gammel afgift, ef-
ter at afgiftsforhøjelsen var trådt i kraft.
Hvis kontrollen viser, at der er producenter, som har udleveret cigaret-
ter med gammel afgift efter skæringsdatoen 1. april 2020, skal der na-
turligvis betales afgift af cigaretterne efter de nye og højere satser. Pro-
ducenterne kan desuden blive pålagt en yderligere straf, hvis de har
solgt varer, som der ikke er betalt korrekt afgift af.
Af hensyn til Skattestyrelsens tavshedspligt kan der ikke oplyses nær-
mere om de konkrete tiltag over for de enkelte tobaksproducenter.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/10-20 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker, til skatteministeren
2270208_0006.png
I forhold til stempelmærker, som er udleveret til en værdi under afgift
og moms, aktuelt ca. 44 kr., kan jeg oplyse, at Skattestyrelsen har været
i dialog med de tobaksproducenter, som har fået disse stempelmærker.
På den baggrund er der foreløbig kommet ca. 4 mio. af de udleverede
9 mio. stempelmærker retur.
Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at tobaksproducenterne har
indbetalt den rigtige afgift, selvom detailhandelsprisen på mærket lyder
på mindre end afgifter og moms.
[Spørgsmål F - hvad kan vi gøre nu]
For så vidt angår spørgsmål F om, hvad vi vil gøre for at fjerne de
ulovlige cigaretter, vil jeg starte med at sige, hvad jeg også indledte
med: Cigaretterne er lovlige, hvis de pågældende cigaretter med gam-
mel afgift er solgt og udleveret før 1. april 2020.
Skattestyrelsen vil som sagt efteropkræve afgift og evt. udstede en
bøde i de situationer, hvor det er påkrævet.
Det er dog ikke muligt at gøre noget i forhold til de tobaksproducen-
ter, der vælger at sælge cigaretter med negativ avance. Man må dog gå
ud fra, at det er et forretningskoncept, som ikke holder i længden.
[Spørgsmål G - hvad vil vi gøre ved næste afgiftsfase]
For så vidt angår spørgsmål G, om hvad regeringen har tænkt sig at
gøre ved den næste afgiftsforhøjelse, skal jeg henvise til den handle-
plan, som jeg allerede har nævnt. Regeringens 7 tiltag kan inddeles i tre
hovedoverskrifter:
Højere afgifter på tobak og nikotin
Den første række af initiativer angår afgifterne på tobak, som skal for-
højes, så det afspejles i prisen på tobak. Samtidig hermed skal substitu-
erende nikotinprodukter være afgiftsbelagt, så danskernes forbrug af
tobaksvarer ikke blot flyttes til andre usunde produkter.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/10-20 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker, til skatteministeren
2270208_0007.png
Konkret ønsker regeringen at gennemføre følgende tre tiltag:
For det første har vi allerede vedtaget en forhøjelse af tobaksafgiften
med 5 kr. pr. 1. januar 2022.
For det andet vil vi straks tage kontakt til EU-Kommissionen for at
lægge pres på for, at medlemslandene får mulighed for at indføre mini-
mumspriser på tobak. Det vil være et effektivt middel til at stoppe den
priskrig, som tobaksproducenterne er i gang med.
Og for det tredje vil vi afsøge muligheden for at indføre afgift på nye
produkter, herunder nikotinprodukter uden tobak, ligesom vi allerede
har gjort for så vidt angår e-cigaretter.
Skærpede krav til handel med tobak
Den anden række af initiativer angår kravene til handel med tobak,
som skal skærpes for at sikre, at afgiftsforhøjelserne får virkning, uden
at effekten forskydes, eller at handlen med særligt cigaretter flytter
over grænsen. Konkret vil regeringen gennemføre to tiltag.
For det første vil vi stramme reglerne mod tobaksvirksomhedernes
hamstring yderligere, så tobaksproducenterne højst kan købe 2 pct.
ekstra stempelmærker med gammel afgift forud for forhøjelsen den 1.
januar 2022.
For det andet vil vi begrænse salget af tobak med gamle stempelmær-
ker, så de kun må sælges i op til tre måneder efter næste afgiftsforhø-
jelse.
Styrket kontrol med handel af tobak
Den tredje række af initiativer angår kontrollen med handel af tobaks-
varer, som skal styrkes for at sikre, at tobaksproducenter og tobaks-
forhandlere overholder reglerne. Det skal have mærkbare konsekven-
ser at bryde reglerne. Konkret vil regeringen gennemføre 2 tiltag.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/10-20 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker, til skatteministeren
2270208_0008.png
For det første vil vi tilføre flere ressourcer til kontrol med handel af
varer, der er pålagt afgifter
herunder tobak
i forbindelse med an-
sættelsen af 250 nye kontrolmedarbejdere i 2021.
For det andet vil vi undersøge mulighederne for at indføre bødestraf
over for tobaksproducenter og -forhandlere for at modvirke salg af to-
bak med gamle stempelmærker.
Regeringen vil hurtigst muligt fremsætte lovforslag, som udmønter
handlingsplanen.
Til sidst vil jeg gentage mine indledende ord og sige, at jeg som skatte-
minister synes, at det er både groft og direkte usmageligt, at tobaksin-
dustrien handler i direkte modstrid med både formål og intentionen
med afgiftsstigningen.