Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Sagsnr.: 2012403
Dok. nr.: 1390025
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[27. oktober 2020 kl. 14.15-15-45, Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg]
Samråd om samrådsspørgsmål D-G vedr. salg af
mentolcigaretter og billige cigaretter
[Indledning]
Rygning er det enkelte element, der isoleret set er vores
allerstørste dræber. Det er ekstremt vanedannende og svært
at holde op igen. Samtidig ved vi, at langt de fleste begynder
at ryge, før de bliver voksne - og at de fleste rygere ender
med at fortryde, at de nogensinde begyndte. Derfor er det
afgørende, at vi sætter ind over for børn og unges rygning.
Indsatsen over for tobak er en vigtig prioritet for regeringen,
og jeg takker derfor for invitationen til at deltage i dette
samråd. På samrådet skal vi både drøfte mentolcigaretter og
salg af billige cigaretter, og derfor deltager både
erhvervsministeren, skatteministeren og jeg.
[National handleplan mod børn og unges rygning]
På tobaksområdet har vi taget et stort og vigtigt skridt ved, at
regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier har
indgået aftale om en national handleplan mod børn og unges
rygning. En ambitiøs handleplan, som vi i øjeblikket er ved
at omsætte til lovgivning. Lovforslaget er i sidste uge blevet
1. behandlet i Folketinget, og jeg ser frem til, at den brede
samling af initiativer kommer ud og virke, og forebygger
børn og unges rygestart.
[Afgiftsforhøjelsen]
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/10-20 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker, til sundheds- og ældreministeren
Udover at vi på sundhedsområdet har indgået en aftale om en
ambitiøs handleplan, er der på skatteministerens område
gennemført en markant og historisk forhøjelse af afgiften.
Prisen har en afgørende betydning, når det kommer til at
bekæmpe børn og unges rygning. Derfor har det været en
prioritet for regeringen at forhøje afgifterne, og derfor tager
vi også afstand fra industriens forsøg på at sælge billige
cigaretter. Skatteministeren vil besvare den del af
samrådsspørgsmålene, der handler om afgifterne og
skattemyndighedernes indsats.
For mig at se er historierne om de billige cigaretter et
tydeligt eksempel på, at der er dele af industrien, der ikke
skyr nogen midler for at afsætte deres skadelige og
vanedannende produkter. Og som har tjent så godt på
kundernes afhængighed, også blandt børn og unge, at de
oven i købet nu sælger varerne med tab.
***
[Mentolcigaretter]
Det andet emne for dagens samråd er salg af
mentolcigaretter. Tobaksvaredirektivet fastlægger, at det er
forbudt at sælge cigaretter og rulletobak med en
kendetegnende aroma. Indtil 20. maj 2020 var der en
undtagelse for mentol, og derfor var det lovligt at sælge
mentolcigaretter indtil den dag. Siden da har alle cigaretter
og al rulletobak med kendetegnende aromaer
også af
mentol - skullet være væk fra hylderne. Industrien har kendt
reglerne længe, og de har haft god til at forberede sig.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/10-20 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker, til sundheds- og ældreministeren
Det er Sikkerhedsstyrelsen, der fører kontrol med, at reglerne
i tobaksvareloven bliver overholdt, herunder reglerne om
kendetegnende aromaer. Derfor har Sikkerhedsstyrelsen også
reageret i forhold til de produkter, hvor de vurderer, at der er
behov for at afklare, om der er en kendetegnende aroma. Det
vil erhvervsministeren fortælle mere om. Erhvervsministeren
vil også redegøre for tidsforløbet, som spørger har
efterspurgt.
[EU-procedure, der skal følges]
Om håndteringen af reglerne om kendetegnende aromaer kan
jeg sige, at EU-kommissionen i en gennemførselsforordning
har fastlagt fælles procedurer, som skal anvendes for at
fastslå, hvorvidt en tobaksvare har en kendetegnende aroma.
Den procedure bliver vi nødt til at respektere.
Erhvervsministeren vil uddybe, hvilke konkrete skridt
Sikkerhedsstyrelsen har taget i den forbindelse.
Det gælder i det hele taget på tobaksområdet, at vi er en del
af et forpligtende fællesskab på tværs af EU-landene.
Tobaksindustriens kreativitet er stor, når det kommer til at
finde nye skadelige, vanedannende produkter, nye måder at
afsætte deres produkter på, og også til at finde nye
målgrupper for deres produkter. Derfor er der også brug for
fælles løsninger på tværs af EU. Blandt andet har det givet os
tobaksvaredirektivet, som har været et vigtigt skridt i
indsatsen over for rygning. Men lad mig sige ærligt, at jeg
også bliver frustreret, når de fælles EU-løsninger tager tid.
Selvfølgelig skal vi stadig følge de regler og processer, der
gælder, men vi skal også påvirke dem aktivt.
***
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/10-20 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker, til sundheds- og ældreministeren
[Forbud mod smagsstoffer i andre tobaksvarer]
Vi skubber også på, når vi støder på udfordringer i de fælles
regler. Som bekendt ønsker regeringen og partierne bag
aftalen om en national handleplan mod børn og unges
rygning at gå længere end smagsforbuddet i cigaretter
vi
vil også sætte en stopper for kendetegnende aromaer i andre
tobaksvarer. På det område er vi udfordret af EU-reglerne,
som alene forbyder kendetegnende aromaer i cigaretter og
rulletobak.
Vi vidste, at når man gennemfører en så ambitiøs og
vidtgående plan, ville der være risiko for at EU-
kommissionen eller andre medlemsstater vil have
indvendinger. Derfor skulle vi stadig forsøge at gøre det,
som vi mente, var det rette. Og det var blandt andet at fjerne
de fleste smage for at gøre tobaksvarerne mindre attraktive
for børn og unge. Det er jo smage direkte målrettet børn,
både i design og konkret smag.
Her har vi mødt modstand, og derfor venter vi med at lade
forbuddet mod kendetegnende aromaer i tobaksvarer træde i
kraft, til EU-retten er på plads
men vi beholder det i
lovforslaget og kæmper videre i forhold til EU-
kommissionen.
[Afslutning]
Så der kan ikke være tvivl om, at regeringen er optaget af at
sætte ind over for kendetegnende aromaer
om det så er i
form af mentolcigaretter, e-cigaretter med sliksmag eller
tobaksvarer med en helt tredje smag. Men vi må samtidig
respektere den procedure, som EU-kommissionen har
fastlagt.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/10-20 om salg af ulovlige cigaretter i danske butikker, til sundheds- og ældreministeren
Med de ord vil jeg overlade ordet til erhvervsministeren, som
blandt andet vil redegøre for Sikkerhedsstyrelsens arbejde.
Side 5