Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2369940_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPKNI
Koordineret med:
Sagsnr.: 2103822
Dok. nr.: 1653581
Dato: 19-03-2021
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Tirsdag den 6. april 2021, Folketinget
Samrådsspørgsmål BW
Vil ministeren redegøre for, hvilken betydning regeringens insisteren på at følge “worst
case”-scenariet
omkring intensivpladser for operationer og for andre personer med lidelser
har fået, herunder bedes ministeren redegøre for:
- om regeringen har forårsaget unødvendige smerter hos personer med lidelser?
-
om ministeren mener, at det var en fejl at følge “worst case”-scenariet
ved
intensivpladser?
- hvad regeringen vil gøre for at hjælpe de mange personer, der har lidt unødvendig
smerte?
Der henvises til artikel på bt.dk 29/1-21:
”Heunicke i nyt samråd: ”Det er en skændsel””.
https://www.bt.dk/politik/heunicke-i-nyt-samraad-det-er-en-skaendsel
(Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).)
Tak for spørgsmålet.
Det er helt konkret et af de vigtigste emner overhovedet. Vi
er jo alle enige om, at vi skal bevare kontrollen med smitten
og hvorfor skal vi det? Det er jo fordi, at hvis vi mister
kontrollen med smitten, risikerer vi, at sundhedsvæsenet
bliver løbet over ende. Det er det centrale.
At bevare vores sundhedsvæsen som et stærkt tilbud til alle
patienter selvfølgelig først og fremmest til dem der er i et
alvorlig livstruende forløb - men jo generelt et
sundhedsvæsen, der så vidt muligt er der for alle patienter.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1069: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om hvilke konsekvenser nedlukningen under coronapandemien af intensivpladser for operationer m.m. har haft for patienterne, til sundhedsministeren
Situationen er derfor den, at hvis vi mister kontrollen med
smitten, risikerer vi et sundhedsvæsen, der bliver løbet over
ende. Det er den simple kendsgerning.
Nu bliver der nævnt kræftsygdomme, og jeg vil også tilføje
hjertesygdomme, som jo også er nogle af dem, som vi har
haft åbent for hele tiden. Det har været fuldstædigt
afgørende, at sundhedsvæsenet har holdt åbent og har kunne
være der for de mennesker, der har sådan nogle diagnoser.
Også under en COVID-19 pandemi.
Og når jeg siger det her, så er det jo ikke kun fordi, at det er
teoretisk, det er jo rent faktisk virkeligheden. Det har det
været igennem det seneste år - og faktisk er det stadigvæk,
mens vi taler sammen her - flere steder i Europa
Sundhedsvæsener, som er på renden til at bukke under.
Og det første nødråb vi fik var fra Norditalien. Flere
sygehuse i Norditalien var på det tidspunkt på bristepunktet,
tilbage i foråret.
Vi har også set billederne fra London i vinter, hvor
ambulancer holdt i kø uden for hospitalerne. Jeg har fra flere
af mine ministerkollegaer rundt omkring i Europa hørt om,
hvordan moderne og ellers normalt velfungerende
sundhedsvæsener er blevet løbet over ende af patienter
smittet med COVID-19.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1069: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om hvilke konsekvenser nedlukningen under coronapandemien af intensivpladser for operationer m.m. har haft for patienterne, til sundhedsministeren
I Danmark har vi ikke oplevet et overbelastet sygehusvæsen
i samme udstrækning
slet ikke. Heldigvis for det. Det er
lykkedes os at bevare kontrollen med smitten. Og dermed
også undgå nogle dybt ulykkelige situationer for patienter,
som vi har set andre steder i verden.
Det er præcis derfor, at vi har været i stand til at opretholde
et sundhedsvæsen, som fortsat kan være der for patienter
med akut og livstruende sygdomme. Det gælder for
eksempel kræft- og hjertesygdomme, hvor reglerne om de
maksimale ventetider har været fuldt ud gældende under hele
epidemien.
Der er dog ingen tvivl om, at vores sygehuse og vores
sygehuspersonale i perioder har været hårdt presset af
COVID-19. Og det hårdeste pres var, da vi var tæt på 1.000
indlagte lige efter nytår i Danmark - og hvor der også
samtidig var meget smitte blandt frontpersonalet. Det
glemmer man tit, når man hører tallet 1.000
er det virkelig
det, som vi kan holde til? Det er altså 1.000 smittede, som
skal behandles helt ekstraordinært, mange i respirator og
selvfølgelig også i isolation. Og så også meget smitte blandt
personalet. Og det var ikke lige fordelt blandt de forskellige
regioner. Så mange ting gør sig gældende i det billede. Det
har presset vores sygehuse på kapaciteten.
I de perioder har der været behov for at prioritere
ressourcerne for netop at sikre, at der fortsat var kapacitet til
at behandle de akutte patienter og patienter med alvorlige
sygdomme.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1069: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om hvilke konsekvenser nedlukningen under coronapandemien af intensivpladser for operationer m.m. har haft for patienterne, til sundhedsministeren
Og hvis man skruer tiden tilbage til foråret 2020, stod vi som
bekendt over for en helt ny virus og sygdom, som
myndighederne og sundhedsvæsenet dengang havde et
meget begrænset kendskab til.
Regeringen har ikke lagt skjul på, at der er anlagt et
forsigtighedsprincip i håndteringen af COVID-19. Og hvis
man skruer tiden tilbage for lidt over et år siden, nemlig
marts måned, der kunne vi se i de første dage i marts, at
smitten steg kraftig i Danmark.
Derfor stod vi som regering med to opgaver foran os: 1) At
være klar til at håndtere en mulig situation som i Norditalien
eller i nogle regioner i Kina. 2) At undgå at komme i en
situation, hvor sygehusene ikke kunne følge med. Det, mener
jeg, at enhver regering bør have som indsats, og jeg må sige
at jeg er stolt over de indsatser, som har været med til at
sikre et fortsat velfungerende sundhedsvæsen i Danmark.
Det er ikke det samme som at sige, at der ikke er sket fejl i
sundhedsvæsenet under epidemien. For det er der uden tvivl
sket. Der sker jo desværre også fejl i sundhedsvæsenet, når
der ikke er epidemier. Det er helt uladsiggørligt at have et
sundhedsvæsen, uden der sker fejl, men det ændrer jo ikke
på, at det er dybt tragiske historier, der blev henvist til i
samrådsindledningen. Om patienter, der er blevet svigtet i
sundhedsvæsenet. Og der er artikler i BT, som netop har
skildret nogle af de meget triste sager. Det berører os alle
sammen, det er jeg helt sikker på. Også mig selv
selvfølgelig.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1069: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om hvilke konsekvenser nedlukningen under coronapandemien af intensivpladser for operationer m.m. har haft for patienterne, til sundhedsministeren
Vores fælles mål må være, at uanset om der er en epidemi
eller ej, skal sundhedsvæsenet hele tiden skal blive bedre og
lære af de fejl der sker, så man ikke gentager fejlene. Derfor
er det også godt at have et samråd om det her. Der skal være
mere tid til den enkelte patient. Og kvaliteten skal løftes.
Vi kommer ikke til at kunne eliminere alle fejl. Men vi skal
styrke sundhedsvæsenet, og det er noget af det, som den her
regering også er i gang med.
Det er heller ikke det samme som at sige, at epidemien ikke
har haft afledte konsekvenser for nogle patienter.
En konsekvens af en nødvendig prioritering i
sundhedsvæsenet er desværre, at nogle patienter med for
eksempel ikke-akutte og ikke-livstruende sygdomme har
måtte vente længere tid end normalt på deres behandling.
Regeringen er fuldt ud bevidst om, at det er frustrerende for
den enkelte patient. Der er selvfølgelig en god grund til, at
man bliver henvist til for eksempel en knæoperation eller en
hofteoperation. Og man vil gerne have det overstået. Det er
på alle mulige måder generende at skulle vente.
Derfor har regeringen også undervejs i epidemien haft et
meget klart fokus på, at udskudt aktivitet i sundhedsvæsenet
skal indhentes så hurtigt som muligt
selvfølgelig under
hensyntagen til epidemien.
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1069: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om hvilke konsekvenser nedlukningen under coronapandemien af intensivpladser for operationer m.m. har haft for patienterne, til sundhedsministeren
Regeringen har tilkendegivet over for vores fem regioner, at
vi vil sikre de nødvendige ressourcer til afvikling af den
udskudte aktivitet i 2021. Regeringen har også tidligere aftalt
med Danske Regioner, at de skal inddrage de private
sygehuse i videst mulige omfang til afvikling af udskudt
aktivitet.
Regeringen indgik før jul en aftale om en fælles forståelse
med Dansk Erhverv, Sundhed Danmark og Danske Regioner
om, at de private sygehuse og klinikker stiller deres kapacitet
til rådighed for det offentlige sundhedsvæsen og bidrager til,
at patienter kan blive udredt og behandlet så hurtigt som
muligt.
Og vi har fået oplyst fra Danske Regioner, at regionerne i
2020 har henvist patienter til behandling på private sygehuse
i et omfang, der svarer til niveauet i 2019.
Derudover har Danske Regioner også oplyst, at stort set alle
patienter, der fik udskudt en behandling i foråret i 2020, er
blevet behandlet nu. Nogle har altså fået en forsinkelse. Dem
der ikke har været akutte eller livstruende er altså stort set
alle blevet behandlet.
Senest er vores patientrettigheder til hurtig udredning og
behandling blevet genindført per 1. marts. Det er et meget
vigtigt skridt hen mod at få sundhedsvæsenet tilbage i
normal gænge igen.
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1069: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om hvilke konsekvenser nedlukningen under coronapandemien af intensivpladser for operationer m.m. har haft for patienterne, til sundhedsministeren
Man kan jo også følge aktiviteten på andre måder, og det gør
vi. Sundhedsstyrelsen offentliggør monitoreringsrapporter
løbende, der viser, at der i foråret 2020 var en nedgang i
aktiviteten i sundhedsvæsenet. Netop som følge af at man
gjorde klar til at skulle håndtere mange patienter. Fra
sommeren 2020 og gennem efteråret har aktiviteten på
hovedparten af de områder, som monitoreres, været på et
niveau svarende til niveauet før epidemien.
I forbindelse med epidemiens 2. bølge i slutningen af 2020
og starten af 2021, der ses igen en nedgang i aktiviteten på
nogle områder.
En del af nedgangen har været tilsigtet. Fordi - som jeg har
nævnt - at der i perioder har været behov for at frigøre noget
kapacitet til livstruende sygdomme, som kræft og hjerte og
til COVID-19 patienter.
Men der er også set en utilsigtet nedgang i aktiviteten.
Det gælder blandt andet på kræftområdet, hvor der i nogle
uger i foråret 2020 var færre henvisninger til kræftpakker
sammenlignet med perioden op til epidemien.
Sundhedsstyrelsen oplyser i den seneste offentliggjorte
monitoreringsrapport, at niveauet for henvisninger til
kræftpakkeforløb hen over sommeren 2020 og resten af
epidemiperioden umiddelbart har været på omtrent samme
niveau som 4. kvartal 2019, altså i perioden umiddelbart op
til epidemien.
Side 7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1069: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om hvilke konsekvenser nedlukningen under coronapandemien af intensivpladser for operationer m.m. har haft for patienterne, til sundhedsministeren
Sundhedsstyrelsen har også i den seneste offentliggjorte
monitoreringsrapport sammenlignet antallet af henvisninger i
2020 med henvisninger i 2018. Og Sundhedsstyrelsen
oplyser i den seneste offentliggjorte monitoreringsrapport,
at:
”Tendensen
er, at der i 2020 samlet set var flere
henvisninger til kræftpakkeforløb sammenlignet med 2018”.
Tak.
Side 8