Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2384916_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 03-05-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPMARP
Sagsnr.: 2106713
Dok. nr.: 1699789
Folketingets Sundhedsudvalg har den 6. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 1062
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1062:
”I forlæ gelse af artikle ”Da s itte var værst i Koldi g: Ko
u e takkede ej til
aftale
o s itteopspori g” i Jyske Vestkyste ” 9/
-21 vil spørgeren gerne vide, om
der er flere kommuner, som har takket nej til en supplerende aftale om ekstra bi-
stand til smitteopsporing fra Styrelsen for Patientsikkerhed og i givet fald hvorfor, og
hvilke kommuner der er tale om”
Svar:
Opsporing af smittede og nære kontakter er et af kerneelementerne i at inddæmme
smitte med COVID-19. Regeringen har derfor løbende haft fokus på at styrke og for-
bedre indsatsen og kapaciteten i Coronaopsporingen, så vi kan sætte hurtigt og effek-
tivt ind for at bryde smittekæder. Blandt andet er den lokale indsats blevet styrket
ved, at kommunerne nu bistår Styrelsen for Patientsikkerhed med kontaktopsporin-
gen.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende bidrag fra Styrelsen
for Patientsikkerhed, som jeg kan henholde mig til:
”Styrelse
for Patientsikkerhed har løbende dialog med kommunerne omkring udvik-
lingen af smitten i kommunen og håndtering af udbrud.
Kommunerne har som supplement til det daglige samarbejde mulighed for at indgå
aftale med Styrelsen for Patientsikkerhed om bistand til smitteopsporing. Aftalerne er
opdateret den 14. april 2021 på baggrund af den nye epidemilov, der gav behov for at
opdatere hjemmelsgrundlaget:
Der er tale om 2 typer af aftaler:
1) Standardaftalen består i, at kommunerne kontakter de smittede, som det
ikke er lykkedes Styrelsen for Patientsikkerhed at opnå kontakt til indenfor
24 timer.
2) Den supplerende aftale
er målrettet de kommuner, der er udfordret af
særligt høje eller stærkt stigende smittetal i hele eller dele af kommunen.
Kommunen finder i dialog med styrelsen frem til den aftale som matcher
kommunens behov bedst med det formål at sikre, at smitteudviklingen hol-
des under kontrol.
Status for standardaftaler per 20. april 2021:
93 kommuner har indgået standardaftaler og modtager data.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1062: Spm. om der er flere kommuner, som har takket nej til en supplerende aftale om ekstra bistand til smitteopsporing fra Styrelsen for Patientsikkerhed og i givet fald hvorfor, og hvilke kommuner der er tale om, til sundhedsministeren
1 kommune har underskrevet, men modtager endnu ikke data.
4 kommuner har styrelsen endnu ikke hørt fra
Status for de supplerende aftaler per 20. april 2021:
16 kommuner har indgået en supplerende aftale og modtager data
6 kommuner har tidligere indgået en supplerende aftale, som er afsluttet
Der er kommuner, der ikke har været dialog om en supplerende aftale. I forhold til
spørgsmålet om hvorfor visse kommuner har takket nej til at indgå en supplerende
aftale, henviser styrelsen i første omgang til at der er tale om supplerende bistand til
den smitteopsporing som foregår i Styrelsen for Patientsikkerhed, og at aftalen, som
det fremgår ovenfor, indgås i dialog med kommunen.
Der er kommuner, der har været dialog med, som ikke har indgået en supplerende
aftale. Begrundelserne for ikke at indgå en supplerende aftale med styrelsen har væ-
ret:
Kolding Kommune ville afvente at de supplerende aftaler blev en del af den
generelle aftale.
Randers Kommune foretrak at se tiden an efter nogle dages stabile smitte-
tal.
Jammerbugt Kommune meddelte styrelsen, at de på daværende tidspunkt
ikke havde ressourcerne til at kunne varetage opgaven forbundet med en
supplerende aftale.
Aabenraa Kommune blev i tæt dialog med styrelsen enige om ikke at indgå
en supplerende aftale, da
s itte i ko
u e var falde de.”
Endvidere er der som led i udmøntningen af Rammeaftale om plan for genåbning ble-
vet udarbejdet en model for hurtige og effektive lokale nedlukninger baseret på auto-
matik. Modellen trådte i kraft den 12. april 2021. Partierne bag genåbningsaftalen har
jf. aftale om udmøntning af genåbning pr. 21. april drøftet tilpasning af modellen, og
der er bl.a. enighed om, at kommunernes indsats for at bremse smitten skal under-
støttes af en tæt dialog med Styrelsen for Patientsikkerhed, herunder med særlig fo-
kus på, at kommunerne har det nødvendige datagrundlag for den lokale indsats.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Maria Petersen Ølholm
Side 2