Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2389843_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 03-05-2021
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPRHH
Sagsnr.: 2105028
Dok. nr.: 1690990
Folketingets Sundhedsudvalg har den 3. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 921
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 921:
”Lægemiddelstyrelsen har oplyst til Medicinsk Tidsskrift, at ’formålet med revurderin-
ger af lægemidlers tilskudsstatus ikke er at opnå en samlet økonomisk besparelse –
hvordan mener ministeren, at det harmonerer med en aktindsigt som viser, at styrel-
sen har skrevet til Sundhedsministeriet, at det er ’nævnets forhåbning, at høringen vil
resultere i prisfald’ - og at det er forventeligt, at skift i patienternes insulin vil ’resul-
tere i en årlig besparelse på ca. 75 millioner kroner’. Kan ministeren bekræfte, at for-
målet med revurderingen er at opnå et prisfald og en økonomisk besparelse?”
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Lægemid-
delstyrelsen, som oplyser følgende:
”Formålet med revurderinger af lægemidlers tilskudsstatus er at understøtte rationel
lægemiddelanvendelse og sikre, at lægemidler med generelt tilskud opfylder de krite-
rier, der gælder for at få generelt tilskud, og omvendt at lægemidler uden generelt til-
skud ikke opfylder disse kriterier. Et af hovedkriterierne for at et lægemiddel kan op-
pebære generelt tilskud er, at den behandlingsmæssige værdi står i et rimeligt for-
hold til prisen.
Revurdering af lægemidlers tilskudsstatus kan således føre til tilskudsændringer, der
understøtter, at det generelle tilskud gives den/de billigste af ligeværdige anbefalede
lægemidler, og at tilskuddet til dyrere lægemidler målrettes til de patienter, som ikke
kan anvende de billigere behandlingsalternativer. Det sker typisk ved, at et generelt
tilskud til det dyrere lægemiddel klausuleres til netop disse patienter eller bortfalder,
hvorefter tilskud til lægemidlet ydes via enkelttilskudsordningen.
I revurderinger sker det dog ikke sjældent, at lægemiddelvirksomhederne sænker pri-
sen på deres lægemiddel for at bevare generelt (klausuleret) tilskud til lægemidlet.
Sådanne prisfald fører isoleret set til økonomiske besparelser for patient og samfund
på grund af den lavere pris og påvirker ikke patientbehandlingen. Derudover sker der
som følge af en revurdering ofte ændringer i lægemidlers tilskudsstatus, der resulte-
rer i, at patienter skal skifte behandling til et behandlingsmæssigt ligeværdigt alterna-
tiv, som har en lavere behandlingspris for at kunne bevare tilskud til sin lægemiddel-
behandling. Dette vil også føre til økonomiske besparelser for både patient og sam-
fund.”
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1034: Spm. om, hvor store ekstraudgifter til administration af enkelttilskudsansøgninger og ekstra kontakter til sundhedsvæsenet, som Medicintilskudsnævnets forslag til revurdering af tilskudsstatus for insuliner forventes at medføre, til sundhedsministeren
Jeg kan videre oplyse, at Sundhedsministeriet generelt interesserer sig for udviklin-
gen i de regionale udgifter til medicintilskud. Lægemiddelstyrelsen orienterer derfor
ministeriet om, hvordan en forestående afgørelse i en revurderingssag i grove træk
påvirker de regionale udgifter til medicintilskud.
Lægemiddelstyrelsen oplyser dog, at:
”Det grove estimat af en potentiel besparelse har ikke været en del af Medicintilskud-
snævnets beslutningsgrundlag, men er udelukkende en orientering til ministeriet.
Nævnet har ikke givet udtryk for en forhåbning om, at høringen vil resultere i en årlig
besparelse på ca. 75 millioner kroner.”
Jeg kan henholde mig til Lægemiddelstyrelsens oplysninger.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Rasmus Syberg Hazelton
Side 2