Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 23-04-2021
Enhed: KOK
Sagsbeh.: DEPADS
Sagsnr.: 2015312
Dok. nr.: 1692171
Folketingets Sundhedsudvalg har den 25. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1031 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Martin Geertsen (V) og Preben Bang Henriksen (V).
Spørgsmål nr. 1031:
”Hvilke ”tværgående faglige synergier” i netop denne
sag, jf. samråd 23/3-21 har
gjort, at netop denne sag ikke skulle kunne udbydes til og løses af nogen af de 5000
øvrige advokater i Danmark, men tværtimod -
pga. ”tværgående faglige synergier”
-
kun kan løses hos et bestemt privat firma (Kammeradvokaten)?”
Svar:
Det er Sundhedsministeriets vurdering, at tværgående faglige synergier i denne sag
gør sig gældende, hvilket har ligget til grund for brugen af Kammeradvokaten i tråd
med de betingelser, der fremgår af statens aftale med Kammeradvokaten.
Kammeradvokatens undersøgelse af visse forhold på Statens Serum Institut havde
fire spor:
1) Anvendelsen af særaftaler om godtgørelse til opfindere på Statens Serum In-
stitut
2) Habilitetsspørgsmål i forbindelse med indgåelsen af licensaftale
3) Et forskningssamarbejde med Stanford University
4) Databeskyttelsesretlig compliance i forbindelse med Statens Serum Instituts
forskningssamarbejder
Særligt i undersøgelsens spor 2 og 3 er der tale om habilitetsspørgsmål, som andre
myndigheder kan have gavn af. Det skyldes bl.a., at reglerne om personlig inhabilitet,
der er reguleret i forvaltningslovens kapitel 2 gælder for enhver, der virker inden for
den offentlige forvaltning.
Det samme gælder spor 4 om databeskyttelsesretlig compliance ved forskningssam-
arbejder, som andre forskningsinstitutioner i høj grad kan drage nytte og tage ved
lære af, jf. databeskyttelsesloven, med henblik på at sikre den nødvendige troværdig-
hed og sikkerhed, når offentlige institutioner anvender personfølsomme data.
Det er således en undersøgelse af regler, som andre myndigheder også skal følge, og
dermed kan de få gavn af de konklusioner, som Kammeradvokaten kom frem til i sa-
gen med Statens Serum Institut. Derudover kan Kammeradvokaten også trække på
deres erfaring fra øvrige områder i staten.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Anna Daugaard Sillasen