Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2363581_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: KOK
Sagsbeh.: DEPADS
Koordineret med:
Sagsnr.: 2015312
Dok. nr.: 1661981
Dato: 24-03-2021
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Talepapir samråd spm. O
[Samrådsspørgsmål O]
Spørgsmålet lyder:
Hvad kan ministeren oplyse om omfanget
af advokatudgifter i forbindelse med undersøgelsen om en
række ledelsesforhold på Statens Serum Institut, herunder
hvorfor og hvem der har truffet beslutning om, at udgifterne
skulle afholdes uden udbud.
[Indledning]
Tak for ordet.
Jeg har i min besvarelse forsøgt at fokusere på
samrådsspørgsmålet og ikke på indholdet i SSI-
undersøgelsen.
Jeg vil dog gerne tilføje, at noget af det, der kom ud af SSI-
undersøgelsen var, at der er sket en stor oprydning på SSI i
forhold til aftaler, compliance af dataregler, beskyttelse af
vores sundsdata osv. Det er vigtigt at huske på, inden vi
dykker ned i resten af spørgsmålet.
Selve samrådsspørgsmålet drejer sig
kammeradvokatordningen.
Det er en ordning, der er bred politisk opbakning til.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1017: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/3-21 om omfanget af advokatudgifter ifm. undersøgelsen af en række ledelsesforhold på Statens Serum Institut, til sundhedsministeren
Det betyder ikke, at man altid skal bruge den, men at
samtlige partier, på nær Enhedslisten, siden 2014 har bakket
op om kammeradvokatordningen med henvisning til de
mange fordele, den indebærer for staten.
Det gælder stordriftsfordele, faglige synergier på tværs af
ministerierne, mindre administration samt vidensopbygning.
På den baggrund blev den gældende aftale om brugen af
kammeradvokaten indgået i december 2014 med virkning fra
2015.
Jeg har tidligere svaret på en række spørgsmål om brugen af
Kammeradvokaten i forbindelse med SSI-undersøgelsen fra
2020.
[Svar på SUU spm. 1448-1450, 1725-1727 og 1858 og
1859]
Det gælder både med hensyn til, hvor meget undersøgelsen
har kostet og begrundelsen for at gøre brug af netop
Kammeradvokaten.
Set i det lys vil I derfor opleve, at en del af det, jeg siger i
dag, er kendt stof.
Jeg har valgt at besvare den sidste del af spørgsmålet først,
fordi det er kernen i sagen.
Nemlig: Hvorfor har denne undersøgelse ikke været i udbud,
og hvem har truffet beslutning om, at dette ikke skulle ske.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1017: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/3-21 om omfanget af advokatudgifter ifm. undersøgelsen af en række ledelsesforhold på Statens Serum Institut, til sundhedsministeren
2363581_0003.png
Inden da vil jeg gerne slå fast, at kammeradvokataftalen
fastlægger, at Kammeradvokaten som hovedregel anvendes,
når en statslig institution har brug for at anvende ekstern
advokatbistand. Ikke altid, men som hovedregel.
De ydelser, der kan købes hos Kammeradvokaten, omfatter
bl.a. udførelse af uvildige undersøgelser - de såkaldte
advokatundersøgelser, som der er tale om i SSI-
undersøgelsen.
Det betyder, at der ikke er noget krav om, at SSI-
undersøgelsen skulle være underlagt udbudspligt. Der er
omvendt heller ikke et krav om, at man skulle bruge
Kammeradvokaten.
Det betyder også, at retningslinjerne for afregning m.v., som
fremgår af statens aftale med Kammeradvokaten om levering
af juridiske ydelser, er blevet fulgt.
Jeg skal retfærdigvis nævne, at der i henhold til
kammeradvokataftalen
kan
anvendes andre advokater, hvor
de tværgående faglige synergier ikke gør sig gældende med
særlig vægt.
Ifølge tillægget til kammeradvokataftalen fra foråret 2017 er
det op til kunden - i dette tilfælde Sundhedsministeriet - selv
at foretage denne vurdering.
Indtil foråret 2017 lå denne vurdering hos Finansministeriet.
Således bruger Sundhedsministeriet også andre
advokatfirmaer end Kammeradvokaten.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1017: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/3-21 om omfanget af advokatudgifter ifm. undersøgelsen af en række ledelsesforhold på Statens Serum Institut, til sundhedsministeren
[Baggrund for valg af Kammeradvokaten]
I forhold til SSI-undersøgelsen var det dog ministeriets
vurdering, at der var tale om tværgående faglige synenergier,
som andre ministerier og myndigheder kan få gavn af
fremadrettet.
Det gælder undersøgelsens spor 2 og 3 om henholdsvis
habilitetsspørgsmål i forbindelse med indgåelsen af en
licensaftale med Serum Institutte of India og et
forskningssamarbejde med Stanford University.
Det gælder også spor 4, som omhandler
databeskyttelsesretlig compliance ved
forskningssamarbejder, som lignende statslige institutioner i
høj grad kan drage nytte og tage ved lære af.
Så jeg må indrømme, at jeg synes, at vi fuldt ud har levet op
til de rammer, der er fastsat for brugen af Kammeradvokaten
og hensigten bag, at ordningen eksisterer.
Vurderingen var således, at der var tværfaglige synergier.
Hvis man havde vurderet, at de ikke gjorde sig gældende
med særlig vægt, kunne man træffe en anden beslutning.
[Hvem traf beslutningen]
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1017: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/3-21 om omfanget af advokatudgifter ifm. undersøgelsen af en række ledelsesforhold på Statens Serum Institut, til sundhedsministeren
Til spørgsmålet om, hvem der besluttede at gøre brug af
Kammeradvokaten og dermed gennemføre undersøgelsen
uden at sende den i udbud, er det en beslutning, der er truffet
på administrativt niveau.
Jeg vil i denne sammenhæng samtidig gøre opmærksom på,
at beslutningen om, hvorvidt der skulle gennemføres en
undersøgelse eller ej, selvfølgelig var min.
En beslutning jeg traf, da jeg blev bekendt med, at der var
konstateret en mistanke om fejl og uregelmæssigheder i
SSI’s administration i relation til instituttets forskning.
Det er en beslutning jeg er glad for, jeg traf, fordi
undersøgelsen peger på en række forhold, som vi kan og skal
rette op på.
Det arbejde er vi allerede i fuld gang med.
[Udgifterne til undersøgelsen]
For så vidt angår udgifterne til Kammeradvokaten udgør de
endeligt ca. 9,7 mio. kr.
I forhold til det sidste salæroverslag på 10,1 mio. kr. er
udgiften således 0,4 mio. kr. lavere.
Fordelt på de fire spor er:
Ca. 1,9 mio. kr. brugt på spor 1, der drejede sig om
anvendelsen af særaftaler om godtgørelse til opfindere
på SSI.
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1017: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/3-21 om omfanget af advokatudgifter ifm. undersøgelsen af en række ledelsesforhold på Statens Serum Institut, til sundhedsministeren
Ca. 1,0 mio. kr. brugt på spor 2, som vedrørte
habilitetsspørgsmål i forbindelse med indgåelse af
licensaftalen med Serum Institute of India.
Ca. 0,5 mio. kr brugt på spor 3, som omhandlede et
forskningssamarbejde med Stanford University. Dette
spor er også lukket.
Ca. 5,2 mio. kr. brugt på spor 4, som vedrører
databeskyttelsesretlig compliance ved SSI’s
forskningssamarbejder.
Ca. 1,1 mio. kr. brugt på projektstyring og
færdiggørelse af rapport.
Alle spor er afsluttet og afregnet.
Betalingerne til kammeradvokaten afregnes i henhold til de
fastsatte bestemmelser i kammeradvokataftalen. Og der sker
i ministeriet en løbende opfølgning på Kammeradvokatens
udgifter til undersøgelserne.
Derudover skal det bemærkes, at statens samlede forbrug på
Kammeradvokaten i 2019 var på ca. 530 mio. kr. og ca. 480
mio. kr. i 2018.
[Afslutning]
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1017: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/3-21 om omfanget af advokatudgifter ifm. undersøgelsen af en række ledelsesforhold på Statens Serum Institut, til sundhedsministeren
Afslutningsvis vil jeg gerne gentage, at ministeriet i
forbindelse med undersøgelsen af SSI i min optik fuldt ud
har fulgt retningslinjerne for brugen af
Kammeradvokatordningen.
Det betyder også, at andre dele af staten vil kunne nyde gavn
af de erfaringer og konklusioner, som undersøgelsen har
fundet frem til.
Det var mine ord for nu.
Side 7