Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2377123_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 20-04-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: SUMBGB
Sagsnr.: 2106593
Dok. nr.: 1694650
Folketingets Sundhedsudvalg har den 23. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1016 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål nr. 1016:
”Ministeren
bedes sende en oversigt over, hvilke dokumentationskrav en jordemoder
skal opfylde i forbindelse med en ukompliceret fødsel.
Svar:
Jordemodervirksomhed omfatter konstatering af svangerskab, varetagelse af fore-
byggende helbredsmæssige undersøgelser under svangerskab, herunder behovsun-
dersøgelser og undersøgelser med henblik på at diagnosticere risikosvangerskaber,
samt fødselshjælp til den fødende og barnet under spontant forløbende fødsler.
Det påhviler enhver autoriseret sundhedsperson, der som led i sin virksomhed foreta-
ger behandlinger af en patient, at føre patientjournal. Jordemødre har en selvstændig
journalføringspligt. Reglerne herom fremgår af autorisationsloven, journalføringsbe-
kendtgørelsen og vejledning om jordemødres virksomhedsområde,
journalføringspligt, indberetningspligt mv.
Patientjournalen skal føres, når der som led i sundhedsmæssig virksomhed foretages
undersøgelse og behandling m.v. af patienter.
Journalen skal som udgangspunkt indeholde de oplysninger, der er nødvendige for en
god og sikker patientbehandling. Oplysninger er nødvendige, når de understøtter, at
de involverede sundhedspersoner kan udføre undersøgelse, behandling, opfølgning,
information og dokumentation af samtykke mv. Dette omfatter oplysninger, der er
behov for i den aktuelle behandling af patienten og oplysninger, der ud fra et sund-
hedsfagligt skøn potentielt kan blive behov for i en senere behandling af patienten.
Det er den behandlende sundhedsperson, som vurderer, hvilke oplysninger der er
nødvendige at journalføre. Vurderingen skal tage udgangspunkt i den aktuelle situa-
tion og de oplysninger, som sundhedspersonen har på tidspunktet for journalførin-
gen.
I forbindelse med en ukompliceret fødsel vil nødvendige oplysninger typisk være føl-
gende:
-
patientens navn og personnummer
-
hvilken gangs fødende
-
terminsdatoen
-
anamnese inkl. medicinforbrug
-
problemstillingen (fx veer, vandafgang mv.)
-
beskrivelse af en udvendig og evt. en indvendig undersøgelse
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1016: MFU spm. om,hvilke dokumentationskrav en jordemoder skal opfylde i forbindelse med en ukompliceret fødsel, til sundhedsministeren
2377123_0002.png
-
-
-
-
-
-
moderens og barnets tilstand ved behandlingens start
løbende undersøgelser og vurderinger af mor og barn
fødslens progression
eventuelle indgreb og behandlinger
selve fødslen
Information givet til moderen samt moderens samtykke til- eller fravalg af
behandling
Journalen skal endvidere indeholde eventuelle sundhedsfaglige erklæringer, diagram-
mer og hjælpeark, udskrivningsbreve (epikriser), hen- og tilbagevisninger, røntgenbil-
leder/beskrivelser, kliniske fotos m.v. i det omfang de har betydning for behandlin-
gen.
Da der er tale om en sundhedsfaglig vurdering af, hvilke oplysninger der er nødven-
dige, vil indholdet altid afhænge af den enkelte jordemoders faglige vurderinger og
det konkrete behandlingsforløb.
Yderligere krav til indholdet af patientjournalen fremgår af journalføringsbekendtgø-
relsens § 10, jf. vedhæftede link:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/530
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Birgitte Gram Blenstrup
Side 2