Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2377113_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 15-01-2020
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPSSNI
Sagsnr.: 1909661
Dok. nr.: 1072760
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 31. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 156 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares
endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 156:
”Vil ministeren i forlængelse af statusrapporten fra Surviveprojektet (journalnummer
7-604-10-11-5-KAD) oplyse:
- Hvor mange psykisk syge dør under indlæggelse?
- Hvor mange psykisk syge dør under tvangsbehandling?
- Hvilke af Sundhedsstyrelsens forebyggende og opsporende tiltag (jf. side 2 i
SUU alm. del - svar på spm. 98, 2018-19, 1. saml.) i forhold til udvikling af so-
matisk sygdom og forebyggelse af forkert og sikker dosering, der er blevet
effektueret på det psykiatriske område?”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet
bidrag fra Sundhedsdatastyrelsen, som oplyser følgende:
”SDS har som bidrag udarbejdet følgende opgørelser pba. Landspatientregisteret,
Dødsårsagsregisteret og Register over Tvang i Psykiatrien:
Antal dødsfald under psykiatrisk indlæggelse, 2014-2017 (tabel
1)
Antal dødsfald under psykiatrisk indlæggelse på samme dag, som der er an-
vendt tvang, 2014-2017 (tabel
2)
I opgørelsen af dødsfald under psykiatrisk indlæggelse er inkluderet dødsfald, hvor
patientens indlæggelse afsluttes grundet dødsfald, og hvor dødsfaldet er registreret
som at have fundet sted på sygehuset.
I opgørelsen vedrørende dødsfald og tvang er opgjort dødsfald under indlæggelse,
hvor dødsdatoen er lig slutdatoen for én eller flere tvangsforanstaltninger. I de til-
fælde, hvor tvangsforanstaltningen er en tvangsindlæggelse, er dog anvendt indlæg-
gelsesdatoen.
Det bemærkes, at da kun dødsdatoen og ikke dødstidspunktet er oplyst, er det på
baggrund af opgørelsen
ikke
muligt at slutte, at døden indtraf, mens patienten var
under
tvang.
Endeligt skal det bemærkes, at der i perioden 2014-2017 er der sket ændringer i ind-
beretningen af tvang, som følger ændringer i lovgivningen på området. Det er derfor
ikke muligt at sammenligne tallene over tid.
1
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
2377113_0002.png
Tabel 1
Antal dødsfald under psykiatrisk indlæggelse, 2014-2017
2014
Hele landet
36
2015
31
2016
30
2017
24
Kilde: Landspatientregisteret og Dødsårsagsregisteret, Sundhedsdatastyrelsen.
Tabel 2
Antal dødsfald på sygehus, under psykiatrisk indlæggelse, samme dag som tvangsforanstaltning,
2014-2017
2014
2015
2016
2017
14
6
10
8
Hele landet
Anm.: I perioden 2014-2017 er der sket lovændring, der medfører ændringer i registreringspraksis af tvang.
Alle tvangsforanstaltninger er medtaget i opgørelsen: Tvangstilbageholdelse, Tvangsindlæggelse, Fastholden,
Beroligende medicin, Bælte, Dør-aflåsning, Remme, Ernæring, Medicinering, Af legemlig lidelse, Stofbælte el.
lign., ECT. Datoen for tvang er angivet ved startdato for tvangsindlæggelser, og slutdato for de resterende
tvangsforanstaltninger. Personer på Sikringsafdelingen i Region Sjælland indgår ikke i opgørelsen.
Kilde: Landspatientregisteret og Dødsårsagsregisteret, Sundhedsdatastyrelsen.
Jeg kan derudover oplyse, at der igangsat en række initiativer for at nedbringe den
øgede sygelighed og overdødelighed blandt mennesker med psykiske lidelser, som
det fremgår af Sundhedsstyrelsens ”Styrket indsats for mennesker med psykiske lidel-
ser” fra 2018. Det gælder bl.a. i forhold til selvmord, behandling med psykofarmaka
og tiltag, der skal understøtte bedre diagnosticering, behandling og opfølgning ved fy-
sisk sygdom. Et eksempel er Sikker Psykiatri, som medvirker til, at flere patienter får
foretaget medicingennemgang og bliver involveret heri. Derudover har Sikker Psykia-
tri bl.a. arbejdet aktivt med systematisk diagnosticering og forebyggelse af somatiske
sygdomme.
Der er ligeledes igennem en årrække igangsat initiativer, der har fokus på forebyg-
gelse af fysisk sygdom i kommuner og regioner. Derudover har Sundhedsstyrelsen ud-
arbejdet forebyggelsespakker, som er et vidensbaseret værktøj til kommunerne med
faglige anbefalinger, der kan bidrage til kommunernes prioritering og udvikling af
forebyggelsesarbejdet blandt andet i forhold til alkohol, rygning, kost og motion.
Forbedringsmetodeprojektet ”I sikre hænder” har haft stor succes med at implemen-
tere metoder på bl.a. botilbud, plejecentre, i hjemmeplejen og i hjemmesygeplejen,
der systematiserer personalets arbejdsgange, så utilsigtede hændelser, som eksem-
pelvis medicinfejl, der kræver lægekontakt, minimeres. Alle kommuner og bosteder
kan benytte sig af det læringsmateriale, der er udviklet igennem initiativet. Desuden
er der aftalen om fordelingen af reserven på social-, sundheds- og arbejdsmarkeds-
området for 2020-2023 afsat 16 mio. kr. i 2020-2022 til en yderligere udbredelse af
”I sikre hænder”. Disse midler vil have fokus på udbredelse i forhold til plejecentre,
hjemmeplejen og hjemmesygeplejen.
Med aftale om satspuljen på sundhedsområdet for 2019-2022 er der afsat midler til
udvikling af et sundhedspædagogisk værktøj til forebyggelse af somatisk sygdom.
Værktøjet stilles til rådighed for kommuner og regioner og har til formål at klæde per-
sonale, der arbejder med mennesker med psykiske lidelser i kommuner og regioner
bedre på til at tage snakken med mennesker med psykiske lidelser om forebyggelse
af fysiske lidelser, bl.a. som følge af kost, rygning, alkohol mv. Værktøjet skal være
med til at sikre, at indsatsen tilrettelægges med udgangspunkt i borgerens syg-
domstilstand, behov, ressourcer og motivation. Værktøjet forventes færdigt primo
2020.
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
Der er ingen tvivl om, at indsatsen for mennesker med psykiske lidelser optager rege-
ringen. Derfor vil regeringen udarbejde en 10-års plan for psykiatrien, der skal sætte
den langsigtede retning for udviklingen af psykiatrien og sammenhængen på tværs af
områder.
Med aftale om finansloven for 2020 har regeringen sammen med partierne bag afta-
len afsat 600 mio. kr. fra 2020 og frem til at styrke kapaciteten og normeringerne i
psykiatrien. Det forventer jeg bestemt vil bidrage til, at flere mennesker med psykiske
lidelser får en bedre og tidligere indsats.
./.
I øvrigt henviser jeg til SUU alm. del – svar på spm. 153, SUU alm. del – svar på spm.
154 og SUU alm. del - svar på spm. 358.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Søs Schack Nielsen
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
2377113_0004.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 153
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 28-11-2019
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPSSNI
Sagsnr.: 1909661
Dok. nr.: 1030568
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 31. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 153 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 153:
”Vil
ministeren i forlængelse af statusrapporten fra Surviveprojektet (journalnummer
7-604-10-11-5-KAD) svare på, hvordan vi kommer videre i forskningen med psykisk
syges overdødelighed, når vi på den ene side ved, at Survivepopulationen på 500 er
en selekteret størrelse og derfor ikke kan trække paralleller til hele gruppen af bor-
gere med psykisk lidelse i Danmark, og når Survivepopulationen på den anden side
også påviser, at der synes at være en sammenhæng mellem forekomst af psykiatrisk
diagnose og antallet af medikamenter i blodet og en sammenhæng mellem forgift-
ningsdød og antallet af medikamenter i blodet, og ved medicinforgiftningerne var an-
tidepressiva og antipsykotika den hyppigste forgiftningsårsag?”
Svar:
Jeg er helt enig i, at forskning og ny viden er afgørende for at udvikle sundhedsvæse-
net, ikke mindst i forhold til indsatsen for mennesker med psykiske lidelser. I 2015
udko forsk i gsstrategie ”Forsk i g til gav for e esker ed psykiske lidelser –
en national strategi”
udarbejdet af
daværende Ministeriet for Sundhed og Forebyg-
gelse, Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold og Uddannelses-
og Forskningsministeriet. Formålet med strategien var at fremme forskning af høj
kvalitet, der udvider forståelsen af psykiske lidelser, fremme indsatser, der forebyg-
ger psykiske lidelser, samt understøtte, at mennesker med psykiske lidelser kan blive
helbredt eller opnå et for den enkelte meningsfuldt og tilfredsstillende liv.
Strategien blev fulgt op af en pulje til forskningsprojekter på 15 mio. kr., som Sund-
hedsstyrelsen og Socialstyrelsen udmøntede, og der blev yderligere afsat 60 mio. kr.
til forskning inden for psykiatrien af Innovationsfonden. I forhold til konkrete forsk-
ningsprojekter, så er det universiteterne, de forskningsfinansierende fonde, hospita-
ler mv., der beslutter, hvordan deres midler prioriteres til specifikke forskningsområ-
der og projekter.
Regeringen er meget opmærksom på den ulighed i sundhed, som vi desværre ser. En
ulighed, der især er udtalt blandt mennesker med psykiske lidelser. Eksempelvis pe-
ger forskningen på, at mennesker med psykiske lidelser lever op til 15-20 år kortere
og med mere sygdom end den øvrige befolkning.
For at sætte fokus på denne ulighed i sundhed indgår overdødelighed blandt menne-
sker med psykiske lidelser som en indikator i de nationale mål for sundhedsvæsenet
2019. De nationale mål sikrer sammen med de øvrige dele af Det Nationale Kvalitets-
program en ambitiøs, fælles retning for udviklingen af sundhedsvæsenet til gavn for
1
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
patienterne og med fokus på de resultater, der har betydning for borgeren. Kommu-
ner og regioner arbejder målrettet på at omsætte og forankre de nationale mål til
konkrete indsatser.
Der er ingen tvivl om, at indsatsen for mennesker med psykiske lidelser i høj grad op-
tager regeringen. Som det fremgår af den politiske forståelse mellem Socialdemokra-
tiet, Radikale Venstre, SF og Enhedsliste
”Retfærdig ret i g for Da ark”, så vil re-
geringen invitere til forhandlinger med henblik på at indgå en aftale om en 10-års
plan for psykiatrien. En 10-års plan for psykiatrien med forpligtende mål om blandt
andet at øge gennemsnitslevealderen for borgere med psykisk sygdom.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Søs Schack Nielsen
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
2377113_0006.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 154
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 19-12-2019
Enhed: Sundhedsjura
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1909661
Dok. nr.: 1049621
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 31. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 154 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares
endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 154:
”Vil i istere i forlæ gelse af statusrapporten
fra Surviveprojektet (journalnummer
7-604-10-11-5-KAD) svare på, om ministeren vil bede Styrelsen for Patientsikkerhed
have større fokus på mulige risici ved brug af polyfarmaci og dermed brugen af flere
forskellige antidepressiva og antipsykotika
ikke mindst blandt borgere med dobbelt-
diagnoser - når Surviveprojektet bl.a. på side 6 anfører at
”Forekomsten
af mere end
et medikament i kroppen på dødstidspunktet, der potentielt kan udgøre en farlig
cocktail på grund af interaktionen mellem lægemidlerne og forklare en andel af døds-
falde e.”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet
bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen.
./.
Som det fremgår af vedlagte bidrag med bilag fra Styrelsen for Patientsikkerhed, har
styrelsen siden 2008 haft øget fokus på borgere med psykiske lidelser og sammen-
hængen mellem medicinering og dødsfald, blandt andet ved at øge opmærksomhe-
den på pligten til at indberette uventede dødsfald til politiet og gennem en række læ-
ringsinitiativer, herunder WHO-projektet
”Medici ude skade”, so også har fokus
på polyfarmaci.
Som det ligeledes fremgår af bidraget, har Styrelsen for Patientsikkerhed desuden fo-
kus på området via styrelsens ordinationsovervågningsprogram og i styrelsens organi-
sations- og individtilsyn. Sundhedspersoners brug af polyfarmaci og eventuelle pati-
entsikkerhedsmæssige komplikationer i forbindelse hermed er omfattet af kravet i
autorisationslovens § 17, hvorefter en autoriseret sundhedsperson under udøvelsen
af sin virksomhed er forpligtet til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed.
./.
Som det fremgår af Sundhedsstyrelsens bidrag, har styrelsen udstedt en række fag-
lige vejledninger om anvendelsen af antipsykotisk medicin, som præciserer hvorledes
anvendelsen af antipsykotika bør finde sted. Disse vejledninger indgår blandt andet i
vurderingen af, om der er udvist omhu og samvittighedsfuldhed, jf. autorisationslo-
vens § 17.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Frederik Rechenback Enelund
1
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
2377113_0007.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 154
Offentligt
Dato 03-12-2019
Sagsnr. 05-0104-1
/SOTC/
+45 9359 6616
Sundhedsstyrelsens bidrag til besvarelse af SUU almindelig del – spørgsmål
154
Sundhedsstyrelsen er ved mail den 12. november 2019 af Sundheds- og Ældreministeriet ble-
vet anmodet om, at bidrage til besvarelse SUU spørgsmål nr. 154 (alm. del).
Spørgsmålet lyder:
Vil ministeren i forlængelse af statusrapporten fra Surviveprojektet (journalnummer 7-604-
10-11-5-KAD) svare på, om ministeren vil bede Styrelsen for Patientsikkerhed have større fo-
kus på mulige risici ved brug af polyfarmaci og dermed brugen af flere forskellige antidepres-
siva og antipsykotika - ikke mindst blandt borgere med dobbeltdiagnoser - når Surviveprojek-
tet bl.a. på side 6 anfører at ”Forekomsten af mere end et medikament i kroppen på dødstids-
punktet, der potentielt kan udgøre en farlig cocktail på grund af interaktionen mellem
lægemidlerne og forklare en andel af dødsfaldene.”?
Sundhedsstyrelsen er blevet anmodet om at bidrage til besvarelse af ovenstående spørgsmål,
da brug af antipsykotika hhv. antidepressiv medicin til personer over 18 år med psykiske li-
delser er omfattet af Sundhedsstyrelsens vejledninger.
Sundhedsstyrelsens bidrag:
Visse lægemidler og herunder antidepressive, antipsykotiske samt lægemidler anvendt i mis-
brugsbehandling er forbundet med risiko for hjertepåvirkning (risiko for proarytmi). Hertil
kommer at misbrugsstoffer, som fx kokain har kendt risiko for proarytmi. Risikoen for hjer-
tepåvirkning kan for visse lægemidler stige ved øgning af dosis af det pågældende lægemiddel.
Risikoen for hjertepåvirkning øges ved samtidig brug af flere lægemidler med kendt proaryt-
misk effekt. Lægemiddelinduceret hjertepåvirkning/proarytmi kan føre til død. Som påpeget og
dokumenteret i ”Survive – lad de døde gavne de levende”, da fandt man i 63% af de dødtil-
fælde som skyldes medicinforgiftning, at kombinationen af antidepressiva og antipsykotika
kunne tilskrives forgiftningen
1
.
Sundhedsstyrelsen udarbejder vejledninger, som præciserer, hvad det vil sige, at udvise omhu
og samvittighedsfuldhed i en given behandlingssituation. Disse vejledninger er tilgængelige via
retsinformation. Sundhedsstyrelsen vælger bl.a. at udarbejde vejledninger på områder, hvor der
ses en risiko for patientsikkerheden. Dette gælder f.eks. for Vejledning om behandling med an-
tipsykotiske lægemidler til personer over 18 år med psykotiske lidelser (VEJ nr. 9276 af
06/05/2014)
2
,Vejledning om behandling af voksne med antidepressive lægemidler (VEJ nr.
1
SURVIVE - LAD DE DØDE GAVNE DE LEVENDE
2
https://www.retsinformation.dk/pdfPrint.aspx?id=163024
C:\Users\sotc\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Outlook\9JJ8O3Z6\SUU.154_kamg.docx
1
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
2377113_0008.png
9899 af 11/11/2014)
3
samt Vejledning til læger, der behandler opioidafhængige patienter med
substitutionsmedicin (VEJ nr 10375 af 28/12/2016)
4
. Sundhedsstyrelsens vejledninger på rets-
information, er ikke udredning- eller behandlingsvejledninger og beskriver ikke alle forhold,
som kan opleves i forbindelse med behandlinger i hverdagen. Det er derfor altid vigtigt, at der
foretages en konkret vurdering i forbindelse med en behandling. Vurderingen skal journalfø-
res.
I Vejledning om behandling med antipsykotiske lægemidler til personer over 18 år med psy-
kotiske lidelser (VEJ nr. 9276 af 06/05/2014) præciseres hvorledes anvendelsen af antipsyko-
tika bør finde sted, herunder samtidig anvendelse af flere antipsykotika, og udvalgte kombina-
tioner med andre psykofarmaka og smertestillende medicin, herunder medicin som benzodia-
zepiner, centralstimulerende lægemidler og opioider, der også anvendes i behandling af mis-
brugsproblematikker. Det er speciallæger i psykiatri, der vurderer om en person over 18 år har
behov for længerevarende behandling med antipsykotiske lægemidler. Den alment praktise-
rende læge kan overtage den fortsatte medikamentelle behandling (vedligeholdelsesbehandlin-
gen), hvis dette sker efter konkret aftale og i samarbejde med speciallægen i psykiatri.
Det fremgår af vejledningen, at lægens valg af præparat og dosis skal ske ud fra ønsket om, at
opnå maksimal effekt og undgå bivirkninger og komplikationer. Lægens valg af behandling
skal fremgå af den behandlingsplan, der skal opstilles, og som skal fremgå af patientens jour-
nal samt epikrisen. Overordnet gælder at behandling med antipsykotika i udgangspunktet ikke
må overstige de doser som er angivet i lægemidlernes produktresumer. Enkelte patienter kan
efter en konkret lægefaglig vurdering have behov for at blive behandlet med højere doser. For
visse antipsykotika gælder, at risikoen for hjertepåvirkning (risiko for proarytmi) stiger ved øg-
ning af dosis af det pågældende antipsykotika.
Specifikt fastslår Vejledning om behandling med antipsykotiske lægemidler til personer over
18 år med psykotiske lidelser (VEJ nr. 9276 af 06/05/2014), og herunder i relation til polyfar-
maci at:
Der er ikke evidens for, at samtidig behandling med flere antipsykotiske lægemidler
(polyfarmaci) medfører bedre effekt. Derimod ser det ud til, at polyfarmaci medfører
flere bivirkninger. Monoterapi med det antipsykotiske lægemiddel clozapin skal, hvis
ikke der er kontraindikationer, altid forsøges inden polyfarmaci. Samtidig behandling
med flere antipsykotiske lægemidler kan i enkelte og konkrete tilfælde være relevant i
behandling af patienter, som ikke tåler clozapin, hvor clozapin ikke har haft den øn-
skede effekt, eller hvor der har været uacceptable bivirkninger til den hidtidige behand-
ling.
Samtidig behandling med antipsykotiske lægemidler og benzodiazepiner ud over den
akutte fase (1-2 uger) skal undgås, da behandlingen medfører øget risiko for død. Samti-
dig behandling med centralstimulerende lægemidler og antipsykotiske lægemidler skal
undgås til behandling af patienter, der på trods af behandling med antipsykotiske læge-
midler, fortsat har produktive psykotiske symptomer.
Opioidmisbrugere i substitutionsbehandling, der samtidig er i behandling med antipsy-
kotiske lægemidler, skal som udgangspunkt behandles med buprenophin. Samtidig be-
3
https://www.retsinformation.dk/pdfPrint.aspx?id=165423
4
https://www.retsinformation.dk/pdfPrint.aspx?id=186187
2
3
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
handling med antipsykotiske lægemidler og metadon skal undgås, da der er øget risiko
for udvikling af alvorlige hjerte overledningsforstyrrelser. Misbrugsbehandling og her-
under anvendelse af buprenophin og metadon skal ikke nødvendigvis ske i psykiatrisk
speciallægeregi.
Sundhedsstyrelsens Vejledning om behandling af voksne med antidepressive lægemidler (VEJ
nr. 9899 af 11/11/2014) præciserer kravene til den omhu og samvittighedsfuldhed en læge skal
udvise, når voksne med psykiske lidelser bliver behandlet med antidepressive lægemidler.
Specifikt fastslår Vejledning om behandling af voksne med antidepressive lægemidler (VEJ
nr. 9899 af 11/11/2014) at:
Nogle antidepressive lægemidler kan medføre hjertepåvirkning (risiko for proarytmi).
Inden start af behandling med disse antidepressive lægemidler skal lægen derfor vur-
dere patientens kardiale risikoprofil og sikre, at der foreligger et aktuelt EKG. Ved
mistænkt eller påvist hjertesygdom anbefales behandlingen at foregå i samråd med en
speciallæge i kardiologi.
I relation to kombinationsbehandling er det en opgave for speciallæger i psykiatri, at
starte behandling med lithium eller antipsykotika hos patienter, der allerede er i be-
handling med antidepressive lægemidler. I stabile forløb og efter konkret aftale kan
patienterne overgå til behandling hos patientens alment praktiserende læge.
Sundhedsstyrelsens Vejledning til læger, der behandler opioidafhængige patienter med substi-
tutionsmedicin (VEJ nr 10375 af 28/12/2016) præciserer kravene til den omhu og samvittig-
hedsfuldhed en læge skal udvise ved behandling af opioidafhængige patienter med substitu-
tionsmedicin. Herunder omtaler vejledningen, hvorledes psykiatrisk komorbiditet bør håndte-
res.
Vejledningen præciserer at der altid bør henvises til speciallæge i psykiatri ved mistanke
om eller påvisning af:
o
Psykoser, affektive lidelser af sværere karakter
o
Alvorlige selvmordsforsøg
o
Alvorligere diagnostisk uafklarede psykiske tilstande, herunder hyperkinetisk
forstyrrelse/ADHD
o
Svært behandlelige og komplicerede tilstande i øvrigt
Vejledningen foreskriver at indikation for behandling med antipsykotika i mere end 2-
3 uger er en psykiatrisk speciallægeopgave, og speciallæger i psykiatri skal varetage
den fortsatte behandling eller vejlede dem, som forestår den videre behandling lokalt
I relation til valg af substitutionspræparat anfører vejledningen, at ved valg af præparat
er beslutningskompetencen lægens – med patientens accept. Det er, som i al anden
læge-patientbehandling, vigtigt, at patienten informeres og inddrages i beslutningen
om valg af substitutionspræparat. Patientens præference bør derfor tillægges værdi ved
valg af behandlingen. Men lægen skal i kraft i sin faglighed også lægge andre forhold
til grund for sine beslutninger, blandt andet viden om et præparats toxicitet, interaktion
3
4
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
med andre farmaka, patientens funktionsniveau og reaktion på behandlingen samt en
række andre forhold.
Vejledningen i talesætter specifikt den proarytmiske effekt af metadon
I lighed med Vejledning om behandling med antipsykotiske lægemidler til personer
over 18 år med psykotiske lidelser (VEJ nr. 9276 af 06/05/2014) påpeger vejledningen
at samtidig behandling med antipsykotika skal undgås grundet risiko for proarytmi.
Samme overvejelser skal foretages ved samtidig behandling med andre lægemidler,
der har proarytmisk effekt eller kan udløse hypokaliæmi. Desuden har kokain også
proarytmisk effekt. Patienter i substitutionsbehandling, der samtidig er i behandling
med antipsykotika, skal som udgangspunkt behandles med buprenophin
Vejledningen foreskriver endvidere i hvilke tilfælde, der bør optages EKG forud op-
start af metadon med henblik på at afklare patientens kardielle profil.
Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at de eksisterende vejledninger i væsentlig omfang
adresserer patientsikkerhedsmæssige forhold knyttet til anvendelsen af psykofarmaka – risiko
for hjertepåvirkning ved visse lægemidler samt polyfarmaci med psykofarmaka og smertestil-
lende, herunder lægemidler, der kan anvendes i behandling af misbrugsproblematikker. Det
skal pointeres, at de to omtalte vejledninger Vejledning om behandling med antipsykotiske
lægemidler til personer over 18 år med psykotiske lidelser (VEJ nr. 9276 af 06/05/2014) hen-
holdsvis Vejledning om behandling af voksne med antidepressive lægemidler (VEJ nr. 9899
af 11/11/2014) adresserer anvendelse af antidepressive henholdsvis antipsykotiske lægemidler
i relation til specifikke psykiske lidelser og omtaler udvalgte lægemiddelgrupper og udvalgte
lægemidler. Derudover adresserer vejledningen om antipsykotika lægemidler anvendt i mis-
brugsbehandling (buprenophin og metadon). Vejledningerne adresserer således ikke lægemid-
delbehandling i relation til personer med dobbeltdiagnoser endsige misbrugsproblematikker i
relation til psykiatriske lidelser. Vejledning til læger, der behandler opioidafhængige patienter
med substitutionsmedicin (VEJ nr 10375 af 28/12/2016) påpeger gennemgående og eksplicit
udfordringer koblet til anvendelse af substitionslægemidler med kendt proarytmisk effekt og
herunder samtidig anvendelse af antipsykotika.
Det er Sundhedsstyrelsen vurdering, at de omtalte vejledninger tydeligt påpeger de risici der
er forbundet med behandling med psykofarmaka samt sætter tydelige rammer for behandling
med mere end et præparat herunder at en sådan behandling bør forestås af speciallæger i psy-
kiatri.
Søren Troels Christensen
4
5
4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
2377113_0011.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 154
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6 - 0
1057 København K
Vedrørende spørgsmål 154
Styrelsen for Patientsikkerhed forvalter flere værktøjer i tilsynet med medicine-
ringen af psykisk syge borgere. Styrelsen for Patientsikkerhed har desuden
igennem en årrække haft et øget fokus på psykiske syge borgere og sammen-
hængen imellem medicinering og dødsfald.
Øget fokus på pludselig død blandt psykiatriske patienter siden 2008
Embedslægerne og den daværende Sundhedsstyrelsen gjorde politiet, regio-
nerne og kommunerne opmærksom på pludselige uventede dødsfald blandt psy-
kiatriske patienter ved brev af den 8. juli 2008.
Formålet med brevet var at øge opmærksomheden på dødsfald blandt psykiatri-
ske patienter på sygehuse, bosteder og i eget hjem med henblik på at disse
dødsfald indberettes til politiet, efter Sundhedslovens §179.
Det var Embedslægernes og Sundhedsstyrelsens opfattelse, at en mere udbredt
anvendelse af indberetning af uventede dødsfald blandt psykiatriske patienter
ville kunne bidrage til et mere præcist billede af dødsårsagerne blandt psykisk
syge borgere.
Styrelsen for Patientsikkerhed har fokus på patientsikkerhedsrisici ved polyfar-
maci, bl.a. i WHO-projektet Medicin uden skade, som Styrelsen for Patientsik-
kerhed varetager den danske del af i samarbejde med Dansk Selskab for Pa-
tientsikkerhed. Medicin uden skade sigter efter at nedbringe antallet af forebyg-
gelige medicineringsfejl med 50 procent inden 2025 ved at identificere og ud-
brede eksisterende, effektfulde metoder. Her er ét af tre indsatsområder polyfar-
maci.
Styrelsen for Patientsikkerheds læringsindsatser prioriteres gennem de datakil-
der, styrelsen har til rådighed, fx data fra rapporteringsordningen for utilsigtede
hændelser, gennemførte tilsynsbesøg, og gennem rådgivning om indsatsområ-
der i fora som de strategiske følgegrupper for styrelsens risikobaserede tilsyn
og Fagligt Forum for Patientsikkerhed.
På det psykiatriske område afholdt styrelsen i oktober 2015 en temadag om
selvmord og selvmordsforsøg i psykiatrien med afsæt i de tendenser, som ses i
rapporterede utilsigtede hændelser samt klage- og erstatningssager. Der blev ef-
terfølgende udgivet en temarapport om emnet.
16. december 2019
Sagsnr. 31-1810-47/
Reference SMAJ
T +4572229281
E
Styrelsen for Patientsikkerhed
Islands Brygge 67
2300 København S
Tlf. +45 7228 6600
Email [email protected]
www.stps.dk
6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
Styrelsen for Patientsikkerheds ordinationsovervågningsprogram
Via Styrelsen for Patientsikkerheds ordinationsovervågningsprogram overvåger
styrelsen løbende læger og tandlægers ordinationer af afhængighedsskabende
lægemidler og psykofarmaka, dvs. både antipsykotika og antidepressiva, foru-
den stærkt smertestillende lægemidler. Dette gøres for at sikre, at læger ordine-
rer disse lægemidler forsvarligt og i overensstemmelse med vejledningerne på
området.
Overvågningssystemet kan også bruges reaktivt i forbindelse med indberetnin-
ger på læger og tandlæger eller i forbindelse med oplysninger indhentet under
et retslægeligt ligsyn.
Styrelsens individtilsyn
Blandt andet på baggrund af de indsamlede data, kan styrelsen iværksætte sank-
tioner i form af ordinationsindskrænkning efter autorisationslovens § 36 eller
påbud efter autorisationslovens § 10.
Styrelsen kan træffe afgørelse efter ovenstående regler, hvis styrelsen vurderer,
at læger og tandlæger ordinerer antidepressive og antipsykotiske lægemidler på
uforsvarlig vis eller i uoverensstemmelse med vejledning om ordination af af-
hængighedsskabende lægemidler og vejledning om behandling med antipysko-
tiske lægemidler til personer over 18 år med psykotiske lidelser.
Heraf fremgår det blandt andet, at læger har pligt til at påse risici ved polyfar-
maci, og at antidepressive og antipsykotiske lægemidler ordineres på en for-
svarlig måde
Læger og øvrige autoriserede sundhedspersoner er ud over dette forpligtede til
at udvise omhu og samvittighedsfuldhed i deres faglige virke i medfør af auto-
risationslovens § 17. Sundhedspersoners brug af polyfarmaci og eventuelle pa-
tientsikkerhedsmæssige komplikationer i forbindelse hermed vil således også
være omfattet af § 17.
Styrelsens organisatoriske tilsyn
Styrelsen fører endvidere tilsyn med behandlingssteder efter sundhedslovens §
213 for herigennem at påse, at de organisatoriske forhold i forbindelse med
brug af polyfarmaci sker patientsikkerhedsmæssigt forsvarligt.
På baggrund af konkrete hændelser, som kan udgøre en fare for patientsikker-
heden via fx indberetninger, kan styrelsen også foretage reaktive tilsyn på be-
handlingssteder.
I forbindelse med indførelsen af det Risikobaserede Tilsyn gik Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed i 2017 sundhedsfaglige tilsyn i almen praksis. Ved disse tilsyn
var der blandt andet fokus på ordination af afhængighedsskabende medicin og
på behandling af psykisk syge. Styrelsen har vedhæftet målepunkterne fra det
risikobaserede tilsyn i 2017, se specifikt målepunkterne 8, 17 og 18 samt styrel-
sens erfaringsopsamlinger fra 2017 fra tilsyn med henholdsvis almen praksis og
bostederne.
Side 2
7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
Styrelsens vurdering
Styrelsen for Patientsikkerhed er enig i vigtigheden af at forebygge dødsfald
blandt psykisk syge. Som angivet ovenfor, har styrelsen derfor igennem en år-
række på forskellig vis haft fokus på denne sårbare patientgruppe. Det er i øv-
rigt styrelsens holdning, at de forebyggende tiltag skal foretages løbende, mens
patienterne er i live.
Med venlig hilsen
Simon Mark Jacobsen
Fuldmægtig
Side 3
8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
2377113_0014.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 358
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-01-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: SUMCBO
Sagsnr.: 1911048
Dok. nr.: 1063589
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. december 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 358 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 358:
”Mi istere oplyste på sa rådet i Su dheds-
og Ældreudvalget den 11. december
9, at
osteder vil få gav af i itiativet ”I Sikre Hæ der”. Mi istere edes re-
degøre for, hvorledes ministeren vil skabe tryghed om f.eks. medicinhåndtering på
la dets øvrige osteder?”
Svar:
Det er ledelsen på det enkelte bosted, der har ansvaret for, at den sundhedsfaglige
behandling og herunder også medicinhåndtering er organiseret patientsikkerheds-
mæssigt forsvarligt.
Projektet ”I sikre hæ der” sætter la dt a det fokus på at for edre edi i hå dte-
ring og styrke kvaliteten på bosteder. Personalet på bosteder gennemgik som led i
projektet uddannelsesforløb og fik redskaber til at systematisere arbejdsgange.
Jeg er bevidst om, at det ikke er alle landets kommuner, der har haft mulighed for at
tage del i ”I sikre hæ der”, e alle osteder og ko
u er ka –
som led i en syste-
matisering og forbedring af medicinhåndtering på bosteder
benytte sig af det læ-
ri gs ateriale til osteder, der er udviklet ge e ”I sikre hæ der”.
Læringsmateria-
let er frit tilgængeligt for alle bosteder og kommuner, der ønsker at benytte sig af
det.
Jeg er endvidere bekendt med, at Dansk Selskab for Patientsikkerhed, FOA og KL i regi
af ”Fre færd” har taget i itiativ til yderligere at ud rede erfari ger e fra ”I sikre
hæ der”. Et i itiativ so jeg ku ka akke op o .
./.
Jeg kan desuden henvise til min samrådstale, jf. min besvarelse af 16. december 2019
på spørgsmål nr. 347 (Alm. del).
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Charlotte Beierholm Olsen
1
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
2377113_0015.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 358
Offentligt
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 347
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 16-12-2019
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCBO
Sagsnr.: 1911025
Dok. nr.: 1058514
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 11. december 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 347 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 347:
”Ministeren
bedes oversende talepapir fra samrådet den 11. december 2019 om pati-
entsikkerhed på bosteder.”
Svar:
Jeg oversender hermed mit talepapir fra samrådet, idet jeg samtidig skal bemærke, at
det talte ord gælder.
./.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Charlotte Beierholm Olsen
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 347
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCBO
Koordineret med: NAERSOM, MEDINT, STPS og DAICY
Sagsnr.: 1910189
Dok. nr.: 1058558
Dato: 11-12-2019
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Åbent samråd i Sundheds- og Ældreudvalget, den 11. december 2019
Samrådsspørgsmål R om patientsikkerhed på bosteder
mv. (stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V))
Samrådsspørgsmål:
”Ministrene bedes, på baggrund af sagen fra Odense hvor
en 50-årig kvinde i maj 2019 døde på et bosted som følge af
en ikke tilstrækkelig medicininstruks fra Odense Kommune
oplyse, hvilke initiativer ministrene vil tage for at sikre
patienternes sikkerhed på bosteder, og hvordan man vil
sikre, at personalet på kommunale og private bosteder har
de nødvendige kvalifikationer for en sikker
medicinhåndtering?”
Jeg vil nu tage over fra social- og indenrigsministeren.
Der skal også herfra lyde en tak til samrådsspørgeren for det
stillede spørgsmål, som jo udspringer af den meget tragiske
sag fra Odense.
Det er helt afgørende for mig, at de borgere, som modtager
sundhedsfaglig behandling på bosteder - og også deres
pårørende - kan have tillid til behandlingen. Det gælder også,
når borgeren behandles med medicin.
For det selvfølgelig helt nødvendigt, at medicinen håndteres
korrekt og af kvalificerede medarbejdere [hvis ikke borgeren
selv kan varetage denne opgave].
1
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
[Ansvarsområder]
[Ledelsen på bostedet]
Det er ledelsen på bostedet, som har ansvaret for, at
medarbejderne har de relevante kvalifikationer til at kunne
yde den nødvendige socialfaglige indsats.
Det er også bostedets ledelse, der har ansvaret for, at den
sundhedsfaglige behandling på bostedet er organiseret
patientsikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Det indebærer blandt andet, at ledelsen skal sørger for, at
bostedet har tilstrækkeligt personale og bemanding, og at
personalet har de nødvendige faglige kvalifikationer. Dette
gælder også i forbindelse med medicinhåndtering.
Hertil kommer, at ledelsen skal sikre en tydelig fordeling af
ansvar og opgaver. Bostedet skal altså organisere sig således,
at personalet kan udføre deres opgaver fagligt forsvarligt.
Det betyder også, at ledelsen skal sikre, at det personale, der
varetager medicinhåndteringen, er oplært i det, og at
arbejdsgange omkring medicinering af patienter er sikre og
forståelige.
Hvis et bosted ikke er i stand til at håndtere en given
sundhedsopgave - for eksempel medicinhåndtering - kan
patienten henvises til den kommunale hjemmesygepleje, som
herefter vil være forpligtet til at levere indsatserne inden for
hjemmesygeplejens rammer.
Det handler altså også om, at bostedet skal være sig sine
begrænsninger bevidst.
Side 2
4
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
2377113_0018.png
[Kommunalbestyrelsen/ den kommunale hjemmesygepleje]
Hvis en borger på et bosted henvises til kommunal
hjemmesygepleje af en læge, er det kommunalbestyrelsens
ansvar, at der tilbydes vederlagsfri hjemmesygepleje. Det
gælder også personer, der har ophold på bosteder.
Hjemmesygeplejen kan for eksempel tilbyde hjælp til
håndtering af medicin, hvis lægen vurderer, at borgeren skal
have hjælp til at dosere medicin eller til at indtage den. Eller
hvis borgeren skal mindes om at tage sin medicin.
Når en borger er henvist til hjemmesygepleje, har
kommunalbestyrelsen ansvar for at føre tilsyn med, at
opgaven udføres korrekt og i overensstemmelse med
almindelig faglige standarder.
[Sundhedspersoners ansvar]
Patientens lægen har et særligt ansvar i forhold til
patienternes medicinering, da det er lægen, der kan ordinere
lægemidler.
Ligeledes har lægen ansvar for at vurdere, om en patient selv
kan håndtere sin medicin. Hvis lægen vurderer, at patienten
ikke kan håndtere medicinen, så skal lægen tage stilling til,
om der er behov for, at hjemmesygeplejen eller personalet på
bostedet hjælper til.
Side 3
5
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
2377113_0019.png
Lægen har også mulighed for at bestemme, at en patient skal
have dosisdispenseret sin medicin. Det vil sige, at medicinen
pakkes i poser til den enkelte patient og hjælper dermed
patienten med at tage den rigtige medicin på det rigtige
tidspunkt.
Såfremt medicinhåndteringen forestås af den kommunale
hjemmesygeplejen eller af ansatte på bostedet, for eksempel
socialpædagoger, vil det pågældende personale i forhold til
medicinhåndteringen fungere som lægens medhjælp.
Medhjælpen har ansvaret for at udføre opgaven fagligt
forsvarligt og i overensstemmelse de givne instrukser.
Medhjælpen har også
pligt til at frasige sig opgaven,
hvis
vedkommende ikke finder sig i stand til at udføre opgaven
forsvarligt. Eller der er mistanke om fejl eller andre
misforståelser. Også her gælder det altså om at være bevidst
om egne begrænsninger.
***
Der er således en række regelsæt, der i samspil sætter
rammerne for fordelingen af ansvar på bosteder.
[Sundhedsfagligt tilsyn og læring]
Derudover har vi Styrelsen for Patientsikkerhed, der som én
af sine hovedopgaver fører tilsyn med blandt andet bosteder,
hvor der foregår sundhedsfaglig behandling. Styrelsen skal
gribe ind, hvor der kan være fare for patientsikkerheden.
Side 4
6
4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
2377113_0020.png
Beslutningen om, hvorvidt et konkret bosted skal have et
tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed afgøres blandt andet
på baggrund af risikoanalyser, klagesager og
bekymringshenvendelser fra patienter og pårørende.
I sit tilsyn med behandlingssteder – fx bosteder, der giver
medicin til beboerne –har styrelsen mulighed for at give
stedet et påbud om at rette op på forhold, der kan være til
fare for patientsikkerheden. Eller give et påbud om
midlertidigt at indstille virksomheden helt eller delvis.
Styrelsen for Patientsikkerhed har både i 2017, 2018 og 2019
ført tilsyn med bosteder som led i styrelsens risikobaserede
tilsyn med behandlingssteder. Styrelsen har på baggrund af
tilsynene i 2017 og 2018 udarbejdet erfaringsopsamlings-
rapporter. Rapporterne viser, at medicinhåndtering hører til
de største patientsikkerhedsmæssige risikoområder på
bosteder.
Derfor er der fortsat behov for at holde et stærkt fokus på
patientsikkerheden på bostederne – også i 2020.
Men tilsyn kan ikke stå alene. Derfor er det også helt
afgørende, at man lærer af de fejl, der begås. Et andet vigtigt
formål med Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn er derfor
også at understøtte læring.
Tallene fra tilsynsbesøgene i 2018 viser, at på langt de flere
af de bosteder, som styrelsen genbesøgte var der sket en
markant forbedring af patientsikkerheden fra første til andet
tilsynsbesøg.
Side 5
7
5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
Men det er også vigtigt, at de bosteder, der ikke modtager et
tilsynsbesøg, bruger styrelsen som kilde til viden og læring
for at styrke patientsikkerheden.
I en spørgeskemaundersøgelse blandt bosteder, der ikke
havde fået tilsynsbesøg i 2018, svarede hele 78 pct.,
alligevel, at de i høj grad eller meget høj grad havde igangsat
eller planlagde at igangsætte initiativer til forbedring af
patientsikkerheden på baggrund af de målepunkter, som
Styrelsen for Patientsikkerhed har udarbejdet til brug for
tilsynsbesøgene.
***
Selvom der stadig er rum for forbedringer, ser Styrelsen for
Patientsikkerhed således en positiv udvikling på området. Og
styrelsen oplever en øget bevidsthed om kravene til den
sundhedsfaglige behandling, som personale på bostederne
varetager.
Men jeg skal ikke lægge skjul på, at det kræver en ihærdig
indsats at løfte den sundhedsfaglige behandling på ALLE
bosteder. Derfor vil Styrelsen for Patientsikkerhed også i
2020 fører tæt kontrol med bosteder, der udfører
sundhedsfaglig behandling.
[Specifikke indsatser ift. bosteder]
I den forbindelse vil jeg fremhæve en række af de øvrige
indsatser, der er iværksat for at højne patientsikkerheden på
bosteder.
Side 6
8
6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
For eksempel udgav Styrelsen for Patientsikkerhed i
november 2019 en revideret guide [pjece] om korrekt
håndtering af medicin. Den er et værktøj for bl.a. personale
og ledelse på bosteder, hvor der håndteres medicin.
Derudover har styrelsen i 2018-19 afholdt fire temadage for
ledere og personale om patientsikkerhed på bosteder. På
disse temadage drøftede man blandt andet vidensdeling fra
bosteder, der har arbejdet systematisk med patientsikkerhed
med henblik på at formidle
best practice.
[Projektet ”I sikre hænder”]
Et andet initiativ er projektet ”I sikre hænder”, hvor man
blandt andet har fokus på at nedbringe antallet af fejl ved
medicinhåndtering på bosteder. Der er som led i projektet
skabt rigtig gode erfaringer med at forbedre
medicinhåndteringen, som bosteder og kommuner kan lære
af.
[Kampagnen ”STOP TÆNK TJEK”]
Derudover har Styrelsen for Patientsikkerhed i samarbejde
med medicin.dk lanceret kampagnen ”STOP TÆNK TJEK”,
der har fokus på 7 lægemiddelgrupper, som udgør en risiko
for patientsikkerheden, hvis de håndteres forkert.
Hovedelementet i kampagnen er fire korte film, der bliver
fortalt fra social- og sundhedsassistenter og sygeplejerskers
perspektiv i et meget enkelt og lettilgængeligt sprog. De
første fire film blev lanceret 17. september 2019. De sidste
tre lanceres i marts 2020.
Side 7
9
7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om kommentar til rapporten SURVIVE – Lad de døde gavne de levende med særlig hovedvægt på rapportens fund, og om rapportens fund og konklusioner giver anledning til initiativer, der tænkes ind i den kommende 10-årsplan for psykiatrien, til sundhedsministeren
[Det
Fælles Medicinkort]
For at personalet på bosteder kan håndtere patienternes
medicin bedst muligt er det helt centralt, at arbejdsgangene
understøttes bedst muligt ved hjælp af teknologi.
Derfor er det også vigtigt, at rigtigt mange kommuner [71 ud
af 98] her med udgangen af 2019 har fået adgang til det
fælles medicinkort. Så de kommunale bosteder kan se
borgeres aktuelle medicinering.
[Afslutning]
Der er således allerede iværksat en række værdifulde
initiativer for at øge fokus på patientsikkerheden på bosteder
og udbrede læring.
Som jeg var inde på, er der fortsat rum for forbedringer, og
derfor skal bostederne og deres ledelser fortsat have fokus på
at nedbringe de fejl, som tilsynet i mange tilfælde har
konstateret.
Styrelsen for Patientsikkerhed vil derfor blive ved med at
holde et skarpt fokus på bostederne. Det samme vil jeg.
Og som sundheds- og ældreminister ser jeg også frem til det
kommende arbejder med at afdække de nærmere
kompetencer i botilbuddene, som social- og
indenrigsministeren sætter i gang i det nye år.
Tak for ordet.
Side 8
10
8