Faggrupper og normering
I indberetningen skal du oplyse antallet af medarbejdere på tilbuddet og deres
samlede antal arbejdstimer fordelt efter deres primære arbejdsfunktion.
Klassificering af medarbejderes arbejdsfunktion efter DISCO-08
Klassifikationen af arbejdsfunktion baserer sig på Danmarks Statistiks
fagklassifikation DISCO-08. Klassificeringen anvendes til at organisere jobs i
forhold til de opgaver der udføres i stillingen. Ifølge klassificeringen skal en
person, der er ansat i en stilling, som kræver udførelse af
socialrådgivningsarbejde,
således klassificeres i undergruppe ”2635
Socialrådgivningsarbejde”,
uanset om den pågældende formelt er kvalificeret til
at udføre socialrådgivningsarbejde. Medarbejderne skal altså klassificeres efter
deres arbejdsopgaver og
ikke
deres uddannelsesmæssige baggrund eller titel.
I tilfælde af, at en medarbejder varetager opgaver i flere kategorier, anbefales det
at følge nedenstående retningslinjer i den anførte rækkefølge ved indplaceringen
af medarbejderen:
1)
Hvor de udførte opgaver kræver færdigheder, der normalt erhverves
gennem forskellige niveauer af uddannelse og erfaring, bør
arbejdsfunktioner klassificeres i overensstemmelse med det højeste
færdighedsniveau. Alle arbejdsfunktioner er tildelt et færdighedsniveau
gående fra 1-5. Færdighedsniveauet angiver hvor højt uddannelses eller
erfaringsniveau, det normalt kræves for at udføre arbejdsfunktionen. I
nedenstående tabel er færdighedsniveauet for arbejdsfunktionerne angivet.
Borgerrettede opgaver prioriteres over administration, rengøring og
lignende.
Giver ovenstående to kriterier ikke en afklaring, skal medarbejderen
indplaceres efter hvor de lægger flest arbejdstimer.
Kun personer, som bruger mere end halvdelen af deres tid på
ledelsesmæssige
opgaver, kan klassificeres i kategorien ”Ledere”.
sammenhængen
mellem
DISCO-08
og
2)
3)
4)
I nedenstående tabel er
arbejdsfunktionerne opgjort.
Borgerrettede timer og udregning af normering
Når du har indberettet antallet af ansatte og antal arbejdstimer, skal du indberette,
hvor mange af medarbejdernes timer, der er borgerrettede. Ved borgerrettede
timer forstås de arbejdstimer, hvor borgeren er i fokus
–
enten fordi man fysisk er
tilstede hos borgeren, eller fordi man varetager dokumentation, journalopfølgning
eller lignende, der vedrører borgeren. Arbejde, der ikke er borgerrettet, kan fx
være udarbejdelse af vagtplan, personalemøder mv.
På baggrund af det indberettede antal pladser og antal borgerrettede timer, bliver
normeringen for hver afdeling og tilbudstype automatisk beregnet. Normering
opgøres som antallet af borgerrettede timer pr. uge pr. plads. Normeringen
opgøres ud for hver tilbudstype på tilbuddets afdelinger. I opgørelsen af
normeringen skelnes der altså ikke mellem de forskellige arbejdsfunktioner.
3