Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2513679_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 6930
Doknr.
487128
Dato
14-01-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 4. oktober 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 914 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besva-
res endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 914:
”Vil ministeren komme med et bud på, hvad det vil koste at etablere en lovsik-
ret ret for børn og voksne til ambulant behandling for vold, som den Mødrehjæl-
pen har beskrevet i deres henvendelse af 9. september 2021 til Social- og Æl-
dreudvalget, jf. SOU alm. del – bilag 385, og som ligeledes blev drøftet i et fo-
retræde den 30. september 2021 i Social- og Ældreudvalget, hvor Mødrehjæl-
pen deltog sammen med Dialog mod Vold?”
Svar:
I henvendelsen fra Mødrehjælpen opfordres der til, at der etableres en lovsikret
ret til ambulant behandling for børn og voksne, der oplever vold i deres nære
relationer. Tilbuddet skal være et alternativ til et ophold på et krisecenter.
Det skal understreges, at kommunerne allerede i dag skal træffe beslutning om
foranstaltninger til børn og unge, når barnet eller den unge har behov for særlig
støtte, uanset hvad årsagen til støttebehovet er. Foranstaltninger kan for ek-
sempel være behandling af barnet eller den unges problemer, herunder ambu-
lant psykologbehandling. Kommunerne kan vælge at benytte egne interne leve-
randører eller eksterne leverandører, herunder civilsamfundsorganisationer
som udførende led. Afgørelse om behandling kan træffes, uanset om forældre-
myndighedsindehaveren samtykker.
Dertil kommer, at en kommune har pligt til at benytte et af de danske børne-
huse som led i den børnefaglige undersøgelse, hvis der er viden eller mistanke
om, at et barn har været udsat for overgreb, og når politi eller sundhedsvæsen
er involveret i sagen. I børnehusene samles relevante myndigheder for at sikre
en koordineret og tværfaglig indsats af høj kvalitet i sager om seksuelle eller
voldelige overgreb.
Ambulant behandling og forudsætninger ved beregning
I svaret lægges til grund, at målgruppen er voksne, som udsættes for vold i
nære relationer, samt deres børn. Det er vanskeligt at estimere, hvad de sam-
lede omkostninger forbundet med ambulant behandling vil være, da det vil af-
hænge af forslagets konkrete udformning og indhold.
Det lægges til grund for denne besvarelse, at rettigheden følger et selvmøder-
princip, hvor voksne, der oplever vold i nære relationer, samt deres børn selv
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 914: Spm. om, hvad det vil koste at etablere en lovsikret ret for børn og voksne til ambulant behandling for vold, til social- og ældreministeren
2513679_0002.png
kan henvende sig og bede om hjælp. Selvmøderprincippet medfører dog, at
det bliver vanskeligt for kommunerne at styre indsatsen, hvorfor der er risiko for
højere udgifter. Beregningen omfatter ikke et estimat af eventuelle udgifter til
godkendelse af tilbud, visitation eller, at der vil være klageadgang. Såfremt
disse elementer skal være en del af modellen, vil der derfor skulle afsættes
yderligere midler hertil. Endelig er det vanskeligt at estimere omfanget af den
potentielle målgruppe, samt hvor mange der vil benytte sig af tilbuddet. Der
knytter sig derfor meget stor usikkerhed til besvarelsen af spørgsmålet.
Det antages beregningsteknisk, at enhedsudgifter til den ambulante behandling
vil svare til det psykologbehandlingsforløb, som tilbydes kvinder og ledsagende
børn, der tager ophold på et kvindekrisecenter efter servicelovens § 109, stk. 8
og 9, dvs. 10 timers psykologbehandling for kvinder og 4-10 timers psykologbe-
handling for ledsagende børn, hvor behandlingen vil forestås af en autoriseret
psykolog. Det bemærkes i den forbindelse, at der ved en times psykologbe-
handling forstås konsultationer, der varer 45-60 minutter, og at honoraret herfor
inkluderer de opgaver, som er relateret til den konkrete konsultation, herunder
forberedelse, afregning, tidsbestilling, føre optegnelse mv.
Beregningen baserer sig alene på direkte udgifter til et psykologbehandlingsfor-
løb efter en vægtet timeløn for hhv. kommunalt ansatte psykologer og privat-
praktiserende psykologer. Der tages ikke højde for eventuelle udgifter forbun-
det med tolkebistand, transport for tolkebistand og omkostninger forbundet
med tilsyn af ordningen. Der er i beregningen heller ikke medtaget udgifter for
administration eller sagsbehandling.
Derudover tages der i beregningerne udgangspunkt i, at ikke alle i målgruppen
vil benytte alle ti timers behandling, ligesom nogle vil fravælge ordningen. Til
beregningerne bruges derfor en benyttelsesgrad på ca. 80 pct., som baserer
sig på resultat fra en tidligere evaluering af psykologbehandlingstilbud på krise-
centre
1
. Det skal desuden bemærkes, at en del af målgruppen allerede modta-
ger hjælp fra kommunerne og civilsamfundet.
Data og opgørelsesmetode
Til at estimere, hvor mange der vil benytte tilbuddet om ambulant voldsbehand-
ling, anvendes kvindekrisecenterstatistikken, som varetages af Danmarks Stati-
stik og omfatter alle kvinder og ledsagende børn med ophold på et kvindekrise-
center (§ 109) i løbet af et år. Derudover anvendes LOKK - Landsorganisation
af Kvindekrisecentres årsstatistik 2019, som bl.a. omfatter henvendelser fra
kvinder til kvindekrisecentre.
De to datakilder kan give viden om, hvor mange voldsramte kvinder der i dag
rækker ud efter hjælp ved enten at tage ophold på et kvindekrisecenter eller
rette henvendelse om at få ophold eller rådgivning. Tallene kan således anven-
des som estimat for, hvor mange i målgruppen af voldsudsatte kvinder der kan
forventes at ville tage imod et tilbud om ambulant behandling. Det forventes, at
der vil være nogle i gruppen, som ønsker udelukkende at tage ophold på kvin-
dekrisecenter og ikke gøre brug af et tilbud om ambulant behandling. Omvendt
kan der ligeledes være voldsramte kvinder, som ikke modtager eller søger om
hjælp på landets kvindekrisecentre i dag, og som dermed ikke indgår i de to
datakilder, som ville tage imod tilbuddet om ambulant behandling. Det kan an-
ses som sandsynligt, at målgruppen for ambulant behandling vil være større
end målgruppen for ophold på et krisecenter, da ambulant behandling kan op-
fattes som et mindre indgribende tiltag. Derudover er der kvinder, som i dag
1
Socialstyrelsen 2015: ”Psykologsamtaler til kvinder på krisecenter. Evaluering af indsatsen”
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 914: Spm. om, hvad det vil koste at etablere en lovsikret ret for børn og voksne til ambulant behandling for vold, til social- og ældreministeren
2513679_0003.png
modtager ambulant behandling og rådgivning hos tilbud forankret i civilsamfun-
det som Mødrehjælpen, Dialog Mod Vold mv. Disse er ikke omfattet i de to da-
takilder.
Det er på baggrund af kvindekrisecenterstatistikken muligt at opgøre antallet af
børn, som ledsager deres mor på et kvindekrisecenter. Der indgår dog ikke op-
lysninger i LOKKs årsstatistik om, hvorvidt kvinderne har børn. Antallet af børn
af kvinder, som har henvendt sig til kvindekrisecentrene, er derfor skønnet ud
fra forholdet mellem antallet af kvinder og ledsagende børn i kvindekrisecenter-
statistikken.
Det er ikke muligt med data at opgøre omfanget af mænd, som tager ophold på
og henvender sig til et krisecenter. Til at estimere omfanget af mænd og med-
følgende børn anvendes forholdet mellem antallet af mænd og kvinder, der er
skønnet at blive udsat for fysisk partnervold årligt (hhv. 19.000 og 38.000
mænd og kvinder
2
).
Derudover viser LOKKs årsstatistik udelukkende antallet af henvendelser og
ikke antallet af kvinder, der har henvendt sig. Der kan således være kvinder,
som har henvendt sig flere gange og dermed vil indgå flere gange i opgørel-
sen. Ligeledes kan der være kvinder, som både har henvendt sig til og taget
ophold på et kvindekrisecenter, og som dermed også vil indgå flere gange i op-
gørelsen.
Det forudsættes desuden i opgørelsen, at mænd henvender sig til krisecen-
trene i samme grad som kvinder, og at de har lige så mange ledsagende børn
med sig. Der findes dog tal fra 2014, som peger på, at mænd, som tager op-
hold på mandekrisecentre, har færre børn med.
3
Omkostninger forbundet med en lovsikret ret til ambulant behandling
Da der er stor usikkerhed forbundet med, hvor mange voksne og børn der kan
forventes at benytte sig af tilbuddet om ambulant behandling, beregnes om-
kostningerne for tre mulige målgrupper: 1) antallet af personer på krisecentre,
2) antallet af personer, der henvender sig til krisecentre, og 3) både antallet af
personer, der tager ophold på og henvender sig til krisecentre.
Med afsæt i ovenstående kan det skønnes, at mellem ca. 4.600 og 21.100
voksne og børn vil tage imod tilbuddet om ambulant behandling. Det vurderes
dermed, at en lovsikret ret til ambulant behandling for voldsudsatte børn og
voksne vil koste fra ca. 30 mio. kr. op mod 135-140 mio. kr. om året,
jf. tabel 1.
2
3
Syddansk Universitet 2018: ”Vold og seksuelle krænkelser”
Socialstyrelsen 2016: ”Årsstatistik 2014 – Mænd på mandecenter og mandekrisecenter”
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 914: Spm. om, hvad det vil koste at etablere en lovsikret ret for børn og voksne til ambulant behandling for vold, til social- og ældreministeren
2513679_0004.png
Tabel 1
Skøn over omkostninger forbundet med en lovsikret ret til ambulant behandling for voldsramte
voksne og deres børn
Kvinder med
børn
Personer med ophold
på et krisecenter
Personer, der har
henvendt sig til et kri-
secenter
Beregningsteknisk
målgruppe (ophold
og henvendelser)
1.100
Mænd med
børn
600
Ledsagende
børn
2.900
Børn og for-
ældre i alt
4.600
Beløb
29,8 mio. kr.
4.100
2.000
10.500
16.600
107,6 mio. kr.
5.200
2.600
13.400
21.100*
136,7 mio. kr.
*Antallet af personer med ophold på et krisecenter og personer, der har henvendt sig til et krisecenter, summer
ikke i den beregningstekniske målgruppe, fordi det samlede antal er afrundet til nærmeste hundrede. Sumtotalen
for beløb afviger som også som resultat af dette.
Anm.: Antallet af kvinder med børn og ledsagende børn med ophold på et krisecenter er opgjort på baggrund af
statistikken over kvindekrisecentre (§ 109), som personer med et ophold i 2019. Kvinder og ledsagende børn
med anonymt ophold kan optræde flere gange i opgørelsen. Antallet af henvendelser til krisecentrene er opgjort
på baggrund af LOKKs Årsstatistik 2019. I opgørelsen er medtaget henvendelser til kvindekrisecentre (§ 109),
foretaget af kvinden selv (ikke af pårørende, myndigheder mv.). Der er opregnet fra 45 krisecentre (der har indbe-
rettet til Årsstatistikken 2019), til 54 krisecentre (antal krisecentre ultimo 2019). Årsstatistikken indeholder ikke
oplysninger om, hvorvidt kvinderne har børn. Antallet af mødre og børn er beregnet ud fra forholdet mellem antal-
let af kvinder i alt og antallet af hhv. mødre og ledsagende børn i kvindekrisecenterstatistikken. Kvinder, som har
henvendt sig flere gange, optræder flere gange i opgørelsen. Ligeledes optræder kvinder, der både har henvendt
sig til et krisecenter og har taget ophold på et krisecenter, flere gange. Kvindekrisecenterstatistikken og Årsstati-
stikken omfatter udelukkende kvindekrisecentre efter servicelovens § 109. Tilbud, som tilbyder ambulant behand-
ling og rådgivning, som ikke er oprettet og drives efter § 109, er ikke omfattet. Antallet af mænd med børn og led-
sagende børn, der hhv. tager ophold på og henvender sig til et krisecenter, er beregnet på baggrund af antallet af
kvinder med børn og ledsagende børn. I opregningen er der taget udgangspunkt i forholdet mellem de 38.000
kvinder og 19.000 mænd, der årligt udsættes for fysisk partnervold ifølge tal fra SDU. Der er afrundet til nærme-
ste 100. Der er stor usikkerhed forbundet med tallene.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata og LOKKs Årsstatistik 2019..
Med venlig hilsen
Astrid Krag
4