Folketingets Social- og Ældreudvalg
Christiansborg
8. november 2021
Svar på Social- og Ældreudvalgets spørgsmål nr. 913 (Alm. del) af
1. oktober 2021 stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere AE Rådets analyse, som viser positive økonomiske ef-
fekter af et uddannelsesløft op socialområdet? Der henvises til:
https://www.ae.dk/analyse/2021-09-oekonomiske-effekter-af-uddannelsesloeft-
paa-socialomraadet
Svar
Analysen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) undersøger effekten på den
strukturelle beskæftigelse, strukturelt BNP, den strukturelle offentlige saldo og
holdbarhedsindikatoren (HBI) af at øge antallet af dimittender fra de socialpæda-
gogiske uddannelser med 6.350 frem mod 2030, i kombination med en benyttelse
af jobrotationsordningen.
Finansministeriet har
ikke
foretaget sin egen vurdering af effekten af at øge antal-
let af socialpædagoger på den måde, som det er skitseret i rapporten. Finansmini-
steriet bemærker, at analysen ikke fremlægger forslag til, hvordan optaget på ud-
dannelserne skal forøges, og således mere har karakter af et regneeksempel. Den
beregner således effekten af et uddannelsesløft,
betinget af
at uddannelsesoptaget
øges gennem politiske tiltag.
Derudover bemærker Finansministeriet til AEs analyse, at:
•
der i beregningerne af arbejdsudbudseffekter benyttes et højere gennem-
slag for opkvalificering fra ufaglært til MVU, end hvad der er Finansmini-
steriets udgangspunkt. Forhold beskrevet nedenfor kan dog tale for, at det
er en rimelig antagelse i beregningerne af opkvalificering via meritpæda-
goguddannelsen.
der forudsættes en fuld produktivitetsgevinst ved uddannelsesløftet som
omsættes til højere kvalitet i den offentlige service via stigende lønudgifter.
Det bemærkes, at Finansministeriet som udgangspunkt anvender et min-
dre gennemslag af uddannelsesløft på produktivitet på to tredjedele. Det
•
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K