Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 11277
Doknr.
340555
Dato
08-12-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 13. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 90 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 90:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 11. november 2020 fra Michael Pedersen,
Hedensted om retssikkerhed for borgere med handicap, jf. SOU alm. del - bilag 63?”
Svar:
Da jeg ikke kan udtale mig om verserende sager hos Ankestyrelsen, vil jeg afholde mig
fra at kommentere den konkrete sag nærmere. Jeg læser dog af henvendelsen en gene-
rel utilfredshed med både kommunen og Ankestyrelsen.
Det er selvfølgelig helt centralt for retssikkerheden på det sociale område, at der er et
velfungerende klagesystem, og at man som borger kan have tillid til, at klagesystemet
træffer afgørelser på et objektivt og oplyst grundlag.
Selv om Ankestyrelsen organisatorisk hører under Social- og Indenrigsministeriet, er
Ankestyrelsen uafhængig i sin afgørelsesvirksomhed, og er ikke underlagt instruktion
fra ministeriet. Efter § 50, stk. 4, i retssikkerhedsloven, er Ankestyrelsens afgørelser
som klagemyndighed således endelige og kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed, ligesom Ankestyrelsen efter samme lovs § 68, stk. 1, også er uafhængig af
instruktioner vedrørende afgørelsen af den enkelte sag.
Hverken ministeriet eller jeg har derfor mulighed for at træffe afgørelse i konkrete
sager, som Ankestyrelsen behandler eller har behandlet som klagemyndighed, ligesom
Ankestyrelsen som klagemyndighed heller ikke kan pålægges at træffe en bestemt
afgørelse. Ministeriet kan heller ikke på anden vis gribe ind i afgørelsen eller behand-
lingen af en konkret sag.
Systemet er netop skruet sådan sammen for at sikre, at der ikke sker utidig indblan-
ding eller indgår uvedkommende hensyn, når Ankestyrelsen træffer afgørelser. Det er
et vigtigt retssikkerhedsmæssigt hensyn, og jeg har ikke noget som helst grundlag for
at antage, at Ankestyrelsen skulle varetage uvedkommende hensyn.
Om Ankestyrelsens rolle som klageinstans kan jeg derudover generelt oplyse, at Anke-
styrelsen kan efterprøve retlige spørgsmål i en sag, dvs. om en kommune f.eks. har
fulgt de almindelige forvaltningsretlige principper om lovlig forvaltning. Ankestyrelsen
har i deres behandling mulighed for at hjemvise eller ophæve en kommunes afgørelse,
hvis der er begået væsentlige fejl i sagsbehandlingen, som har haft betydning for afgø-
relsens gyldighed. Ankestyrelsen kan også vælge at sætte deres materielle afgørelse i