Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 6663
Doknr.
470514
Dato
28-09-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 22. september 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 887 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Ambo-Rasmussen (V).
Spørgsmål nr. 887:
”Vil
ministeren oplyse, hvorfor uddannelsesbidraget fra samværsforælder til
bopælsforælder, ikke går direkte til barnet, men skal sendes til
bopælsforælderen?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at efter § 13 i lov om børns forsørgelse (børnebidragsloven) er
et barns forældre hver for sig forpligtet til at forsørge barnet. Barnet skal
forsørges, opdrages og uddannes under hensyn til forældrenes livsvilkår og
barnets bedste. Opfylder en af forældrene ikke forsørgelsespligten over for
barnet, kan Familieretshuset pålægge den pågældende forælder at betale
bidrag til barnets forsørgelse.
Bidragspligten ophører som udgangspunkt, når barnet fylder 18 år. En forælder
kan dog pålægges at betale uddannelsesbidrag, hvis et barn mellem 18 og 24
år modtager undervisning eller er under uddannelse, og den anden forælder
fortsat har forsørgelsesudgifter til barnet. Der kan kun fastsættes
uddannelsesbidrag, hvis den anden forælder ikke deltager i forsørgelsen af
barnet i fornødent omfang.
Bidrag, herunder uddannelsesbidrag, tilkommer efter § 18 i børnebidragsloven
barnet, men retten til at kræve bidrag fastsat og til at indkræve bidraget har
den, der afholder udgifterne ved barnets forsørgelse, hvis den pågældende har
eller ved forældremyndighedens ophør havde forældremyndigheden over
barnet eller lovligt har barnet i pleje. Et barn kan således ikke selv søge om
bidrag og bliver heller ikke inddraget i behandlingen af sagen. Dette gælder
også, selvom barnet har egen bolig. Baggrunden er, at forsørgelsen af et barn
er forældrenes fælles ansvar.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
1