Enhed
Ældre
Sagsbehandler
Koordineret med
Sagsnr.
2021 - 2373
Doknr.
398319
Dato
14-04-2021
Kommissorium for arbejdsgruppe for løsninger til at un-
derstøtte at uønskede medarbejdere ikke får ansættelse i
ældreplejen
Der er rejst politisk ønske om at se på mulige løsninger til at sikre, at kun egnede
medarbejdere opnår ansættelse i ældreplejen. Ønsket er opstået på baggrund
af en række sager om grove svigt i ældreplejen, af
medarbejdere, der ikke havde
de faglige eller menneskelige kvalifikationer til at arbejde i ældreplejen.
Ud over at der med nærværende arbejde er fokus på at finde løsninger, der kan
bidrage til, at kun egnede medarbejdere
opnår
ansættelse i ældreplejen, er der
i regi af ældretopmødet også igangsat et arbejde i forhold til udvikling af kvalitet
og kompetencer samt i forhold til at have fokus på at udvikle tilsynene, så der
bl.a. er fokus på læring. Derudover er der særskilt fokus på ledelse, som et cen-
tralt fokusområde for at skabe udvikling. Arbejdet på disse områder vil også bi-
drage til at understøtte en videre udvikling i ældreplejen og vil også bidrage til at
sikre de rigtige kompetencer og undgå svigt i ældreplejen.
Baggrund for arbejdsgruppen
B 62 og B 73: Autorisationsordning af social- og sundhedshjælpere
I forbindelse med behandlingen af B 62 og B 73 om indførelse af autorisations-
ordning af social- og sundhedshjælpere den 18. december 2020 meldte sund-
heds- og ældreministeren ud, at der vil blive nedsat en arbejdsgruppe, som skal
se på mulige løsninger til, hvordan man i ældreplejen kan få værktøjer til at un-
derstøtte, at såkaldte brodne kar ikke får arbejde på området.
B 30: Pligt til indhentning af offentlige straffeattester ved ansættelse af personale
og ledelse i pleje- og omsorgssektoren
I forbindelse med behandlingen af B 30 om pligt til indhentning af offentlige straf-
feattester ved ansættelse af personale og ledelse i pleje- og omsorgssektoren
for både private og offentlige arbejdsgivere den 13. januar 2021 meldte sund-
heds- og ældreministeren ud, at den pågældende arbejdsgruppe også skulle un-
dersøge dette.
Registerordning over tidligere ansættelser i pleje- og omsorgssektoren
På samråd J og K om at forhindre svigt i ældreplejen den 3. november 2020
nævnte sundheds- og ældreministeren, at det er helt afgørende, at der i forbin-
delse med ansættelser i ældreplejen gennemføres en ansvarlig og grundig an-
sættelsesprocedure for at afdække, om ansøgeren er den rette person til jobbet.
Ministeren tilkendegav, at en af løsningerne til at understøtte kommunerne i
endnu højere grad kan være et register over tidligere ansættelser i ældreplejen,
som ledelsen i ældreplejen kan tilgå.
Gældende regler
Fra den 7. juli 2019 har kommunerne haft mulighed for at indhente offentlige
straffeattester i forbindelse med konkrete ansættelser i pleje- og omsorgssekto-
ren. Private aktører har ikke mulighed for at indhente offentlige straffeattester,
men kan indhente en privat straffeattest. Offentlige straffeattester kan gå 10 år
tilbage, mens private straffeattester kan gå 5 år tilbage.
1