Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2457058_0001.png
Finansudvalget 2020-21
L 239 - endeligt svar på spørgsmål 45
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
22. september 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 45 (L 239) af 7.
september 2021 stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for det demografiske træk og oplyse hvor meget der er
afsat, hvad løftet er og hvor mange varme hænder, der skal ansættes på den
baggrund?
Svar
Det forudsættes i svaret, at der spørges til 2022.
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør, hvor me-
get ressourceanvendelsen til det samlede offentlige forbrug rent mekanisk vil æn-
dre sig, hvis befolkningssammensætningen ændrer sig, og det forudsættes, at den
reale udgift pr. bruger er fastholdt uændret, dog med en korrektion for delvis sund
aldring. Væksten i det demografiske træk er i 2022 beregnet til 0,5 pct.,
jf. tabel 1.
Beregningen af det demografiske træk er senest opdateret i forbindelse
Opdateret
2025-forløb,
august 2021, herunder med afsæt i den nyeste befolkningsprognose fra
DREAM og Danmarks Statistik samt et opdateret udgiftsgrundlag. Der henvises i
øvrigt til
Opdateret 2025-forløb,
august 2021.
Tabel 1
Vækst i demografisk træk og offentligt forbrug i 2022
Pct.
Demografisk træk
Offentligt forbrug
- korrigeret for midlertidige forhold relateret til covid-19
0,5
-1,8
0,7
Kilde:
Økonomisk Redegørelse,
august 2021.
På baggrund af finanslovforslaget for 2022 skønnes den offentlige forbrugsvækst
til -1,8 pct. Det skal primært ses i lyset af, at udgiftsniveauet normaliserer sig efter
et exceptionelt højt niveau i 2021 grundet merudgifter relateret til håndteringen af
covid-19, herunder indkøb af værnemidler og vacciner samt testindsatsen. Korri-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 845: Spm. om ministeren vil oplyse det demografiske træk, til finansministeren
Side 2 af 2
geret for ekstraordinære midlertidige forhold relateret til covid-19 skønnes real-
væksten i det offentlige forbrug til 0,7 pct. Væksten i det demografiske træk er
som nævnt beregnet til 0,5 pct. i 2022.
Den offentlige forbrugsvækst afspejler blandt andet de aftalte løft til kommunerne
og regionerne i forbindelse med økonomiaftalerne for 2022. I den forbindelse
blev der aftalt et løft på 1,4 mia. kr. i kommunerne og 1,2 mia. kr. i regionerne i
2022, hvormed der gives mulighed for at dække den demografiske udvikling.
Det er op til de enkelte kommunale, regionale og statslige institutioner at afgøre,
om de vil anvende deres budgetter på løn til offentligt ansatte eller fx køb af ydel-
ser fra den private sektor. Det er således ikke muligt på forhånd at vurdere, hvor
mange ”varme hænder”
der ansættes på baggrund af finanslovforslaget og økono-
miaftalerne for 2022. Det kan dog oplyses, at der skønnes et niveau for den of-
fentlige beskæftigelse på 846.000 personer i 2022 i
Økonomisk Redegørelse,
august
2021.
Det er et mål for regeringen, at pengene følger med, når der kommer flere børn
og ældre. Regeringen vil fremsætte sit forslag til en velfærdslov, der har til formål
at sikre dette, til efteråret.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister