Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2444252_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Samrådsspørgsmål AN
9. september kl. 14-15
Lokale S-092
Ca. 10 min.
Besvarelse af samrådsspørgsmål
AN
Social- og Ældreudvalget
Samrådsspørgsmål AN
Finder ministeren, at lovgivningen på området er tilstrækkelig og
rimelig, når forældrene til et døende barn, der er anbragt i pleje,
kun kan få samvær tre gange en halv time om ugen?
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for invitationen i dag og for muligheden for at
drøfte et emne, der er vigtigt for mig og regeringen:
nemlig hvordan vi sikrer børns rettigheder, herunder
retten til samvær med forældre og netværk under en
anbringelse.
Jeg er i dagens samråd blevet bedt om at forholde mig
til, om lovgivningen på området er tilstrækkelig og
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 837: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/9-21 om at lovgivningen er urimelig ift. at forældrene til et døende barn, der er anbragt i pleje, kun kan få samvær tre gange en halv time om ugen, til social- og ældreministeren
rimelig med udgangspunkt i en konkret sag om et
døende barn, der er anbragt uden for hjemmet.
Jeg vil starte med at sige, at det er en utrolig ulykkelig
sag.
Det er så ubærligt, at et barns liv skal slutte, før det
overhovedet rigtig er begyndt.
Og det er det modsatte af, hvad vi som forældre
forestiller os, når vi drømmer om vores børns fremtid.
Fordi det er naturstridigt, at vores børn skal her fra før
os selv.
Jeg tror, at vi er mange, der ud fra mediernes dækning
af sagen har tænkt, om det virkelig kan være rigtigt, at
forældrene ikke kan få lov at tilbringe mere af den
sidste tid sammen med deres barn.
[Vi har regler, der sikrer samvær ud fra barnets bedste]
I sådan en situation kan man ikke undgå at have stor
medfølelse for hele familien, der står i en meget
vanskelig situation.
Jeg er selv mor og ved, at man som forældre
selvfølgelig ville ønske at tilbringe mest mulig tid
sammen med sit barn, hvis éns barn var meget sygt
og er på hospice.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 837: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/9-21 om at lovgivningen er urimelig ift. at forældrene til et døende barn, der er anbragt i pleje, kun kan få samvær tre gange en halv time om ugen, til social- og ældreministeren
Derfor har jeg også stor forståelse for forældrenes
frustration og sorg over kommunens beslutning om, at
forældrene kun må se barnet på bestemte tidspunkter
og i kort tid af gangen.
Der er dog tilfælde, hvor det er nødvendigt at træffe
sådan en beslutning for at passe på barnet.
Udgangspunktet er i dag, at barnet har ret til samvær
med familie og netværk under anbringelsen.
Men, det står også klart i servicelovens § 71, at
samvær og kontakt mellem børn, der er anbragt, og
deres familie skal ske ud fra, hvad der er til barnets
bedste.
Kommunen har pligt til at støtte samværet. Men også
det skal ske ud fra en vurdering af, hvad der er til
barnets bedste.
Her skal kommunen lægge vægt på barnets sundhed
og udvikling og formålet med anbringelsen.
Reglerne giver også mulighed for, at kommunen kan
træffe afgørelse om, hvor ofte og hvordan samværet
skal foregå. Hvis det er nødvendigt. Ligeledes ud fra et
hensyn til barnets bedste.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 837: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/9-21 om at lovgivningen er urimelig ift. at forældrene til et døende barn, der er anbragt i pleje, kun kan få samvær tre gange en halv time om ugen, til social- og ældreministeren
De eksisterende regler for samvær mellem anbragte
børn og deres forældre har altså et klart fokus på
barnets tarv.
Og det mener jeg, er det helt rigtige.
Derfor er jeg også glad for, at vi i foråret indgik en bred
og ambitiøs aftale om Børnene Først med stort set
samtlige partier i folketinget.
Med aftalen styrkes børns stemme og rettigheder
nemlig yderligere.
En af de ændringer, vi aftalte, er, at børn får ret til at
være med til at bestemme, hvor og hvordan samværet
skal foregå.
Og om der eksempelvis skal være en person tilstede,
der kan støtte barnet i at være sammen med
forældrene.
Det er tiltag, som jeg mener, er med til at sætte en tyk
streg under, at hensynet til barnet skal veje tungest,
når kommunen træffer beslutninger om, hvad der skal
ske i et barns sag.
[Vi skal sætte barnets tarv over hensynet til forældrene]
Så vidt jeg forstår, har kommunen i den konkrete sag
en tæt og løbende dialog med det sundhedsfaglige
personale, der tager sig af behandlingen af barnet.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 837: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/9-21 om at lovgivningen er urimelig ift. at forældrene til et døende barn, der er anbragt i pleje, kun kan få samvær tre gange en halv time om ugen, til social- og ældreministeren
2444252_0005.png
Og kommunen har baseret afgørelser om samvær på
de medarbejderes vurdering af, hvad barnet kan klare.
En vurdering der løbende er blevet justeret, sådan at
forældrene, som jeg forstår det, nu har fået sat
samværet op til 1�½ time tre gange om ugen.
Det siger sig selv, at i sager, hvor barnets
sundhedsmæssige forhold fylder meget, vil den
sundhedsfaglige vurdering af barnets behov også
fylde meget i kommunens beslutning om samvær.
Jeg mener, at vi skylder det enkelte barn at træffe en
beslutning om at begrænse samværet med
forældrene, hvis de faglige vurderinger taler for det.
Også selvom forældrene havde måttet ønske det
anderledes.
For barnets bedste må og skal være vores
hovedfokus.
Det er også noget af det, der står meget højt på
regeringens dagorden: at vi styrker børns stemme og
anerkender børn i deres egen ret.
Vi vil være på børnenes side.
Ofte kommer diskussionerne til at kredse om
forældrenes ret til deres barn. For eksempel retten til
at se barnet.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 837: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/9-21 om at lovgivningen er urimelig ift. at forældrene til et døende barn, der er anbragt i pleje, kun kan få samvær tre gange en halv time om ugen, til social- og ældreministeren
Men vi skal insistere på at sættes barnets bedste først,
hvis vi virkelig mener det, vi har aftalt i Børnene Først.
Når det er sagt, mener jeg også, at det er vigtigt, at vi
står klar til at støtte barnets forældre og familie, når
barnet anbringes.
Vi må for eksempel ikke tabe forældre, der kan være
en stor ressource i barnets liv.
Og for hvem det som oftest vil være afgørende at få
mulighed for at være en del af barnets liv.
Derfor blev regeringen og partierne bag aftalen om
Børnene Først også enige om, at reglerne om støtte til
forældre, hvis barn er anbragt uden for hjemmet, skal
gøres klarere.
Så vi sikrer, at forældrene får tilbudt den nødvendige
støtte.
[Vi skal ikke gå ind i faglige vurderinger på
Christiansborg]
Til sidst vil jeg advare i mod, at vi her på
Christiansborg tror, at vi kan eller skal lægge endnu
flere krav ned over det arbejde, der foregår ude i
kommunerne.
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 837: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/9-21 om at lovgivningen er urimelig ift. at forældrene til et døende barn, der er anbragt i pleje, kun kan få samvær tre gange en halv time om ugen, til social- og ældreministeren
Som politikere er det vores opgave at sikre, at
lovgivningen er på plads, så udsatte børn kan få den
rette hjælp.
Men vi skal overlade de konkrete faglige vurderinger til
de fagpersoner, der er tæt på barnet. I det her tilfælde
er det især de faglige vurderinger fra det
sundhedsfaglige personale på det hospice, hvor
barnet er.
Vi skal have tillid til fagligheden.
Og til medarbejderne som er uddannet til netop at
træffe de svære beslutninger, og som til daglig går på
arbejde for at støtte borgerne bedst muligt.
I stedet for at tro at indsatsen bliver bedre, hvis vi
stiller flere krav til hvordan, man som sagsbehandler
skal løse sit arbejde, skal vi give plads til, at ledere og
medarbejdere ude i kommunerne kan træffe de rigtige
beslutninger for den enkelte borger.
[Afslutning]
For at opsummere til sidst: Det er altid barnets bedste,
der skal være hovedfokus, når kommunen træffer
afgørelse om samvær med forældrene. Altid.
Det er det allerede i de regler for samvær under
anbringelsen, som vi har i dag.
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 837: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/9-21 om at lovgivningen er urimelig ift. at forældrene til et døende barn, der er anbragt i pleje, kun kan få samvær tre gange en halv time om ugen, til social- og ældreministeren
Jeg forstår godt, at de biologiske forældre i denne sag
naturligvis ønsker at være mest muligt tid sammen
med deres søn i den korte tid, han har tilbage.
Her må vi dog også holde fast i den ambition, der
afspejles i aftalen om Børnene Først: Det er barnets
bedste, der skal sættes først. Også selvom det må ske
på bekostning af forældrenes ønsker.
Vi skal turde at stå på barnets side. Også når det
bliver svært.
Det er ikke os politikere her på Christiansborg, der har
indsigten og fagligheden til at vurdere, hvad der er
bedst for det lille barn her. Det har derimod de
mennesker, der er tæt på drengen i det daglige. Og
det er speciallægerne på den relevante
sygehusafdeling og specialisterne på det pågældende
hospice.
Vi skal som politikere sikre os, at rammerne er på
plads til, at børn kan få den rigtige hjælp og støtte.
Det gør vi ikke ved at lovgive helt ned i detaljen.
Men i stedet ved at give plads og vise tillid til den høje
faglighed som medarbejderne, der er tæt på borgene,
har.
Tak for ordet.
8