Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2455678_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 6285
Doknr.
470066
Dato
04-10-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 6. september 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 820 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 820:
”Ministeren bedes indhente svar fra alle kommuner, om de har tilbudt ældre en ho-
vedrengøring, som indgik i ældreaftalen
vedr. coronahjælp?”
Svar:
I Aftale af 1. maj 2020 om initiativer for svækkede ældre i forbindelse med CO-
VID-19 (Ældreaftalen) blev aftaleparterne bl.a. enige om, at perioden med be-
grænsninger i hjælpen kunne have efterladt et efterslæb særligt i forhold til ren-
gøring, og at kommunerne derfor skulle tilbyde berørte borgere en grundig ren-
gøring.
Ældreaftalens fokus på et eventuelt behov for ekstra rengøring var relateret til,
at det i foråret 2020 ved en midlertidig bekendtgørelse blev muligt for kommu-
nerne at begrænse deres forpligtelser efter serviceloven, bl.a. i forhold til prak-
tisk hjælp til rengøring. Med Ældreaftalen indskærpede aftaleparterne derfor
også vigtigheden af, at kommunernes serviceniveau skulle tilbage på normalt
niveau i takt med den generelle genåbning af samfundet. I Ældreaftalen refere-
res der desuden dels til, at regeringen, som led i genåbningen af Danmark i for-
året 2020, har afsat et trecifret millionbeløb til understøttelse af rengøring i dag-
tilbud, skoler, ungdomsuddannelsesinstitutioner, plejehjem og sociale dag- og
døgntilbud, og derudover til regeringens aftale med KL af 26. marts 2020 om
”Tiltag vedr. kommunernes
økonomi i lyset af COVID-19-relaterede indsatser i
2020”. Således har regeringen i andet regi taget højde for de COVID-19-relate-
rede ekstraudgifter, herunder fx udgifter til den ekstra rengøring, som kommu-
nerne måtte have.
Social og Ældreministeriet har anmodet KL om bidrag til brug for besvarelsen
af spørgsmålet. KL har i den forbindelse oplyst følgende:
”KL har ikke opgørelser, data eller andre tilgængelige oplysninger der kan bi-
drage til besvarelse af spørgsmålet.
Borgerne visiteres til rengøring ud fra deres funktionsniveau og en individuel
vurdering samt kommunens politisk fastsatte serviceniveau. Hjælpen tager så-
ledes udgangspunkt i den enkeltes behov”.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 820: Spm. om ministeren kan indhente svar fra alle kommuner, om de har tilbudt ældre en hovedrengøring, som indgik i ældreaftalen vedr. coronahjælp, til social- og ældreministeren
2455678_0002.png
Generelt gælder det for afgørelser om hjælp og støtte efter servicelovens § 83,
at de skal træffes ud fra en konkret og individuel vurdering af den enkeltes be-
hov og forudsætninger. Det er min forventning, at kommunerne efterlever ser-
viceloven regler samt lever op til den politiske aftale og tilbyder de borgere, der
har behov for det, en grundig rengøring i forlængelse af perioden med COVID-
19.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2