Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2365129_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 82 (Alm. del):
I brev af 11. november 2020 har udvalget efter ønske fra Trine Torp (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 82:
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange af de børn, som undervises i interne
skoler, der har tidligere afbrudte skoleforløb bag sig?”
Oprindeligt svar:
”Børne-
og Undervisningsministeriet (BUVM) har ikke en fast definition
eller opgørelsesmetode for afbrudte skoleforløb i grundskolen. Det vil
derfor kræve et større analysearbejdet at udvikle en sådan definition og
herefter at afdække mulighederne for at opgøre antallet af elever på in-
terne skoler med afbrudte skoleforløb bag sig. BUVM vil derfor vende
tilbage med et svar, så snart et sådant arbejde er gennemført.
Det bemærkes desuden, at der har været tilbagevendende kritik fra Fol-
ketingets Ombudsmand af, at eleverne på de interne skoler ikke får den
undervisning, som de har krav på efter folkeskoleloven. På den baggrund
har regeringen nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe med deltagelse af
BUVM, Social- og Indenrigsministeriet samt Finansministeriet. Arbejds-
gruppen forventes at afrapportere i foråret 2021.”
Opdateret svar:
BUVM har nu afdækket mulighederne for at opgøre skoleforløb på in-
terne skoler, herunder datagrundlag samt definition og afgrænsning af
skoleafbrud.
BUVM opgør elevtallet på baggrund af Danmarks Statistiks (DST) regi-
stre, som en bestand på et nedslagstidspunkt ultimo 3. kvartal, der angi-
ver elevbestanden ved starten af et givent skoleår. Der opgøres ikke sko-
leskift i løbet af året. Det er derfor ikke ud fra den normale statistik på
BUVM’s område muligt at opgøre skoleskift og afbrud.
30. marts 2021
Sags nr.:20/22174
SOU, Alm.del - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 82: Spm. om, hvor mange af de børn, som undervises i interne skoler, der har tidligere afbrudte skoleforløb bag sig, til børne- og undervisningsministeren
En alternativ tilgang er at forsøge at identificere afbrud og afbrudslængde
ud fra
DST’s
bagvedliggende registre. Fordelen ved at anvende de bag-
vedliggende registre er, at elevens institution ved skoleårets afslutning
ikke tilskrives hele skoleåret, og alle institutionsskift i løbet af et skoleår
vil derfor kunne tælles.
Det er imidlertid højst tvivlsomt, hvorvidt
DST’s tal (herunder skolernes
indberetninger) er præcise nok til, at BUVM kan lave en retvisende op-
gørelse af dette. I denne forbindelse er det en velkendt problematik ved-
rørende især de interne skoler, at skolerne har mangelfulde indberetnin-
ger om bl.a. elevtal.
For præcist at kunne opgøre afbrud kræver det, at begge skoler ved et
skoleskift får registreret præcist, hvilken dato eleven er stoppet hhv. star-
tet på en skole. Hvis der er difference mellem datoerne, kan dette blive
registreret som et afbrud, selv om der er tale om et skifte. Omvendt kan
en forsinket registrering fra fraflytterskolen betyde, at et afbrud registre-
res som et skoleskifte.
Yderligere kan der ved kortere skoleafbrud opstå et problem med, at
grænsen mellem fx sygefravær og et decideret afbrud ikke er tydelig. For-
skellige skoler kan således have forskellige praksis for, hvornår en læn-
gere fraværsperiode registreres som et decideret afbrud.
Endelig gælder, at skoler kan skifte institutionsnummer, uden at der i
praksis sker forandringer for eleverne. Dette vil registreres som skoleskift
og ved upræcise datoer evt. som et afbrud.
BUVM har ikke overblik over omfanget af registreringsudfordringerne
ovenfor, og vurderer at det vil kræve et længerevarende og omkostnings-
tungt udviklingsarbejde at omdanne de nuværende årlige elevtal til et de-
cideret forløbsregister, herunder dialog og validering med de indberet-
tende skoler om kvaliteten af indberetninger. Det er derfor på nuvæ-
rende tidspunkt ikke er muligt at give et retvisende svar på antallet af ele-
ver på interne skoler, som har afbrudte skoleforløb bag sig.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2