Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 6284
Doknr.
463910
Dato
24-09-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 3. september 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 819 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 819:
”Vil ministeren redegøre for reglerne om etablering af ’fælleskasser’ eller
lignende til indkøb af inventar mv. til fællesarealer i botilbud efter Servicelovens
§ 107 og § 108? Baggrunden for spørgsmålet er, at spørgeren har fået
kendskab til flere konkrete eksempler med ’fælleskasser’ i botilbud for
mennesker med handicap. Der kan eksempelvis være tale om en ordning, hvor
beboerne på frivillig basis kan indbetale et beløb til en ’fælleskasse’, som
administreres af kommunen. Beløbet anvendes til indkøb af inventar, som
anvendes af beboere og personale i botilbuddets fællesarealer. Beboere, der
ikke betaler til denne frivillige ordning angives ikke at måtte benytte møblerne
ved ophold i fællesarealerne og henvises til eks. selv at medbringe en stol, hvis
de ønsker at sidde ned.”
Svar:
Botilbud efter serviceloven skal være indrettet, så de understøtter målgruppens
behov og formålet med indsatsen.
Inventar på fællesarealer kan bruges af alle tilbuddets beboere. Det gælder
uanset om inventaret på fællesarealerne er indkøbt af botilbuddet eller af
beboere.
Hverken kommunen eller tilbuddet kan kræve yderligere betaling for boligen af
beboerne ud over den egenbetaling, som kommunalbestyrelsen fastsætter ud
fra reglerne i bekendtgørelse om betaling for botilbud m.v. efter servicelovens
kapitel 20 samt om flytteret i forbindelse med botilbud efter § 108.
Muligheden for, at beboere i et botilbud kan oprette frivillige fælleskasser til
indkøb af inventar, fester, gaver eller andet, er ikke reguleret og er derfor et
anliggende beboerne imellem.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
1