Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 6242
Doknr.
462154
Dato
29-09-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 1. september 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 816 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet stilles som opfølgning på samråd om fup i
forældreevneundersøgelser den 31. august 2021, jf. samrådsspm. AH, AI, AK,
AL og AM.
Spørgsmål nr. 816:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor ministeren ikke finder, at det er
nødvendigt med en generel kulegravning af området i lyset af den konkrete
sag, herunder hvordan ministeren så vil sikre, at der ikke er andre brodne
kar i branchen?”
Svar:
Der er ingen tvivl om, at den omtalte sag er meget alvorlig og bekymrende.
Når jeg alligevel ikke mener, at der er behov for en generel kulegravning af
området skyldes det bl.a., at vi allerede har strammet reglerne på området, og
at den omtalte sag fandt sted, inden disse regler trådte i kraft.
Med
satspuljeaftalen fra 2019 om ”Ro og stabilitet for udsatte børn og unge”,
som trådte i kraft 1. marts 2020, blev det et lovkrav, at psykologer, der bidrager
til forældrekompetenceundersøgelser, skal være autoriserede.
Lovkravet og autorisationen gælder derfor nu både psykologiske undersøgelser
af forældremyndighedsindehaveren og psykologiske undersøgelser af barnet
eller den unge.
Da den pågældende psykolog ikke var autoriseret, var vedkommendes arbejde
ikke underlagt Psykolognævnets tilsyn. Når det i dag er et krav, at
psykologerne skal være autoriserede, betyder det både, at den omtalte
psykolog ikke fortsat kan udarbejde disse undersøgelser til kommunerne, og at
de autoriserede psykologer, der nu bidrager til kommunernes sagsbehandling i
denne type sager, er underlagt nævnets tilsyn.
Hvad angår Psykolognævnets tilsyn henvises til besvarelse af SOU alm. del
spm. 814.
Derudover har vi netop indgået en aftale om Børnene Først og står dermed
foran et gennemgående løft af hele anbringelsesområdet med denne reform.
1