Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2452162_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 6242
Doknr.
462154
Dato
29-09-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 1. september 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 811 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet stilles som opfølgning på samråd om fup i
forældreevneundersøgelser den 31. august 2021, jf. samrådsspm. AH, AI,
AK, AL og AM.
Spørgsmål nr. 811:
”Vil ministeren redegøre for, om de familier, der har fået tvangsfjernet deres
barn på baggrund af en fejlagtig forældreevneundersøgelse, der er udarbejdet
af den pågældende psykolog, kan få erstatning eller anden form for
kompensation?”
Svar:
Social- og Ældreministeriet har ikke kendskab til konkrete sager, der kan
bekræfte, at der er børn eller unge, som skulle være anbragt uden for hjemmet
uden samtykke, på fejlagtigt grundlag på baggrund af den pågældende
psykologs arbejde.
Med hensyn til de generelle regler om kommunernes mulighed for frivilligt at
udbetale erstatning, har Social- og Ældreministeriet indhentet bidrag fra
Indenrigs- og Boligministeriet.
Indenrigs- og Boligministeriet oplyser, at:
”Spørgsmålet om kommuners mulighed for frivilligt at udbetale erstatning, det
vil sige uden at der er afsagt dom herom, er ikke reguleret i den skrevne
lovgivning. Spørgsmålet skal derfor afgøres efter almindelige kommunalretlige
grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse, de såkaldte
kommunalfuldmagtsregler.
Efter de nævnte regler antages en kommunes adgang til uden lovhjemmel at
gennemføre foranstaltninger blandt andet at være afgrænset af, hvad der
traditionelt er betegnet som et almennytte-kriterium. Dette kriterium indebærer,
at en kommune som udgangspunkt kun kan gennemføre foranstaltninger, der
kommer en bredere kreds af kommunens borgere til gode.
Dette udgangspunkt indebærer, at en kommune normalt ikke uden lovhjemmel
kan gennemføre foranstaltninger, der udelukkende eller i det væsentligste er
motiveret i varetagelsen af individuelle interesser hos enkeltpersoner eller
grupper af enkeltpersoner.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 811: Spm., om de familier, der har fået tvangsfjernet deres barn på baggrund af en fejlagtig forældreevneundersøgelse, der er udarbejdet af den pågældende psykolog, kan få erstatning eller anden form for kompensation, til social- og ældreministeren
2452162_0002.png
Endvidere har en kommune efter de ovenfor nævnte grundsætninger en
generel forpligtelse til at handle økonomisk forsvarligt i alle dispositioner.
Kommunen har således pligt til at udvise ansvarsbevidsthed i sine økonomiske
anliggender, så der ikke påføres kommunen udgifter, der kunne være undgået.
Det antages på den baggrund, at en kommune lovligt kan yde et beløb til en
enkeltperson, når dette er begrundet i varetagelsen af hensynet til at begrænse
kommunens udgifter til erstatning, herunder udgifter i forbindelse med
gennemførelse af en retssag. Ved udøvelsen af skønnet over, hvornår der med
henblik på at begrænse kommunens udgifter til erstatning bør ydes et beløb til
en enkeltperson, må der indrømmes kommunen et vist spillerum, der blandt
andet omfatter vurderingen af, hvorvidt kommunen ved en retssag ville blive
dømt erstatningsansvarlig. Det må imidlertid på grundlag af de foreliggende
oplysninger i en given sag, for eksempel med støtte i en udtalelse fra en
advokat herom, med den fornødne sikkerhed kunne lægges til grund, at
kommunen - uden at der er blevet afsagt dom derom - er forpligtet til at
udbetale erstatning.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2