Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 6242
Doknr.
462154
Dato
29-09-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 1. september 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 810 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet stilles som opfølgning på samråd om fup i
forældreevneundersøgelser den 31. august 2021, jf. samrådsspm. AH, AI,
AK, AL og AM.
Spørgsmål nr. 810:
”Vil
ministeren oplyse, om kommunerne har pligt til at identificere alle sager,
hvor der er udarbejdet en forældreveneevneundersøgelse af den pågældende
psykolog, herunder om kommunerne har pligt til at rette henvendelse til de
implicerede familier og orientere dem om, hvilke muligheder de har for at få
genoptaget deres sag?”
Svar:
På baggrund af sagen om den pågældende psykologs arbejde tog
Ankestyrelsen kontakt til samtlige kommuner på landsplan og bad dem
identificere de sager, hvor de har benyttet erklæringer fra den pågældende
psykolog, for at genvurdere sagerne - og herunder vurdere, om grundlaget for
kommunens afgørelser fortsat er tilstrækkelige, eller om der er behov for
supplerende oplysninger.
I henvendelsen henviste Ankestyrelsen til, at kommunen efter serviceloven §
155 a, stk.1, 1. pkt., har pligt til at genvurdere allerede iværksatte
foranstaltninger over for et barn eller en ung, hvis kommunen modtager en
underretning om barnet eller den unge.
Bestemmelsen i § 155 a fastsætter, at en kommune, der modtager en
underretning om et barn eller en ung, der allerede er iværksat foranstaltninger
over for, skal genvurdere sagen. Kommunen har i forbindelse med
genvurderingen en pligt til at sikre sig, at en sag er belyst tilstrækkeligt. Det vil
sige, at kommunen skal undersøge og vurdere, om grundlaget for afgørelsen
er i orden. Hvis det ikke er tilfældet, skal kommunen indhente yderligere
oplysninger.
Der er ikke tale om, at kommunalbestyrelsens behandling af en underretning
skal antage samme omfang som en børnefaglig undersøgelse.
Kommunalbestyrelsen skal derimod på baggrund af underretningen vurdere,
om der er grundlag for at iværksætte en undersøgelse på baggrund af en
vurdering af de relevante forhold, som kan belyse de forhold, underretningen
bygger på. Som udgangspunkt skal forældrene orienteres om indholdet af en
underretning, som kommunen modtager jf. oplysningspligten i
persondatalovens §§ 28-29.
1