Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 11137
Doknr.
337057
Dato
10-12-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 9. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 81 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares
endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DF).
Spørgsmål nr. 81:
”Vil ministeren redegøre for reglerne vedrørende social
sikring, herunder sygeforsik-
ring, efterløn m.v. for personer, der sejler eller eksempelvis kører rundt i autocampere
hele året, og derfor reelt bor i disse, herunder bedes oplyst, hvad reglerne er for, at de
pågældende personer kan have deres faste opholdsadresse hos deres børn eller hos
andre familiemedlemmer?”
Svar:
Reglerne om bopælsregistrering i Det Centrale Personregister (CPR) er fastlagt i lov
om Det Centrale Personregister (CPR-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1297 af 3. sep-
tember 2020. Det er et grundlæggende formål med CPR, at enhver bopælsregistreres i
CPR på den adresse, hvor vedkommende faktisk bor eller opholder sig, herunder at
personer, som fraflytter til udlandet, registreres i CPR som udrejst. Det er således som
udgangspunkt ikke muligt at være bopælsregistreret i CPR på en adresse, hvor ved-
kommende ikke rent faktisk bor eller opholder sig.
Det er kommunerne, der er ansvarlige for bopælsregistrering af personer i CPR efter
de nærmere regler herom i CPR-lovens kapitel 3.
Særligt for så vidt angår bevægelige boliger bemærkes, at efter CPR-lovens § 9 skal
kommunalbestyrelsen registrere en person, hvis eneste bolig er en båd, en camping-
vogn eller lignende bevægelig bolig, med adresse dér, hvis båden, campingvognen eller
lignende fast befinder sig et bestemt sted. Hvis denne bolig ikke ligger fast, kan kom-
munalbestyrelsen registrere personen med bopæl dér, såfremt kommunalbestyrelsen
ikke er i tvivl om, at vedkommendes adresse er dér.
Om bestemmelsen i CPR-lovens § 9 er i de specielle bemærkninger til bestemmelsen,
jf. FT 1999-2000, Tillæg A, L 3 som fremsat, side 44, oplyst følgende:
”Efter
de gældende regler har det været et krav, at registreringsstedet ligger fast, jf. folkeregi-
streringsvejledningens kapitel 1, afsnit 1. Dette har givet anledning til problemer for personer,
som f.eks. bor på en båd, som af og til anvendes til sejlads. Med udtrykket »af og til« tænkes
der i denne forbindelse på sejlads eller lignende i typiske ferieperioder. Dette er baggrunden for
andet punktum i den foreslåede bestemmelse, som således indebærer en vis lempelse for nogle
borgere.”
Det er således en betingelse, at den bevægelige bolig ligger fast på ét sted i en vis peri-
ode eller alene flyttes i meget begrænset omfang. I hvor stort omfang, boligen må flyt-