Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2439833_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Samrådsspm. AH, AI, AK, AL og AM
31. august 2021 Kl: 15:30-17:00
Mødelokale FT S-092
15 min (2400 ord)
Besvarelse af samrådsspørgsmål
AH, AI, AK, AL og AM
Social- og Ældreudvalget
Samrådsspørgsmål AH
Hvad er ministerens holdning til de forhold, som Ekstra Bladet, jf. artiklen
”Afsløring:
Børn tvangsfjernet med fup og fidus-rapporter” 19. juni 2021, har
afdækket om en psykolog - som kommuner landet over har brugt - der blandt
andet har løjet og brugt copy-paste i forbindelse med forældreevne-
undersøgelser i anbringelsessager, hvilket kan være årsag til, at børn er blevet
tvangsfjernet på et fejlagtigt grundlag?
Samrådsspørgsmål AI
Vil ministeren redegøre for antallet af sådanne sager, jf. artiklen
”Afsløring:
Børn tvangsfjernet med fup og fidus-rapporter” 19. juni 2021, og mener
ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at de undersøgte forældre ikke har
mulighed for at klage, og hvad tænker ministeren konkret, at der kan gøres for
at sikre, at sager som denne ikke kan gentage sig?
Samrådsspørgsmål AK
Er det ministerens holdning, at det er nok at gennemgå den konkrete psykologs
forældrekompetenceundersøgelser, som er problematiseret gennem bl.a.
Ekstra Bladets dækning, eller mener ministeren, at der er behov for en generel
kulegravning af området, f.eks af alle de forældrekompetenceundersøgelser,
der i de sidste 5 år har ført til anbringelser m.v. af børn, uanset hvilken
psykolog, der har udarbejdet undersøgelsen, med henblik på sikring af
kvaliteten og få gjort op med eventuelle brodne kar i branchen, så man sikrer
familierne mod lignende situationer i fremtiden?
Samrådsspørgsmål AL
Vil ministeren sikre, at forældre, der måtte få Ankestyrelsens ord på, at deres
børn er blevet fjernet på et forkert grundlag, kan få kompensation for den helt
urimelig hårde situation, de har været bragt i, fordi kommunen har sat sin lid til
en psykolog, der har vist sig ikke at have gået til opgaven med den nødvendige
faglighed og respekt? Og hvordan vil ministeren sikre, at børn, der fejlagtigt er
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om talepapir fra samrådet den 31/8-21 om fup i forældrekompetenceundersøgelser i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
anbragt på grund af denne psykologs rapporter, kan få den nødvendige hjælp
til at bearbejde de traumer det kan være, at blive fjernet fra sin familie?
Samrådsspørgsmål AM
Mener ministeren, at det er tilstrækkeligt at kræve af kommunerne, at de skal
anvende autoriserede psykologer til udarbejdelse af
forældrekompetenceundersøgelser, uden at der samtidig stilles krav til, at
psykologerne skal være specialiserede inden for områder, der er relevante for
forældrekompetenceundersøgelserne?
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet og muligheden for
på baggrund af en
meget trist sag
at drøfte et emne, der ligger både
mig og regeringen meget på sinde: nemlig at sikre alle
børn en tryg og kærlig barndom. Og her er det
afgørende, at afgørelser om indsatser i familierne om
hjælp og støtte til børn hviler på grundige og fagligt
solide vurderinger.
Jeg er i dagens samrådsspørgsmål blevet bedt om at
forholde mig til den sag, som Ekstra Bladet bragte 19.
juni 2021 om en navngiven psykologs arbejde og
bidrag til psykologiske undersøgelser i en række
kommuners sager om bl.a. anbringelse uden for
hjemmet uden samtykke.
I samrådet i dag vil jeg både besvare de spørgsmål,
som vi skulle have drøftet i torsdags, og de spørgsmål
der oprindeligt var planlagt til samrådet i dag.
Jeg er blevet spurgt til min holdning til sagen,
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om talepapir fra samrådet den 31/8-21 om fup i forældrekompetenceundersøgelser i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
til hvorvidt denne konkrete sag giver anledning til en
generel kulegravning af området - eller til økonomisk
kompensation til de involverede familier,
hvorvidt det er tilstrækkeligt med kravet om brug af
autoriserede psykologer
eller om der også skal være
krav om, at de pågældende psykologer skal være
specialiserede inden for et givent området,
hvor mange sager den pågældende psykolog har
været involveret i, og hvorfor familierne ikke længere
kan klage i de pågældende sager.
Derudover er jeg blevet spurgt, hvordan vi sikrer, at
lignende sager ikke gentager sig.
[Erkende at sagen er uacceptabel]
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at jeg finder
denne sag helt uacceptabel og at jeg, ligesom som
spørgerne, Mette Thiesen og Karina Adsbøl, er rystet
over, at det her har kunne finde sted.
Danmark er et af de lande i Verden, hvor vi har
allerhøjest tillid til hinanden. Det er noget ganske
særegent ved os som folk
og det kan vi være stolte
af.
”Kontrol er godt, men tillid er bedre”, plejer vi at sige.
Det er Danmark, når det er bedst.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om talepapir fra samrådet den 31/8-21 om fup i forældrekompetenceundersøgelser i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
Når nogen så misbruger vores tillid og så groft
tilsidesætter faglig etik og menneskelig moral, som det
er tilfældet i den her sag, så ryster det os naturligvis.
For vi skal kunne have tillid til, at kommunerne står på
et solidt fagligt grundlag, når de træffer de her vigtige
afgørelser om at sikre udsatte børn den hjælp, de har
brug for
fx anbringelse eller indsatser i familien.
For det handler grundlæggende om retssikkerheden
for barnet og de biologiske forældre.
Og det handler om at sikre, at børnene får en tryg og
sikker barndom
og derved de bedste forudsætninger
for et godt og selvstændigt voksenliv.
Derfor er det fuldstændig uacceptabelt, når fagfolk, der
skal bidrage til så vigtige afgørelser om hjælp og støtte
til udsatte børn, ikke lever op til deres ansvar og ikke
har den fornødne respekt for deres eget fagområde.
Man skal kunne regne med en ordentlig kvalitet i
sagsbehandlingen i kommunerne.
Forkerte afgørelser kan få store konsekvenser for
både børn og forældre, både hvis de forkerte
afgørelser betyder, at der er udsatte børn, der ikke får
hjælp
eller udsatte børn der får den forkerte hjælp.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om talepapir fra samrådet den 31/8-21 om fup i forældrekompetenceundersøgelser i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
Så selvom det er en meget kedelig og trist sag, er det
godt, at den endelig er kommet frem
kommunerne har mulighed for at gennemgå de sager,
som det drejer sig om, og gå deres sagsbehandling
efter i sømmene.
Jeg kan godt forstå, hvis man som familie med sager i
kommunen er bekymret for, om denne omtalte sag har
haft betydning for ens egen sag.
Derfor vil jeg også gerne opfordre til, at hvis man på
den måde har en bekymring for et konkret barn eller
ung, så kan man rette henvendelse til Ankestyrelsen
og underrette om denne bekymring.
[Der er handlet i den konkrete sag]
Sagen er ulykkelig, og derfor er jeg også tilfreds med,
at Ankestyrelsen med det samme gik ind i sagen.
På baggrund af Ekstra Bladets omtale af den
pågældende psykologs arbejde har Ankestyrelsen
taget kontakt til samtlige kommuner og bedt dem til at
identificere de sager, hvor de har benyttet erklæringer
fra den pågældende psykolog, og genvurdere sagerne
- og herunder vurdere, om grundlaget for kommunens
afgørelser fortsat er tilstrækkelige, eller om der er
behov for supplerende oplysninger.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om talepapir fra samrådet den 31/8-21 om fup i forældrekompetenceundersøgelser i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
Samtidigt henviste Ankestyrelsen i brevet til, at
kommunen efter serviceloven [§ 155 a, stk.1, 1. pkt.],
har pligt til at genvurdere allerede iværksatte
foranstaltninger over for et barn eller en ung, hvis
kommunen modtager en underretning om barnet eller
den unge.
Og efter Ankestyrelsen vurdering omfatter denne
genvurderingspligt også det forhold, at en kommune
får oplysninger, som rejser tvivl om, hvorvidt
sagsoplysningen i en børnesag har været
fyldestgørende.
Ankestyrelsen har vejledt kommunerne om selv at
genvurdere sagerne, og de har derfor ikke kendskab
til, hvor mange sager, der på dén baggrund skal
gennemgås i kommunerne.
Ankestyrelsen har også henvendt sig direkte til fire
konkrete kommuner, som Ankestyrelsen fik oplyst
havde gjort brug af den pågældende psykolog i
børnesager, og bedt disse konkrete kommuner om en
redegørelse for, hvad de gør i de konkrete sager.
De fire pågældende kommuner har sendt redegørelser
til Ankestyrelsen for de tiltag, de har iværksat.
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om talepapir fra samrådet den 31/8-21 om fup i forældrekompetenceundersøgelser i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
Herefter har Ankestyrelsen gennemgået
redegørelserne og har vurderet, at de fire kommuner
tager relevante sagsbehandlingsskridt i sagerne.
Ankestyrelsen har også selv vurderet de sager om
tvangsmæssige afgørelser, som Ankestyrelsen har
behandlet fra de fire kommuner og hvori erklæringer
fra den nævnte psykolog indgår.
De har i alt gennemgået sager om børn fra 8 familier,
og har inddraget børnesagkyndig bistand i
vurderingen, hvor dette er relevant.
Ankestyrelsen har oplyst, at gennemgangen ikke har
givet anledning til at ændre afgørelser.
[Opsummerende]
Ankestyrelsen har således både bedt alle kommuner
gennemgå sagerne og at genvurdere dem, hvor den
pågældende psykolog har bidraget.
Ankestyrelsen har også haft fat i konkrete kommuner,
som med sikkerhed havde anvendt psykologen, og
endelig har Ankestyrelsen set på egne klagesager,
hvor psykologen havde bidraget til kommunens sag.
[Spørgsmål AL om kompensation]
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om talepapir fra samrådet den 31/8-21 om fup i forældrekompetenceundersøgelser i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
2439833_0008.png
Med hensyn til samrådets spørgsmål om mulighed for
kompensation, så har man som borger mulighed for at
rejse en civil retssag mod kommunen.
Det er nemlig sådan, at det er kommunerne, der
træffer afgørelse i disse sager, og derfor også dem,
som bærer et eventuelt erstatningsansvar.
Vurdering af, hvorvidt der er et erstatningsansvar hos
kommunerne ligger således i retssystemet.
Der spørges i den sammenhæng også til, hvordan det
sikres, at børn, der måtte være blevet anbragt på
baggrund af en sagsbehandling, hvori den
pågældende psykolog har bidraget, får den fornødne
hjælp.
Her vil jeg gerne understrege, at hvis der er børn eller
unge, der har behov for hjælp eller støtte, så er
kommunerne forpligtet til at iværksætte den
nødvendige hjælp og støtte
uanset, hvad der er
årsagen.
Så kommunerne har en klar pligt til at hjælpe, hvis
børnene har brug for hjælp.
[Spørgsmål om klageadgang]
Med hensyn til samrådsspørgsmålet om klageadgang i
denne type sager vil jeg gerne understrege, at der
er
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om talepapir fra samrådet den 31/8-21 om fup i forældrekompetenceundersøgelser i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
klageadgang ved afgørelser om hjælp og støtte til
børn og unge uden forældrenes samtykke.
De konkrete sager, hvor psykologen har været
involveret, ligger imidlertid alle så langt tilbage, at
klagefristerne er overskredet.
Det skal dog også siges, at de berørte forældre
således har haft mulighed for at klage over
kommunens afgørelser, hvis de har været uenige i
afgørelsen eller har været af den opfattelse, at den
beroede på et forkert og fejlagtigt grundlag.
Dertil kommer, at man har som borger altid mulighed
for at underrette kommunen, hvis man er bekymret for
et konkret barn eller ung.
Kommunen er efter serviceloven [§ 155 a, stk.1, 1.
pkt.], forpligtet til at genvurdere allerede iværksatte
foranstaltninger over for et barn eller en ung, hvis
kommunen modtager en underretning om et barn eller
ung.
Herudover gælder det, at efter Ankestyrelsen
vurdering så omfatter denne genvurderingspligt også
det forhold, at en kommune får oplysninger, som rejser
tvivl om, hvorvidt sagsoplysningen i en børnesag har
været fyldestgørende.
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om talepapir fra samrådet den 31/8-21 om fup i forældrekompetenceundersøgelser i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
Og så gælder det altid på børneområdet, at er man
bekymret for, om en kommune sørger for, at et barn
modtager den rette hjælp, kan man underrette
Ankestyrelsen, som kan tage sager op af egen drift.
Så uanset om klagefristerne er overskredet, er der
mulighed for at underrette i sager med pågældende
psykolog
og Ankestyrelsen har mulighed for at tage
sagen op.
[Spørgsmål AK om generel kulegravning]
Der spørges også til, hvorvidt der på baggrund af
denne sag er behov for en generel kulegravning af
området.
Til det vil jeg gerne slå fast, at dette er en meget trist
sag, som skal tages alvorligt og ikke negligeres.
Men det er samtidigt vigtigt at holde fast i, at kritikken
har været rettet mod den pågældende psykologs
arbejde og enkelte kommuners håndtering af sagen.
En person, som i øvrigt
ud fra pressens beskrivelser
overskred grænserne for acceptabel adfærd på
mange områder, ikke alene i forhold til sine
arbejdsopgaver.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om talepapir fra samrådet den 31/8-21 om fup i forældrekompetenceundersøgelser i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
Kritikken har ikke rettet sig mod arbejdet på hele feltet
af psykologer
hvor vi i øvrigt også har skærpet
reglerne, som jeg kommer ind på senere.
Derfor mener jeg ikke, at der er grundlag for at lave en
generel kulegravning af samtlige
forældrekompetenceundersøgelser, hvor reglerne
også netop er strammet, siden denne sag.
[Krav om brug af autoriserede psykologer]
For når der spørges til, hvordan det undgås, at
sådanne sager gentager sig, skal vi huske på, at de
her sager ligger tilbage i tiden
hvor lovgivningen
også var anderledes.
Vi har allerede strammet op på lovgivningen på
området, så der nu er lovkrav om, at psykologer, der
bidrager til disse forældrekompetenceundersøgelser,
skal være autoriserede og dermed også underlagt
Psykolognævnets tilsyn.
Dette krav aftalte vi med satspuljeaftalen fra 2019 om
”Ro og stabilitet for udsatte børn og unge”
som trådte i
kraft 1. marts 2020.
Lovkravet gælder derfor nu både psykologiske
undersøgelser af forældremyndighedsindehaveren og
psykologiske undersøgelser af barnet eller den unge.
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om talepapir fra samrådet den 31/8-21 om fup i forældrekompetenceundersøgelser i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
2439833_0012.png
Den nye regel er således først trådt i kraft
efter
det
beskrevne samarbejde med pågældende psykolog var
afsluttet. Og vi står altså et andet sted i dag.
[Spørgsmål AM - Nye retningslinjer for FKU]
Det leder mig hen til et andet af spørgsmålene i
dagens samråd.
Nemlig, hvorvidt det er tiltrækkeligt at kræve af
kommunerne, at de skal anvende autorisede
psykologer
uden samtidig at stille krav til at
psykologerne skal være specialiserede.
Til det vil jeg sige, at man må kunne forvente, at
kommunerne forholder sig til, hvorvidt den
pågældende psykolog, som de planlægger at
samarbejde med, har de fornødne kompetence.
Hvad psykologen skal kunne
og hvilke elementer
kommunerne skal lægge vægt på, når de vælger
psykologer til at udarbejde de psykologiske
undersøgelser
fremgår af Socialstyrelsens nye
[vejledende] retningslinjer for udarbejdelse og
anvendelse af forældrekompetenceundersøgelser.
Socialstyrelsen udgav netop her i januar 2021 en
opdateret udgave af deres vejledende retningslinjer for
12
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om talepapir fra samrådet den 31/8-21 om fup i forældrekompetenceundersøgelser i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
forældrekompetenceundersøgelser, som dermed
erstatter de gamle fra 2011.
De nye retningslinjer indeholder bl.a. et kapitel om
kommunernes valg af autoriseret psykolog.
Heri fremgår det bl.a., at kommunerne generelt bør
stille store psykologfaglige krav til kvaliteten af
forældrekompetenceundersøgelser og dermed også til
de kompetencer, kvalifikationer og erfaringer, som den
autoriseret psykolog bør besidde.
Det fremgår også af retningslinjerne, at
undersøgelserne bør gennemføres af psykologer, der
har et solidt kendskab til familiedynamik,
familiepsykologi, udviklingspsykologi og som kan sikre
et fokus på afdækning af forældrenes ressourcer og
udviklingspotentiale.
Hvis der er helt særligt definerede problemstillinger i
den pågældende sag, skal kommunen også tilstræbe,
at den psykolog, der vælges, har kompetencer i
forhold til disse problemstillinger.
[Kommunernes ansvar ved valg af leverandør]
Det gælder sådan set ved alle eksterne leverandører,
som kommunen vælger at samarbejde med på
socialområdet, at kommunerne skal kunne stå inden
13
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om talepapir fra samrådet den 31/8-21 om fup i forældrekompetenceundersøgelser i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
for de fagfolk, som de vælger at ansætte til at levere
en ydelse.
Kommunerne har ansvar for, at sagerne bliver
tilstrækkeligt belyst, så udsatte børn og unge får den
rigtige hjælp og støtte.
Og deri ligger også en forpligtelse hos kommunerne, til
at vælge fagfolk, der har de nødvendige kompetencer
og den relevante faglighed til at lave disse
undersøgelser.
[Afgørelser skal stå på mere end én oplysning]
Det er også vigtigt for mig at understrege, at det ikke
kun er de psykologiske undersøgelser af børn eller
forældre, der skal have høj kvalitet
det skal hele
sagsbehandlingen.
Afgørelserne træffes på baggrund af hele
sagsbehandlingen og er dermed en samlet vurdering
af en lang række forskellige forhold i barnets liv.
For at få afdækket problemer og ressourcer hos
barnet og familien skal den børnefaglige undersøgelse
som minimum omfatte seks faste punkter
fra skole
og fritidsforhold, til venskaber og familieforhold,
sundhed, udvikling og adfærd.
14
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om talepapir fra samrådet den 31/8-21 om fup i forældrekompetenceundersøgelser i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
2439833_0015.png
Og kommunen skal som led i den børnefaglige
undersøgelse inddrage de fagfolk, som allerede har
viden om barnets eller den unges og familiens forhold.
Det kan fx være barnets pædagoger eller lærere, eller
andre der kender barnet eller er en del af barnets
hverdag.
Og ikke mindst skal kommunen tale med barnet selv
og med forældrene.
Forældrekompetenceundersøgelsen vil naturligvis
have en væsentlig betydning
men en afgørelse vil
således ikke kun stå på
én
psykologisk undersøgelse.
Det er en forudsætning for en ordentlig og grundig
sagsbehandling, at kommunen kommer hele vejen
rundt om barnet eller den unges liv og hverdag.
[Børnene Først]
Det er også værd at nævne, at vi jo står foran et
gennemgående løft af hele anbringelsesområdet med
reformen Børnene Først.
Hvor børnene skal i centrum og skal inddrages og
høres i langt højere grad, end de bliver i dag.
Vi har bl.a. aftalt ekstra hjælp til kommuner med
mange børnesager til at løfte sagsbehandlingen,
15
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om talepapir fra samrådet den 31/8-21 om fup i forældrekompetenceundersøgelser i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
2439833_0016.png
etablering af et forpligtelse partnerskab om bedre
sagsbehandling og underretninger,
Og at der i de svære sager, hvor det er relevant at
tage stilling til, om der skal ske en anbringelse, skal
være to sagsbehandlere på, så vi sikrer at der er et
bedre rum for faglig sparring og tid til at foretage
grundige, faglige vurderinger i komplekse sager.
Altså tiltag, der understøtter kommunerne i at lave en
solid sagsbehandling, ikke mindst i indgribende sager
om anbringelse.
[Afslutning]
Afslutningsvist vil jeg gerne gentage, hvad jeg også
sagde indledningsvist:
Vi skal kunne have tillid til, at afgørelser i sager om
hjælp til børn i familier, hvor der er omsorgssvigt eller
forældrene af andre årsager ikke kan tage
tilstrækkeligt vare på deres børn, hviler på et grundigt
og fagligt solidt grundlag.
Derfor er det helt uacceptabelt,
hvis
fagfolk fusker i
deres bidrag til så vigtige afgørelser, som at sikre den
rette hjælp eller støtte til udsatte børn og unge.
16
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om talepapir fra samrådet den 31/8-21 om fup i forældrekompetenceundersøgelser i anbringelsessager, til social- og ældreministeren
Man skal kunne regne med en høj kvalitet i
sagsbehandlingen og at fagfolk har den fornødne
faglighed, integritet og respekt for deres sagsområde.
Det var godt at Ankestyrelsen så hurtigt kontaktede
kommunerne med budskabet om genvurdering af de
relevante sager
og at Ankestyrelsen selv har været
de relevante sager igennem.
Og heldigvis har vi i fælleskab allerede strammet
reglerne, således at alle psykologer, der fremadrettet
bidrager til disse typer undersøgelser vil være
autoriserede - og derved underlagt Psykolognævnets
tilsyn.
Tak for ordet.
17