Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2446776_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 6125
Doknr.
465581
Dato
17-09-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 25. august 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 803 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 803:
”Vil ministeren kommentere den fortrolige henvendelse af 23. august
2021 fra
Jette Vergmann om "Snyd med handicap midler", jf. SOU alm. del
bilag
360?”
Svar:
I henvendelsen gives der udtryk for utilfredshed med arbejdsvilkårene som an-
sat i en virksomhed, der leverer velfærdsydelser.
Jeg kan ikke forholde mig til de konkrete kritikpunkter af den pågældende virk-
somhed, men jeg har naturligvis en forventning om, at virksomheder, der leve-
rer velfærdsydelser, ligesom alle andre virksomheder lever op til de enhver tid
gældende regler for ansættelsesvilkår og arbejdsmiljø.
Regler om ansættelsesvilkår og arbejdsmiljø hører under Beskæftigelsesmini-
steriet. Jeg har derfor til brug for besvarelse indhentet bidrag fra Beskæftigel-
sesministeriet, der oplyser, at:
”Det er rigtigt, at en lønmodtager højst må arbejde 48 timer i
gennemsnit om
ugen. Gennemsnittet udregnes over en periode på 4 måneder, hvilket er fast-
sat i § 4 i lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet. Hvis 48-timers-
reglen fremgår af en kollektiv overenskomst, kan perioden for beregning af
gennemsnittet være på op til 12 måneder.
Det er den enkelte arbejdsgiver, der skal sørge for at overholde 48-timersreg-
len. Hvis det således er den enkelte handicappede, som er arbejdsgiver, har
denne ansvaret for, at 48-timersreglen overholdes i det pågældende ansættel-
sesforhold. Hvis det er virksomheden, der udsender hjælpere til handicap-
pede, som er arbejdsgiver, er det virksomhedens ansvar, at 48-timersreglen
overholdes.
Hvis 48-timersreglen i loven ikke er overholdt, kan den pågældende lønmodta-
ger blive tilkendt en godtgørelse ved domstolene. Hvis vedkommende er med-
lem af en fagforening, vil denne kunne hjælpe med at rejse en sag om overtræ-
delse af reglen. Hvis vedkommende ikke er medlem af en fagforening, vil en
advokat eller eventuelt retshjælp kunne bistå den pågældende. Dette er også
tilfældet, hvis der skal rejses en sag om, at der ikke aflønnes for udført arbejde.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 803: Spm. om kommentar til den fortrolig henvendelsen af 23/8-21 fra Jette Vergmann om "Snyd med handicap midler", til social- og ældreministeren
2446776_0002.png
Det bemærkes i den forbindelse, at en mundtlig aftale om, at der skal arbejdes
et bestemt antal timer, er bindende i lighed med et skriftlig aftale herom.
Det er også arbejdsgiveren, der har ansvaret for at sikre et sikkert og sundt ar-
bejdsmiljø. Det betyder, at de ansatte hverken nu eller på længere sigt må blive
syge eller komme til skade på grund af påvirkninger i arbejdsmiljøet, herunder i
det psykiske arbejdsmiljø.
Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane er et alvorligt ar-
bejdsmiljøproblem. Det kan både forekomme internt i virksomheden mellem
ansatte og ledelse og fra personer uden for virksomheden, som de ansatte er i
kontakt med gennem deres arbejde, fx borgere og kunder.
De krænkende
handlinger kan være af samme karakter, men
der er forskel på, hvordan virk-
somheden skal forebygge og håndtere problemet. Hvis der er tale om kræn-
kende handlinger fra personer uden for virksomheden, kan virksomheden få
hjælp i AT-vejledningen om vold. Hvis der er tale om krænkende handlinger fra
personer internt i virksomheden, kan virksomheden få hjælp i AT-vejledningen
om krænkende handlinger.
Alle kan ringe anonymt til Arbejdstilsynets hotline tlf. 7022 1280 og få råd og
vejledning om seksuel chikane og andre krænkelser på arbejdspladsen. Derud-
over har alle mulighed for at klage anonymt til Arbejdstilsynet, hvis der er mis-
tanke om, at en virksomhed overtræder arbejdsmiljøreglerne.
Arbejdstilsynet har øget fokus på seksuel chikane og andre krænkende hand-
linger i 2021-2022. Det betyder, at Arbejdstilsynet bruger en lille del af tilsyns-
besøget på bl.a. at tale med virksomheden om, hvilke regler der gælder på om-
rådet. Derudover har Arbejdstilsynet en række kommunikationsaktiviteter, her-
under en ny temaside om emnet på deres hjemmeside.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2